Международните компании разработват извънредни планове за действие в случай, че еврозоната наистина се разпадне, съобщава Financial Times, позовавайки се на интервюта с десетки изпълнителни директори на мултинационални корпорации.
Загрижени, че лидерите на еврозоната няма да успеят да овладеят дълговата криза, мениджърите изтъкват, че се чувстват длъжни да защитят бизнесите си от евентуалния колапс на валутния съюз – сценарий, който вече не може да бъде отхвърлян с лека ръка.
Когато германският канцлер Ангела Меркел и френският президент Никола Саркози намекнаха за възможността Гърция да напусне еврозоната по-рано този месец, това беше първият случай, когато високопоставени европейски представители се осмелиха да поставят под въпрос устойчивостта на 13-годишния експеримент с еврото.
„Започнахме да се замисляме как ще изглежда едно евентуално разпадане на еврозоната“, казва Андрю Морган, президент на Diageo Europe. „Ако нещо се случи с еврото, тогава ще попаднем в коренно различна ситуация. Когато страните започнат да напускат еврозоната ще станем свидетели на масивна девалвация и вносните стоки ще станат много, много скъпи“, допълва той.
Опасенията на мениджърите се задълбочават, въпреки че финансовите министри от еврозоната обмислят дори още по-радикални решения за справяне с дълговата криза, включително възможността Европейската централна банка (ЕЦБ) да предостави заеми на закъсалите страни чрез Международния валутен фонд (МВФ).
Производителите на автомобили, енергийните компании, компаниите за потребителски стоки, както и другите мултинационални корпорации се опитват да минимизират рисковете като прехвърлят фондове към инвестиционни убежища и ограничават второстепенните си разходи. Siemens, германският инженерен конгломерат, създава своя собствена банка, за да може чрез нея директно да депозира фондове в ЕЦБ.
Необходимостта от спешни мерки отдавна е мантра за всички инвеститори, попаднали в капана на дълговата криза в еврозоната. За тяхно разочарование обаче политиците сякаш са по-заинтересовани от това да купуват време, отколкото да предприемат конкретни стъпки за генерално решаване на проблемите, казва Ричард Милн, директор на компания, базирана в Лондон.
Тази седмица се приема за критична от много инвеститори поради предстоящите аукциони в Италия, Испания, Белгия и Франция.
Много пазарни участници са убедени, че краят на играта ще настъпи „в последната минута преди полунощ“, когато ЕЦБ започне да изкупува облигации в огромни количества. „Не знам колко остава до полунощ, но навън е ужасно тъмно“, коментира инвеститор.
Според някои бизнеси с глобално присъствие, разпадането на еврозоната ще е тежко, но не и неконтролируемо. „Подготвили сме груб анализ на последствията в случай, че Португалия напусне еврозоната“, казва Юрген Дитер Хофман, финансов директор на Volkswagen Autoeuropa, португалското подразделение на германския автомобилен гигант. „Заключенията са, че като цяло ефектът за нашата компания няма да е толкова негативен, тъй като сме износител, който е част от международна група“.
Някои френски, италиански и испански компании посочват, че имат разработени планове за действие в случай на сериозни финансови и икономически сътресения, които обаче не включват колапс на еврозоната. Според тях съществува риск, че подобни слухове могат да окажат допълнителен натиск върху стабилността на валутния съюз.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?


преди 14 години Скоро идва развръзката! Вече загряват печатарските машини в ЕЦБ и се гответе за по голяма инфлация и борсово рали!10 годишният бичи пазар ще стартира след 10 дни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Евро ще има, кое е казал че няма да има? Само дето ще е в музеите и само там ще може да го гледаме за в бъдеще. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Абе Евро ще има ,цялата дандания е ЕЦБ да има картбланш да печата евраци в големи мащаби и да пуснат духа от бутилката наречен ИНФЛАЦИЯ и Стагфлация ,Най-много Гърция да отлюспят за назидание ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Защо дойче марка , тя ще бъде бита карта понеже зависи от експорта на Германия , а той ще изпадне в немилост. По добра идея е китайски юан , те веднага щом колабира еврото и се разпадне ЕЗ ще го освободят за да могат да си купуват суровини. Но Китай изнася не само за ЕЗ , той ще е много по стабилен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Пропагандната война върви с пълна сила.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години 9ti DEKEMVRI-6te bede na4aloto na golemiqt krah za eksperimenta Eurozone! Na sre6tata pak vseki 6te si tegli 4ergata kam sebe si i opraviq na ka6ata NQMA da ima! Ili trqbva da gonqt ciganiorite EZ ili trqbva da kupuvame neu DM v obozrimo bade6te! Tuk na6ite kakva 6te q nadrobqt hi4 ne mi se misli... отговор Сигнализирай за неуместен коментар