29-годишна банкова служителка бе обвинена за източване на дебитните карти на двама клиенти в Нова Загора и присвояване на 400 хил. лева на банката. Сливенският окръжен съд й определи вчера мярка "задържане под стража".
Няма задължение на клиента да си следи сметките, но за лична сигурност е по-добре да се прави, включително с имейли и есемеси, дори да си водим тефтерче, каза по този повод финансистът Емил Хърсев пред bTV.
Всичко извършено от служител на банката е за сметка на банката, коментира той. Изключение са случаите, когато се подозира съучастие на клиента – дал си е паролата или флашката с електронния подпис или пък е спомагал процеса. Има такива случаи в световната практика, каза Хърсев.
Обикновено служителите, които разполагат с достъп до системите за информация на банката, могат да проследят движението по сметките в нея и е нормално да се насочат към сметки, по които има най-малко движение през годините, обясни още Емил Хърсев. Има сметки, които от години не се движат.
Той предположи, че в Нова Загора има нарушение на технологичната дисциплина, служителите са си знаели паролите и не са ги сменяли редовно. Според него вина има повече от един служител, дори да няма умисъл, тъй като някой е трябвало да потвърждава операциите.
Хърсев смята, че банката не е заявила подозрение към клиентите си, вероятно ще поеме вината и ще възстанови парите на клиентите.
Записите от камерите на банкоматите се пазят определен срок, не са вечни, уточни той.
Един от пострадалите, чиито сметки са почти източени, е Кольо Колев. Изчезналите пари от неговите две сметки са над 185 хил. лева. Той вече е разпитан по случая. Той се опасява, че до възстановяването на парите може да минат година – две. Според него без съдействието на банков служител източването на сметката му е невъзможно.
„При установена липса на пари по сметките на клиенти законодателството е ясно. При престъпно посегателство банката носи отговорност за вредоносните действия на своите служители и трябва да върне незабавно парите по сметките, не да чака осъдителни присъди”, коментира пред Нова телевизия преподавателят по банково право в УНСС проф. Валери Димитров.
Той също посочи, че при подозрения дали засегнатото лице има съучастие
Колкото по-бързо се възстановят парите по сметките на клиентите, толкова по-малък ще бъде репутационният удар върху банката, каза той.
Банките имат системи за контрол и вътрешни правила, а въпросната служителка е била ръководител на клон, обясни преподавателят. Той също е сигурен, че се нарушени вътрешни правила и е действано с престъпно намерение.
Банката носи отговорност за действията на своите служители, подчерта Валери Димитров.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО