Програми
Общият бюджет на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ) е 1,88 млрд. евро., от които 1,604 млрд. евро са от Брюксел. Това е 16,2% от общата помощ на ЕС за периода 2014–2020 г. Към края на 2019 г. реално изплатените средства по програмата възлизат на 750 млн. евро, от които 638 млн. евро за сметка на ЕС по всички приоритетни оси. Степента на усвояване на средствата от ЕС по програмата достига 39,8%.
Тази програма предвижда изключително инвестиции в развитие на транспортната инфраструктура в страната. Към края на 2019 г., в резултат на сравнително по-структурния характер на мерките, финансирани чрез средствата от програмата, се наблюдават скромни краткосрочни ефекти. Първите преки ефекти от изпълнението на ОПТТИ се изразяват в лек ръст на производството и частните инвестиции най-вече в сектор строителство, предвид на дейностите по изграждане на инфраструктура, става ясно от доклада на МФ.
Наблюдава се и известно нарастване на вноса, което е свързано с необходимостта от осигуряване на суровини и инвестиционни стоки за реализация на инвестиционните намерения. Това води до леко влошаване на текущата сметка. В краткосрочен план не е налице значителен ефект върху бюджетния баланс, въпреки необходимостта от съфинансиране на изпълняваните проекти, като противодействащите фактори са тези, свързани с подобряването на икономическата конюнктура.
мф2
Общият бюджет на ОП „Околна среда“ (ОПОС) за периода 2014–2020 г. е 1,770 млрд. евро, от които 1,504 млрд. евро са принос на ЕС. Изпълнението ѝ стартира през 2016 г., като към 31 декември 2019 г. по оперативната програма са изплатени 478 млн. евро, от които 407 млн. евро са за сметка на ЕС. Степента на усвояване2 на средствата от ЕС по програмата достига 27,1%.
Програмата предвижда интервенции основно в екологична инфраструктура. Предвид относително скромното изпълнение на програмата към края на 2019 г., преките ефекти от изпълнението ѝ са концентрирани предимно по линия на увеличаване на частните инвестиции (с 0,4%), а оттам и на вноса на стоки и услуги поради необходимостта от внос на част от необходимите за реализацията на инвестициите суровини и инвестиционни стоки. Съответно това рефлектира и в известно влошаване на текущата сметка на платежния баланс.
В дългосрочен план направените инвестиции ще допринесат за по-добри условия за правене на бизнес и подобряване на качеството на живот в населените места, а оттам и за нарастване на производството в страната и подобряване на конкурентните позиции на българските фирми. Едно от непосредствените влияния на инвестиционните разходи по линия на ОПОС ще бъде в посока на подобряване на условията за туристическа дейност в българските региони и потенци-ала за привличане на инвестиции в този сектор.
Инвестициите в екологична инфраструктура ще повлияят положително и върху разширяването на т.нар. зелена икономика, която включва сектори като преработката на отпадъци и по-ефективно използване на природните ресурси. Всички тези очаквани дългосрочни влияния върху икономиката на страната ще се отразят положително и върху останалите показатели като заетост, безработица, средна работна заплата, износ, частни инвестиции и държавен бюджет.
мф3


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
преди 5 години Дефицита може да се намали ,като повече произвеждаме и изнасяме и по-малко внасяме.Известно е ,че България е един от най-големите износители на мед и произвежда кабели ,но най жалкото е ,че не произвежда машини т,е, не произвежда и изнася готов продукт ,с който да печели от принадена стойност.Българското правителство трябва да се съсредоточи върху ресурсите ,които има страната и които са основа за бъдещи производства.В такъв смисъл правителството трябва да поощрява и подпомага стартъпи и фирми занимаващи се с производство на електродвигатели, и внедряващи електродвигатели във всякакъвв вид машини .Става въпрос ,че в България трябва да се произвеждат всякакъв вид електродвигатели,като се започне от различни видове помпи с електродвигатели,електротелфери, вентилатори за дом.и промишлени нужди ,вентилатори за банята и за компютрите,,миксери, бормашини ,дрелки ,винтовери,циркуляри,шмиргели .Защо българите да не произвеждат електродвигатели за автомобили, вятърни турбини малки и големи.Надявам се ,че в родината има достатъчно квалифицирани инженери ,коита са способни да конструират електродвигатели и машини работеши с електродвигатели ,с които да участваме в световното производство и коопериране с чуждестранни фирми.Крайно време е родината ни да преработва суровините си и произвежда машини ,вместо да изнася богатствата си на ниска цена.Същото важи и за земята ,която може да ражда плодове и зеленчуци и храни животни,но ние повече внасяме отколкото изнасяме.Затова сме бедните в Европа,защото прахосваме ресурсите ,вместо да ги използваме рационално.Доста българи работят в чужбина ,във ферми където всичко е организирано, а у нас е разрушено и всъщност няма къде да се работи.България изнася зърно за около 200 долара за тон и внася месо за около 1600-1700 долара на тон , пипер за около 2500 долара на тон ,домати,ябълки ,грозде и т.н.От 1 декар се произвеждат 500 кг жито ,1500 кг десертно грозде,5 000 до 10 000 кг домати или ябълки,1500-2000 кг пипер,3000 -3500 кг круши ит,н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ами регулациите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Дано "икономистите" от ЕКИП да прочетат доклада. Не са изполвани много термини и това ми дава надежда , че ще го разберат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар