Проектирането на тунела под Шипка започва след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше започната през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Тодор Василев подписа договорите за проектиране и строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка, съобщиха от пътната агенция.
Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина четири км. Този под Шипка ще бъде с дължина от 3,22 км, а останалите четири тунела са по-малки.
"С изграждането на съоръжението реализираме идея, зародена преди 125 години и осигуряваща най-пряката връзка между Северна и Южна България. Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на туризма, на икономическото и социалното развитие на региона", подчерта председателят на АПИ.
Очаква се с построяването на тунела тежкотоварният трафик да се увеличи над 90 на сто, а лекият - над 50 на сто. Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям и ще нарасне до над 10 хил. моторни превозни средства за денонощие, посочи Василев. През 2021 г. трафикът е около 5000 моторни превозни средства за денонощие. Той подчерта, че този дълго чакан проект вече е факт и през следващите 8 месеца ще бъде извършено проектирането на участъка, а в следващите 3 години и половина обектът ще бъде изпълнен. Председателят на УС на АПИ пожела на строителите да работят качествено и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,549 км, от които 7,96 км са ново строителство, а 2,59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще е най-дългият пътен тунел, изграждан до момента у нас. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Тунелът под връх Шипка ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока север - юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
Проектът "Проектиране и строителство на обект: "Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка", е включен в проекта на Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Стойността на договора за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД "Консорциум ПСВТ". От името на строителя договора подписаха Филип Маринов и Румен Игнатов.
Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко". Техният договор е 6 479 935,20 лв. с ДДС. Договорът бе подписан от Милка Гечева.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали