Контейнеровозните кораби губят все повече товари в открито море, а през последните две години тези случаи дори са се „увеличили чувствително“, става ясно от данни от застрахователната индустрия. Според Германската застрахователна асоциация (GDV) само през зимното полугодие на 2020-2021 г. стойността на изгубените стоки възлиза на „няколкостотин милиона евро“.
„Основният проблем е, че характеристиките на плаване на големите контейнеровози и настоящите системи за обезопасяване вече не си пасват", обяснява заместник-управляващият директор на GDV Аня Кефер-Рорбах, цитирана от DPA.
Тя добави, че ситуацията не се е подобрила и през 2021 г.: през октомври например ZIM Kingston загуби повече от 100 контейнера и се запали, а през ноември 38 контейнера паднаха зад борда на Cosco Nagoya.
Трябва да спрем тази тенденция: загубите на контейнери застрашават екипажите и корабите, генерират високи разходи и допринасят за замърсяването на моретата, обяснява Кефер-Рорбах.
Експертите от GDV обясняват големия брой инциденти с нарастващия размер на корабите. В някои случаи широки над 60 метра, контейнеровозите пътуват много бързо, дори при бурно море. Заради бързото движение върху подредените контейнери действат големи сили, които могат да доведат до опасни странични вибрации, т.нар. търкаляне. Освен това товарите, които могат да бъдат високи до дванадесет контейнера, са изложени на силен вятър.
Според GDV т.нар. резервоари за потискане на преобръщането, пълни с баластна вода, могат да противодействат на опасното движение при преобръщане. Засега обаче монтирането на такива резервоари не е задължително и едва няколко корабни компании оборудват корабите си с такива системи.
GDV също така призова за „фундаментално“ преосмисляне на дизайна на системите за сигурност. Те ще трябва да бъдат адаптирани към размерите и действителните характеристики на корабите по време на плаване. Качеството и теглото на натоварените контейнери също трябва да се проверяват по-добре, настоява организацията.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.