IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Второкласните пътища влизат в обхвата на тол системата от 1 юли

От 2023 г. цената на винетките за леки автомобили ще се понижи с 10%

17:50 | 28.03.22 г. 3
<p>
	<em>Снимка: БГНЕС/Божидар Стоилов</em></p>

Снимка: БГНЕС/Божидар Стоилов

Близо 3 хил. км второкласни пътища в България ще са платени за товарните автомобили от 1 юли. Цената за преминаване на километър ще е от 2 до 7 стотинки.

Това стана ясно по време на обществено обсъждане на предложени от министъра на  регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов промени в Закона за пътищата и в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. 

Обсъждането се проведе по-рано днес в сградата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). На срещата присъстваха и представители на браншовите организации в транспортния сектор.

Предвижда се и увеличение с между 2 и 3 пъти на тол таксите за различните превозни средства – според екологичен клас, тонаж, оси, както и в зависимост от пътя, по който преминават, посочи Гроздан Караджов на срещата. Той подчерта, че и при новите цени тол таксите в България ще са най-ниски в целия Европейски съюз (ЕС), като ще варират от 3 до 13 стотинки на км, в зависимост от категорията на пътищата, по които преминават превозните средства.

От 2023 г. ще бъде намалена с 10% и цената на винетките за леки автомобили, обяви още Гроздан Караджов. Например най-търсената винетка – годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би струвала 87,3 лева. Сумата ще се закръгля в полза на потребителя, т.е. цената ще падне до 87 лева.

В момента тежкотоварният трафик не се таксува за преминаване по второкласните пътища

Второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е нула стотинки на километър, уточняват от пресслужбата на МРРБ. Нулевата ставка на тол таксата за пътищата втори клас беше договорена с предишното управление, като се предвиждаше постепенното включване и на второкласни пътища в обхвата на тол системата.

Превозвачите коментираха единодушно, че са против увеличаването на цените и обхвата на тол системата, като заплашиха и с протести.

В момента тежкотоварният трафик заплаща за преминаването по 3115 км пътища от определените 6050 км, които попадат в обхвата на тол системата. От платените 803 км са магистрали и 2312 км – първокласни пътища. Републиканската пътна мрежа е близо 20 хил. км, посочват от МРРБ.

Ограниченият обхват позволява на немалка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища. Голяма част от тях категорично не са пригодени за тежкотоварни камиони и и се разрушават до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето на хората, допълва се в съобщението.

Според прогнозите за една календарна година може да се съберат около 485 млн. лева от тол такси и маршрутни карти. 

Основният дял от приходите за ползване на пътната мрежа е от винетките за МПС

Данните за приходите показват, че от въвеждането на тол системата у нас близо две трети от пътните приходи се събират от винетни такси. България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 т, а от винетки – около 30%, подчертават от МРРБ.

Отчетите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) показват, че събраните средства от тол такси през 2020 г. и 2021 г. са около една трета от общия приход от пътни такси и са над 3 пъти по-малко от прогнозираните при старта на тол системата от 450 млн. лева.

Нарушен е основният принцип на ЕС „ползвателят/замърсителят плаща“, тъй като въздействието върху пътната настилка от леките превозни средства е несъпоставимо с това от тежкотоварните, коментира Гроздан Караджов.

По думите му и друга несправедливост трябва да бъде прекратена - шофьорите на леки автомобили сега заплащат винетка основно за да се придвижват, докато тежкотоварните автомобили извършват търговска дейност и печелят от придвижването си.

Посредниците остават, компенсаторната такса се променя

В Закона за пътищата ще се разграничи неволното от целенасоченото избягване на плащане на тол такси. Ако превозвачът има бордово устройство и маршрутна карта, но по някаква причина – повреда или грешка, те не са подали част от нужната информация, той ще трябва да заплати 50% от максималната тол такса за съответната категория. Останалите нарушители, които умишлено не са заплатили тол такса, ще трябва да платят 100% от максималната дължима сума, посочи Гроздан Караджов.

Националните доставчици на услуги при тол системата е решено да останат. Според министър Караджов не е добро решение Агенция „Пътна инфраструктура“ да поеме събирането на пътните такси или да се създаде държавно дружество за това, защото нито един проблем не е бил решен със създаването на държавна фирма, коментира още той.

Водят се преговори с посредниците да се намали комисионата, която събират. В момента тя е 7%.

Не се предвижда и въвеждане на изискване транзитният трафик да се пренасочва само към магистрали и пътища първи клас, защото това е дискриминационно, коментира регионалният министър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 5
doba
преди 2 години
Айде честит July Morning. khao, чичко Бойко го няма от близо година. Къде са парите бе?..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 1
khao
преди 2 години
цената изобщо не е ниска, точно като в Австрия е... а парите не стигат защото бате Мутра крадеше много!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 5
Shadow1
преди 2 години
Недейте да сваляте цената на винетките, само вдигнете цените на ТОЛ системата и повишете ефективността за налагане на глобите. Освен че парите до никъде не стигаха за поддръжката на пътищата и при тази цена, а сега я сваляме, че и на фона на висока инфлация го правим....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още