IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

На какво се крепи империята Samsung

Корейският концерн доказа, че творчеството може също да бъде организирано и се освободи от образа на евтин производител

15:02 | 24.02.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	Председателят Лий Кун Хи (на преден план). <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Председателят Лий Кун Хи (на преден план). Снимка: Ройтерс

За да промени този имидж през 2005 г. ръководството командирова около 300 от най-добрите си инженери в телевизионния си бизнес. Преди това те са работили в изключително успешния отдел за компютърни монитори. Председателят Лий призова още през деветдесетте години за върхово качество при всички продукти, за да се разграничи неговата компания от конкуренцията, която се нарои в Китай. Неговите инженери изпълняват заръката - с триизмерни технологии и свързването с интернет те минават в челните редици на технологичното развитие и така превърнаха Samsung от нисш доставчик до номер едно.

Това е успех по команда: Samsung доказа, че творчеството може също да бъде организирано и се освободи от образа на евтин производител, който наистина произвежда в огромни количества, но може да измисли твърде малко неща. Днес никой не продава повече телевизори, отколкото корейците, чиито устройства се възприемат като „готини“ и същевременно с високо качество. И докато конкуренти, като Panasonic или бившият лидер Sony, страдат, защото в Европа средната цена на LCD телевизори в рамките на пет години падна наполовина, Samsung изглежда повече от доволна компания.

Мениджърът Сунг знае защо се стигна до този обрат. „Причината за нашия успех е скоростта. Ние сме много бързи, когато става дума за вземане на решения и изпълненията им“. Но не издава нищо повече.

Apple поръчва големи количества доставки от конкурента си

Но скоростта не е всичко. Ханс Винандс може да обясни по-добре възхода на Samsung. Германецът е част от ръководния екип за германския пазар. За да присъства на Consumer Electronics Show, той е пропътувал хиляди километри от офиса около Франкфурт до Лас Вегас. Преди да се присъедини към Samsung през 2005 г. Винандс повече от десет години работи при японския електронен гигант Panasonic.

Неговата история го отличава от мнозинството от изпълнителните директори на Samsung. Те, подобно на Сунг, са работили изключително в групата, а преди това са завършили корейски елитен университет. В продължение на няколкомесечно обучение, което в модифицирана форма все още съществува, новодошлите трябва да се научат на корпоративната философия, за да се чувстват част от едно цяло. Накрая се получават служители, за които има дори родов термин: Samsung Men.

Едва  през последното десетилетие Samsung наистина се отваря за опитни мениджъри от други страни, установява наблюдателят Мичъл. Хора като Винандс настояват за тези промени, които времево съвпадат с възхода на Samsung. Винандс въздейства пряко и директно. В интервюто с него става ясно, че успехът на Samsung се основава не само от скоростта, но също така и на контролирането и страха.

„Бързината е от съществено значение“, казва Винандс: „Потребителската електроника е като сушито. Ако продуктът се застои за известно време, той остарява и не може да бъде продаден". Благодарение на автоматична обратна връзка от търговските екипи, Samsung може почасово да вижда как се променя търсенето в световен мащаб и, ако е необходимо, да пренасочи потока от стоки в рамките на дни.

Причина номер две е контролът. Samsung произвежда сам 95% от своите продукти, за да не зависи от иновативната сила (или немощ) на своите доставчици. За разлика от корейците обаче Apple поръчва доставки в огромни количества от собствения си конкурент. Доскоро 26% от разходите за материали, които Apple трябваше да похарчи за един iPhone 4 идваха директно при Samsung – например за чиповете памет. В по-новата версия iPhone 4S обаче делът на компонентите на Samsung намалява.

Причина номер три е страхът. „Един час в Samsung означава една минута радост от настоящите успехи и 59 минути подготовка за следващото предизвикателство“, казва Винандс. Тук отново си личат ефектите от започналата преди повече от десет години промяна.

Председателят Лий е дал началото на тази промяна заедно с изпълнителния директор Юн Джонг Йонг. Юн е смятан за последовател на легендарния американски мениджър Джак Уелч, който през осемдесетте и деветдесетте години ръководеше конгломерата General Electric. Заради своя безмилостен подход към служителите скоро Уелч се сдобива с прякора "Неутронен Джак", но американецът се отличава особено много като кризисен мениджър. „Едва ли някоя криза ще приключи без кръвопролития", смята Уелч и предупреждава колегите си да не изместват проблемите. А че в тази сметка влизат и намаляващи фирмени продажби и масовите съкращения, Юн приема и за Samsung – един необичаен за корейските традиции метод.

От този момент Samsung стана икономическа сила в постоянно алармено състояние, винаги фокусирана върху защита от следващата криза и ръководена от страха, да не я изпусне от поглед. И, разбира се, Samsung отдавна има план за периода, в който смартфоните и телевизорите ще са вчерашен бизнес. Осветлението и медицинските технологии се считат за бизнеса на бъдещето. И онова, което Samsung вече е завладяла, се защитава на всяка цена. Заради злоупотреба с пазарната си мощ европейските органи за защита на конкуренцията започнаха разследване срещу Samsung през януари - второто в рамките на две години.

На панаирния щанд все още е шумно, музиката е заседнала в безкраен цикъл. Над стъклените кабини, където всеки можеше да опита да управлява телевизора с жестове, чакат любопитни. В малки групи от по петима те се пропускат вътре, а след това могат да махат срещу плоския екран, за да преминават през програмите или да променят силата на звука. Само с новите продукти на Samsung човек може да запълни целия медиен пазар: мобилни телефони, високоговорители, компютри, камери, перални машини, дори свързани с интернет хладилници се виждат наоколо.

При това Samsung е много повече, отколкото говори официалното име на компанията - Samsung Electronics. Крепостта е много по-голяма, разкрива автопортрет от изминалата година. Samsung е един от най-големите корабостроители в света (Samsung Heavy Industries) и една от най-големите животозастрахователни компании в света (Samsung Life Insurance). Името на Samsung се свързва с химически заводи, строителни фирми, хотели, четири модерни болници (в Корея и Дубай), увеселителен парк, Икономически институт за научни изследвания, рекламна агенция и един от водещите корейски отбори по бейзбол. Samsung е странно взаимодействие на десетки фирми от съвсем различни индустрии.

Семейно режисирани гигантски корпорации доминират корейската икономика

Samsung е Корея. Общите приходи за 2010 г. в групата са 220 млрд. долара, което представлява повече от една пета от брутния вътрешен продукт на Корея. Ако Samsung беше една държава, тя щеше да е на 41-о място в списъка на най-големите икономики. С инвестициите, които Samsung планира само за тази година, може да се купят всички акции на Франкфуртската фондова борса на Beiersdorf и Lufthansa и ще останат още пари.

Икономиката на Корея е известна с такива огромни конгломерати, наречени chaebol, които често са ръководени от фамилии. Hyundai и LG са известни, но никой не е по-голям от Samsung.

Въпреки че формално са отделени, съставните части на Samsung по особен начин се сливат една с друга - често чрез културата и историята, често по име, а понякога и с кръстосано притежаване на акции. Въпреки че някои компании от крепостта на Samsung са котирани на борсата и имат различни собственици, фамилията на създателя продължава да доминира над конгломерата.

Последна актуализация: 02:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
alvanon
преди 12 години
Авторитарното управление не може да е успешно в дългосрочен план.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 2
I
преди 12 години
Повече такива статии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още