Европейската комисия (ЕК) е изпратила мотивирано становище на Малта относно приложението на схемата за предоставяне на гражданство, или т.нар. "златни паспорти". Това е втората стъпка в наказателната процедура в тази връзка срещу страната.
Според Брюксел предоставянето на гражданство на Европейския съюз в замяна на предварително определени плащания или инвестиции, без действителна връзка със съответната държава членка, представлява нарушение на правото на общността.
Всеки, който притежава гражданство на държава от общността, е едновременно и гражданин на ЕС. Европейското гражданство пък автоматично дава на съответното лице право на свободно движение, достъп до вътрешния пазар на ЕС и право да гласува и да бъде избирано на европейски и местни избори.
Рисковете, присъщи за тези схеми, стават още по-съществени на фона на руската агресия срещу Украйна, смятат още от ЕК.
В края на 2020 година Брюксел поиска от Малта да прекрати схемите за даване на гражданство срещу инвестиции. Страната го направи, но почти веднага разработи нова програма. След началото на войната в Украйна Малта спря да издава паспорти за граждани на Русия и Беларус, но не и за други граждани, и не е изразила намерение да я преустанови.
Сега малтийските власти имат срок от два месеца, за да се съобразят с искането на Брюксел, а следващата стъпка е иск в Съда на ЕС.
Междувременно Европейската комисия (ЕК) започна и първите стъпки на наказателна процедура срещу България и Гърция, които не са изпратили планове за готовност за справяне с рискове в електроенергийния сектор. Изискването е вписано в Регламент ЕС 2019/941, чиято цел е предотвратяване на кризи в сектора, подготовката и управлението им при спазването на изискванията за единен пазар на електроенергия.
Страната ни получи и мотивирано становище (втората фаза от наказателната процедура) за забавено транспониране на правилата за обществени поръчки на чисти превозни средства. Брюксел е изпратил становища по това нарушение още и на Швеция, Унгария, Кипър и Чехия.
ЕК поставя цели по отношение на минимален дял на чистите превозни средства от общия брой превозни средства, придобивани чрез обществени поръчки през референтните периоди 2021-2025 година и 2026-2030 година. Поставени са отделни цели за леките автомобили и микробусите, камионите и автобусите, както и специална подцел за автобусите с нулеви емисии.
С мотивирано становище комисията призовава Белгия, България, Чехия, Хърватия, Унгария, Латвия, Нидерландия, Австрия, Словакия и Швеция да въведат правилата на ЕС относно отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор.
Директивата за отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор, приета през лятото на 2019 година, има за цел да отключи ползите от данните и спомага за това по-голямата част от огромния фонд от данни, генерирани от публичния сектор, да бъдат на разположение за повторно използване.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа