Електронното архивиране е важна част от електронното управление и помага за поддържане на модерна и ефективна администрация в услуга на държавата, бизнеса и гражданите.
Липсват обаче достатъчен брой специалисти с профил „Информационни технологии“, които да извършат е-архивирането, няма мотивация сред наличните експерти, липсва и непрекъснато специализирано обучение, посочва нова стратегия за електронното архивиране в периода 2014 – 2020 година.
Документът е разработен от Държавна агенция „Архиви“ и е публикуван за обсъждане на Портала за обществени консултации.
На базата на изготвен анализ за ситуацията в момента в стратегията е записано, че ще бъде направена актуализация на нормативната уредба, като първо се изготви оценка на добрите практики в действащото законодателство. Ще бъдат изготвени и изисквания за изработването на софтуер за електронното архивиране, както и за обучението на персонала за работа с новите програми.
Част от необходимите средства за изпълнението на тази стратегия може да дойде от новата Оперативна програма „Добро управление“, препоръчват още авторите на идеята. Държавната агенция „Архиви“ е второстепенен разпоредител с бюджетни средства и получава финансиране основно от държавния бюджет.
Анализът на дейността на агенция “Архиви“ показват няколко сериозни слабости и рискове за изпълнението на проекта.
Едни от тях са човешките ресурси, отчита анализът. Само част от служителите са запознати с информационните системи в държавните и общинските институции, имат поглед върху процесите и са натрупали професионален опит.
Материалната база също е предизвикателство – при силно ограничените материални ресурси на агенцията трябва да бъдат осигурявани нови технологии. Анализът показва, че хардуерното осигуряване е недостатъчно, а и липсват договори за поддържане на техниката. Като цяло агенцията няма достатъчно средства за техника, софтуер и повишаване на квалификацията на персонала.
По отношение на информационните ресурси липсва достатъчно персонал и техника за изпълнение на дейностите. Сериозен проблем представлява и липсата на осигуряване на данните, недостатъчното дисково пространство и несигурния капацитет на мрежата между отделните архиви на агенция „Архиви“.
Що се отнася до достъпа на потребителите до предлаганите от агенцията услуги – има онлайн достъп до централизираната база на справочния апарат на всички архиви, самостоятелно търсене на информация, както и издаване на справки по електронен път.
В същото време обаче външните потребители нямат достъп до новосъздадената централизирана база на системата за дигитални копия. Има нужда и от създаване на „Електронни читални“.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“