Проектирането на големи търговски центрове е по-трудно и рисковете са по-големи в сравнение с по-малките търговски формати, смятат специалисти.
Въпреки това най-голямата трудност при проектирането на молове е интернет търговията, смята Хосе Кинтела, главен директор "Проектиране" в компанията, специализирана в изграждането на молове, Sonae Sierra.
Той е изказал мнението си по време на конференция в Берлин, организирана от Международния съвет за търговски центрове (ICSC).
Клиентите са по-загрижени за своите инвестиции, проектирането е по-трудно и най-важно от архитектурна гледна точка – сградата трябва да може добре да се интегрира в средата, в която е изградена, казва той.
Той смята, че на много места има нужда и апетит към големи центрове, но в специално в Западна Европа трудно може да се осигури разрешително за тяхното изграждане. Затова големите молове са феномен, характерен повече за Русия, Китай и Южна Америка.
Неподходящият размер по-скоро може да унищожи пазара, отколкото да е от полза за него, смята Йенс Зигфрид, директор на архитектурната компания Chapman Taylor за Германия.
„В крайна сметка не става дума толкова за размер, а за това доколко адекватен е молът, неговата локация и какво го прави да оперира успешно. Ако ние не вземем правилните решения и не обърнем внимание на детайлите, клиентът ще бъде потърпевш от нашите решения през следващите 20-30 години.“
По-големият формат може би е амбиция за много инвеститори, които искат да предоставят истинска дестинация, организирана около забавленията и предназначена за широката публика, пише PropertyEU. Наред с това обаче има определена тенденция търговските центрове да се връщат обратно в централните градски части, където те трябва да се съобразяват с мащабите на околните сгради и общата архитекрура.
Такива молове могат да придадат стойност към средата, като прераснат в нещо повече от търговска дестинация – в комплекс с добавени услуги, жилищни и офис площи. На практика такива комплекси могат да съживят централните градски части.
Търговските улици са изправени пред същите проблеми за адекватност и достъп, както и моловете, изградени извън града, смятат специалистите, участващи в конференцията.
Кинтела от Sonae Sierra се е обявил против сградите със смесено предназначение, вместо които според него трябва да се изгражда мултифункционална среда. Той смята, че сградите с конкретно единствено предназначение могат да се планират много по-лесно в една мултифункционална среда.
С малките търговски центрове има реален шанс да се проектира нещо перфектно, казва Тони Йоргенс, директор на германското архитектурно бюро ESP.
„Те трябва да бъдат места, в които хората се срещат. Нашата задача е да попитаме защо биха ходили там. Всичко трябва да е на частно и лично ниво, свързано с начина на живот на тези в околността на мола“, казва той.


Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Николай Денков за счупеното доверие: Този начин на управление трябва да бъде наказан
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев