Търговците на дребно в Австралия бележат най-добрия си месец на продажби от почти година, след като потребителите са се насладили на всички възможности – от вечеря навън до купуване на дрехи. Така търговците се възползват от облекчаването на продължителните блокади и набират инерция в икономиката през последното тримесечие, съобщава Bloomberg.
Продажбите на дребно са нараснали с 4,9% през октомври спрямо предишния месец, когато се увеличиха с 1,3%. Това е над двойно повече от прогнозата за ръст от 2,2% на икономистите, показват данните на Австралийската статистическа служба от петък. Ръстът е най-големият от ноември 2020 г.
retail
„Австралийците, излизащи от блокада, наистина излязоха навън, захвърляйки домашните дрехи, актуализирайки гардероба си и насочвайки се към кафенета и ресторанти“, коментира Джо Мастърс, главен икономист на Ernst & Young LLP. Резултатът е „още един сигнал, че икономиката се възстановява“, допълва тя.
Силните потребителски разходи, заедно с високия брой свободни работни места и компании, увеличаващи намеренията си за инвестиции, помагат да се обясни защо пазарите вярват, че първото увеличение на лихвите от централната банка ще бъде само след няколко месеца. Трейдърите залагат, че ще има първоначално повишение с 15 базисни пункта на лихвата до 0,25% през май и после поне още две увеличения от по четвърт пункт до края на 2022 г.
Централната банка също е оптимистично настроена към перспективите на икономиката за 2 трлн. австр. долара (1,4 трлн. долара), предвиждайки разширяване от 5,5% следващата година. Тя обаче смята, че ще отнеме повече време да се натрупа ценови натиск, като очакванията са основната инфлация да достигне целта от 2,5% на банката в края на 2023 г.
Това е и причината, поради която гуверньорът Филип Лоу неведнъж е отхвърлял агресивните залози на пазара и сигнализира, че цикълът от затягане на политиката вероятно ще започне след около 2 години.
Що се отнася до програмата за изкупуване на облигации, която в момента е на стойност 4 млрд. австр. долара седмично, централната банка ще вземе решение по нея на срещата си на 1 февруари.
Данните от петък показаха още, че продажбите на дрехи, обувки и лични аксесоари са се вдигнали с 27,7%, а на кафенетата, ресторантите и храната за вкъщи – с 12,3%.
Търговията с хранителни продукти е единствената индустрия, която бележи спад – от 0,5%.
Потребителските разходи формират малко над половината от годишното икономическо производство на Австралия и в резултат на това са важен показател за централните банкери.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Как да развиваме любовта си, когато приоритетите се променят?
Кейти Пери и Трюдо с първи общи кадри в Instagram
Руски сили извършват зверства с цивилни в Мали
Американците не искат Робърт Кенеди-младши в администрацията на Тръмп