Независимо от това дали излизането на Великобритания от Европейския съюз стане със или без сделка, то ще окаже ефект върху търговията в Европа, но последиците за България ще бъдат предимно косвени. Това става ясно от оценка на анализаторите на компанията по управление на риска Coface, представена във вторник в София.
Според заключенията ефектите у нас ще се проявят най-вече чрез два от основните ни търговски партньори, а именно Германия и Италия, тъй като страната ни има относително невисок стокооборот с Острова. Като вносител Великобритания е наш 12-и партньор, а като вносител 18-и, а делът от общия износ е сравнително малък – малко над 2%.
Според представените от компанията данни както износът, така и вносът на България с Великобритания бележат ръст на годишна основа през 2018 г. от съответно 6,9% и 1,48%. Налице е и положителен търговски баланс през изминалата година в размер на 338 млн. лв.
Анализаторите на компанията посочват, че по тяхна оценка е малко вероятно да се стигне все пак до сценарий без сделка, но въпреки това съществува такъв риск.
Най-засегнатият сектор от един евентуален „хаотичен“ Brexit в Европа ще е този на автомобилостроенето, но също така ефекти ще има и при строителството, търговията на дребно, хранително-вкусувата промишленост и веригите за доставка. От Coface уточняват още, че дори и при постигането на споразумение несигурността около бъдещите търговски взаимоотношения с ЕС все пак ще е пречка за развитието на производствения капацитет.
По отношение на износа сред най-засегнатите от Brexit страни ще бъдат Белгия, Холандия, Ирландия, скандинавските страни и някои източноевропейски държави като Полша.
Колкото до перспективите пред България, от компанията посочват, че оценките за риска на страната и бизнес климата се запазват без промяна на ниво от съответно А4 и А3, като очакванията са вътрешното търсене да остане основен двигател на растежа. Икономическият растеж, от своя страна, ще остане стабилен с прогноза за ръст от 3,6% (малко над средната за ЦИЕ) през тази година при 3,3% през изминалата и 3,8% през 2017 г.
Колкото до ситуацията в транспортния сектор, то в близко бъдеще тя ще се характеризира с високи степени на риск, въпреки че се очаква по-положително развитие в дългосрочен план, най-вече във въздушния транспорт.
Секторът на транспорта не само в България, но и в целия регион на Централна и Източна Европа също остава високорисков, като тази тенденция е ясно изразена от втората половина на миналата година.
От Coface уточняват, че продължава да е налице липса на квалифицирана и устойчива работна ръка.
Също така предложената от Съвета на ЕС реформа в сектора, известна като пакета „Макрон“, би довела до спад в доходността и понижаване на конкурентоспособността при страните от Централна и източна Европа, посочват от Coface. Въпреки това оттам уточняват, че дори и без тези промени голяма част от фирмите вече започват да изпитват затруднения.
И все пак световните перспективите в дългосрочен план се запазват положителни за всички видове транспорт основно благодарение на зараждащата се средна класа в страни като Индия и Китай, както и заради по-ниските разходи вследствие на новите технологии, посочват от Coface.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 6 години Има по-зли рискове тъдява:"Срещу 2200 евро на месец български мюсюлманин се хваща да слугува на наглите диваци, които Меркел щедро покани в Европа. Той е бил в лагера край Мюнхен и задачата му е била да сервира и отсервира храната на варварите три пъти на ден.Работният ден е траял по 14-16 часа, няма почивни дни в събота и неделя. От там се е върнал в България заразен от болестите на пришълците, обиждан, бит и ритан, но не и богат. Той е живял като куче, а варварите като господари. Бившите казарми на Хитлер били основно преустроени камери, климатици, окачени тавани ,плазмени телевизори, високоскоростен интернет, отопление, вода, ток и редовно сменяни чисти чаршафи. Всичко това безплатно, като на всеки варварин се дават отделно по 800 евро джобни пари на месец! И единственото им задължение е било да ходят на курс по немски огромно свободно време и хранене на корем: кой колкото може да яде, ако има голям тумбак, може и десет порции, не му се отказва. Дори капризничели, ритали баките и чиниите, тъпчели с крака филиите с хляб. Обичали да ядат на поразия шоколадови бонбони от буркани, чаши Нутела, желирани бонбони, дъвки Всичко това без една стотинка да дават и без да работят. Затова, казва нашият човек в седмичен вестник, бият се с ножовете и всеки ден има по един заклан или ранен. Както играят табла изведнъж започват крясъци, бой, вадят се ножове и се дерат като животни! И какво като има камери? Ако случайно някой от персонала се намеси ,веднага хвърлят вината върху него той ги обиждал, ритал, псувал За всичко е виновен обслужващият персонал, а варварите са кристалночисти. Имало е в състава на обслужващия персонал мюсюлманка от Босна не е християнка, а са я подлагали на големи унижения това ,че са шляпали по *** и циците е нищо, че я наричали *** също. Давали й една празна кутия от бисквити , слагали я в центъра на стаята седнала и я замеряли с центове и най-цинични подигравки! Милите гости на побърканата бабичка Меркел! Тя не дава да се каже една дума лоша срещу тях, има пълна забрана на полиция и медии да се месят и да казват истината за варварите. От целия лагер имало само трийсетина сирийци, о станалите са *** и на всичко отгоре агресивни, разказва българският мюсюлманин, който е бил унижаван, ритан и бит от невежите диваци. Наскоро бяха изнесени ужасяващи факти: От влезлите в Германия милион и двеста хиляди пришълци, две трети са направо неграмотни. От тях на работа са постъпили само 125 души 102 са назначени в пощите, щото са държавни и Меркел нарежда така. Останалите 23 то няма по един, са назначени в големите, световните немски корпорации. Четете и мислете за нашата клета България, която Б.Б. отдавна е приел да бъде гето на варварите."Стефан Северин, Поглед.инфо отговор Сигнализирай за неуместен коментар