През 2020 година въглеродните емисии на ЕС са намалели с 10% на годишна база и с 31% спрямо нивата през 1990 година, показват данните на Европейската комисия (ЕК). Това означава, че общността е преизпълнила задължението си по Протокола от Киото, което предвиждаше намаляване на емисиите въглероден диоксид с 20% спрямо нивата от 1990 година.
Прогнозите за тази година са, че страните от ЕС ще намалят емисиите си с 34% спрямо нивата през 1990 година и с 41% до 2030 година. Но властите искат ускоряване на нещата и ще има допълнителни мерки, които да гарантират поне 55% надолу на емисиите въглероден диоксид в края на това десетилетие и въглеродна неутралност на общността до 2050 година.
Годишното намаление е безпрецедентно в историята на общността до този момент и се дължи до голяма степен на ограниченията около пандемията от коронавируса. Данните показват, че спрямо 2019 година емисиите от авиоиндустрията например са с 63,5% по-малко, а от производството на електроенергия - с 11,4%.
През миналата година и зелената енергия за първи път доминира в ЕС и надхвърля дела на изкопаемите горива в енергийния микс на общността, допълват още от Брюксел.
Данните на ЕК показват още, че въвеждането на схемата за търговия с емисии (ETS) през 2005 година е спомогнало за ускоряване на намаляването на въглеродните емисии, считани за един от основните виновници за климатичните промени. Заради високите цени на емисиите приходите от търговията с квоти се увеличават - от 3,2 млрд. евро през 2013 година до 14,4 млрд. евро през 2020 година. 76% от набраните през миналата година средства са използвани за зелени политики.
През 2021 година цената на квотите достигна рекорди и допълнителните приходи, които получават държавите от общността от търговията се изчисляват на около 11 млрд. евро. ЕК препоръча тези пари да отидат в мерки за намаляване на ефекта от високите пазарни цени на енергията за уязвимите потребители.
Брюксел отчита още, че без допълнителни мерки транспортът и селското стопанство едва ли ще намалят своите емисии.
По отношение на селското стопанство това се съчетава и с повишеното търсене на дървесина и намаляване на нивата на залесяване. Що се отнася до транспорта, докладът на ЕК показва още, че през миналата година средната въглеродна интензивност на горивата в ЕС намалява с 4,3% спрямо 2010 година. Спрямо 2018 година това означава намаление от 0,6 пункта, но понижението варира между отделните членове на ЕС.


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри
преди 4 години кво завиждаш и се заяждаш, бе селю? Нали изкалси заради такава партия! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Петилетката за три години! Повелята на Партията е закон за нейния член! ;) :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар