Обикновено енергията на вятъра се свързва с огромни турбини на десетки метри от земята, задвижвани от силни въздушни течения. Оказва се обаче, че има и друг подход, включващ използването на устройства с много по-малък размер. Учени смятат, че е възможно да произвеждаме електричество от триенето на задвижвани от вятъра знамена, пише технологичното издание Wired.
Проучване на Nature Communications описва експериментален генератор, който натрупва електрически заряд с използването на механичен процес, наподобяващ триенето на балон в коса. Когато лек повей достигне малкото приспособление, покрито с електроди знаме започва да се движи, докосвайки се многократно до плоча с висока проводимост. От триенето на двата материала се натрупва статично електричество по полимерното покритие на плочата - процес, който е познат в науката под името "трибоелектрически ефект". След това електричеството се съхранява в малък кондензатор.
Всички знамена, участвали в теста, са малки - около 12 см дълги и 10 см широки. Изследователите казват, че те са изтъкани от синтетичен плат, покрит със злато, което е особено ефективен проводник. Всяка плоча представлява сандвич от същия позлатен текстил, покрит от двете страни с дървен материал и наподобяващо тефлона покритие. Последното е известно като PTFE и е един от най-ефективните материали в търсенето на трибоелектрически ефект. Когато позлатеният флаг се удря в него, се образува солидно количество статичен заряд, който се предава на златното покритие по пътя си към кондензатора.
Изследователският екип съобщава, че е разработил няколко такива устройства, за да установи най-подходящите размери на флагчето. При по-слаб вятър по-дългите и по-тънки флагове генерират повече електричество, тъй като се докосват до плочата по-често. Когато въздушното течение набере сила обаче, дългите знамена стават твърде хаотични в движенията си и представянето им се влошава. Същото важи и за по-късите варианти, но те се докосват достатъчно често до плочата, за да генерират значителен заряд.
Учените също така са провели задълбочени проучвания на терен. В един от тестовете екипът на Nature Communications прикрепва генератора към ветропоказател. При лек вятър (13-18 км/ч) той успява да произведе незначително количество ток. Учените изчислили, че за захранването на един LED диод (10 вата) ще бъдат нужни хиляди такива генератори, работещи със същото темпо. Светлина в тунела се появила, когато изследователите монтирали генератора върху покрива на кола, движеща се със 72 км/ч. Тогава количеството произведен ток било много по-голямо, но все пак незначително, имайки предвид количеството гориво, което самият автомобил изразходвал по време на теста.
Въпреки това флагчетата се доказали като доста издръжливи. Материалът, от който са изградени, започнал да се къса след повече от 12 милиона развявания, но това довело до минимални загуби на електроенергия.
Тъй като всеки флаг произвежда малко количество ток, авторите на изследването предполагат, че ще се наложи изграждането на големи комплекси, за да се осмисли проекта.
Учени изобретиха миниатюрни вятърни генератори
Проектът се състои от малки флагчета, които генерират статично електричество
13:48 | 28.09.14 г.
Снимка: Архив Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Инсталация, вдъхновена от Кристо и Жан-Клод, е сред задължителните за посещение места през 2026 г.
-
Швейцарската банка UBS може да съкрати още 10 хил. работни места до 2027 г.
-
Букурещ гласува на избори, които може да предадат на крайната десница първа столица в ЕС
-
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО
-
Естония гради отбранителна индустрия по собствени правила
-
Американският пратеник Кийт Келог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
-
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
-
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
-
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
-
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
-
Volkswagen планира инвестиции за 160 млрд. евро до 2030 г.
-
Кадър на деня за 6 декември
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
ЕЦБ отказа гаранции за репарационен заем за Украйна и хвърля страната във финансова криза
-
Връщането на минималните осигурителни прагове е „червена линия“ за АИКБ
-
Украйна очаква масираните въздушни удари да са ежеседмични, основно с балистични ракети
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Коментари
Финанси виж още
-
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО
-
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
3 -
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
1 -
Акция на седмицата: „Доверие обединен холдинг" АД
-
Кадър на деня за 6 декември
-
Облигациите не защитават от AI балон


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.