Предприемачите, развиващи търговски центрове, трябва да преразгледат своята стратегия, предвид вълната от нови молове в последно време, коментира Яаап Гилис, оперативен директор на една от водещите компании за имоти в Европа - Redevco, цитиран от PropertyEU.
„Независимият предприемач по мое мнение е умираща професия“, смята той. „Успешните, които се преобразят в бъдеще, ще бъдат част от строителни и инвестиционни компании.“
Гилис е направил това изявление по време на конференция на Международния съвет на търговските центрове в Амстердам миналата седмица. Като пример той дава пазара на търговски площи в своята страна.
„В Холандия обемът от брутната отдаваема площ в търговските площи се увеличи до 15 млн. кв. м между 1945 и 1999 г. и с почти още толкова между 1999 и 2009 г. Същите темпове се забелязват и в Русия. Не е възможно да се поддържа това ниво. Това не е устойчив модел”, казва той.
От друга страна, Глен Ааронсън, изпълнителен директор на Multi Corporation, се е съгласил, че средата за развитие на търговски центрове се променя значително, но предприемачите могат да се адаптират.
„Потребителят не иска ново място, а просто по-добро място. Врагът на доброто не е злото, а по-доброто“ , коментира той, като добавя, че компанията му не е вече просто предприемаческа, а се занимава с проекти за модернизиране и реновиране на площите.
„Причината, поради която не трябваше да реновираме в миналото, беше, че заетостта се увеличаваше, а доходността продължаваше да пада. Модернизирането обаче е път към бъдещето.“
По думите му едно от изключенията е Турция, където компанията развива редица нови търговски центрове.
„Това е един изцяло различен свят. Но в Европа всичко е свързано с модернизирането (на моловете).“
Гилис потвърждава тази тенденция, като дава пример с някои много стари молове, които обаче имат шанс да бъдат успешни проекти и за в бъдеще. Един такъв е търговският център Galleria Vittorio Emanuele в Милано. Сградата е построена още през 1861 г., но и днес привлича интереса на множество луксозни марки като Prada, Massimo Dutti, Gucci, Louis Vuitton и др.
Във връзка с нарастващата роля на електронната търговия, променящите се демографски тенденции и финансовата криза той определя настоящия пазарен климат като „много сложен“.
„Това е най-динамичният период за сектора, който съм виждал в моята кариера.“
По време на конференцията футурулогът Йеспер Бо Йенсен е казал, че предприемачите ще трябва да имат предвид редица фактори през следващото десетилетие като „сребристо-сивото цунами“ от застаряващото население на континента, както и ръста на електронната търговия.
„Електронната търговия расте с 10-15% на година“, казва той.
„Обемът не е голям и расте от ниска база, но тя е като Китай. Ще достигне по-високо ниво много скоро... Търговският център на бъдещето е iPhone-ът.“


Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара