Икономическият модел в Източна Азия се изчерпва. Демографията и бавният растеж на световната търговия ще принудят развиващите се страни в Азия да разчитат по-силно на вътрешното търсене отколкото на политиките насочени навън, които направиха съседите им богати. Това ще означава по-бавен растеж и продължително регионално неравенство, коментира Джон Лий от Hudson Institute във Вашингтон за Wall Street Journal.
След Втората световна война Япония се разви бързо, приоритизирайки външното производство, произвеждайки продукти за потребителите в развитите икономики по-бързо, по-евтино и по-надеждно. Държавните политики насърчиха висок процент на спестявания и канализираха този капитал към износителите. Във феномен, познат като „летящите гъски“, Южна Корея, Тайван и Малайзия процъфтяха, възползвали се от японското въздушно течение, като приеха подобни политики и се присъединиха към веригите за доставки, стартирани от японските компании.
Сега обаче ефективността на зависимия от износа модел на бърз растеж и развитие изглежда върви към своя край. Това, което работеше толкова добре в миналото вече не е толкова ефективно в бедните и пренаселените страни като Китай, Индонезия, Виетнам и Бирма. А това поставя под съмнения предположенията, залегнали в основата на т.нар. „Азиатско столетие“.
Надеждите, че зависимите от износа азиатски икономики могат да компенсират застоя на забавящите се индустриални страни винаги е бил твърде оптимистичен. Икономиките в региона се хвалят с най-бързите си темпове на растеж в света от две десетилетия насам. Източна Азия сега формира над една трета от цялата глобална производствена търговия спрямо 10% през 1970 г.
Растежът бе по-лесен за постигане в последната част на миналия век. През 80-те години общото население на страните износителки Япония, Южна Корея, Тайван, Сингапур и Малайзия надвишаваше 150 млн. души. Населението на потребителските пазари в Северна Америка и Европа бе над 400 млн. души. Това съотношение обаче сега е обърнато. Има 1 млрд. потребители в развитите икономики спрямо 2 млрд. души, живеещи в развиващите се страни в Източна Азия.
Глобалната търговия също изглежда е в застой след резкия ръст през предишните две десетилетия. Износът на стоки като процент от глобалния БВП достига най-високите си нива от 27% през 2008 г. спрямо 15% в началото на 90-те години. Тази цифра в момента обаче се е понижила до 22%.
Износът е спаднал във всяка икономика от Източна Азия с изключение на Виетнам през последната година. Макар че Виетнам се наслаждава на 5-процентов ръст, Южна Корея, Китай, Япония, Сингапур и Тайван преминават през спадове между 5% и 17%.
Делът на глобалната търговия не само, че вече не расте, но вероятно се и свива. Това не би трябвало да е изненадващо, след като ръстът на потреблението в САЩ и еврозоната се увеличава с анемичните 2% в реално изражение, което е наполовина спрямо историческото средно ниво от 50-те години насам. Рекордно ниските лихвени проценти по света подхранват свръхинвестициите и излишния капацитет вместо да насърчават потреблението. Домакинствата в Америка и Европа намаляват задлъжнялостта вместо да взимат повече заеми, за да купуват стоки, произведени в Азия.


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”