IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мегаяхтите – много лукс на до 100 метра дължина

Мегаяхти с дължина над 60 метра – това е специалитетът на няколко германски корабостроителя

11:28 | 13.04.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p><span lang="bg-BG">Дългата 73,5 метра мегаяхта </span><span lang="en-US">Sapphire </span><span lang="bg-BG">струва 75 млн. евро. </span><i><span lang="bg-BG">Снимка:  </span>Nobiskrug</i><sp></sp></p>

Дългата 73,5 метра мегаяхта Sapphire струва 75 млн. евро. Снимка: Nobiskrug

Nobiskrug. За мнозина това име звучи като име на фрегата, на кораб, ферибот, танкер, понтон. А всъщност това е известна преди всичко в средите на богаташите германска компания, която от години се е специализирала в строителството на луксозни мегаяхти, пише в свой репортаж FAZ.

Да вземем например дългата 73,5 метра мегаяхта Sapphire. Тя разполага с четири дека с целия разкош, на който простосмъртните не са свикнали. И е оценена на около 75 млн. евро. Ако случайно успеете да надникнете в тази яхта, със сигурност ще ви се завие свят – огромни пространства, а дековете са толкова високи, че спокойно може да играете баскетбол, без да се притеснявате, че ще докоснете тавана. Яхтата разполага с кухня като в петзвезден хотел, открито кино, а на последния етаж има сглобяема площадка за кацане на хеликоптер и, разбира се, огромна слънчева тераса и дансинг. Платформата за къпане е огромна и съвсем логично се нарича Beach Club. По груби сметки квадратният метър обзавеждане на яхта с подобен лукс излиза около 15 000 евро.

От малко повече от десетилетие Nobiskrug се е специализирала в строителството на нови луксозни мегаяхти с дължина над 60 метра. По-къси и не толкова скъпи и луксозни яхти могат да строят много производители – в Азия, Италия, Турция, и то на по-изгодни цени. В категорията от 60 до 80 метра и с капацитет за три до пет яхти на година обаче кръгът на производителите се свива до пет-шест, почти всички от Холандия и Северна Германия, твърди Сузане Виганд, изпълнителен директор на Nobiskrug. А над тази дължина става още по-трудно – холандците отпадат заради малката дължина на доковете, а тези, които остават конкуренти на Nobiskrug, са Blohm + Voss и Lürssen.

А Nobiskrug може още повече – яхти с дължина до 200 метра. Най-дългата поръчана досега яхта е „Eclipse“ - 163 метра, произведена от германската Blohm + Voss за Роман Абрамович. Рекордът на Nobiskrug засега е пуснатата на вода през 2000 г. „Tatoosh“ - 93 метра. Следват я „Triple Seven“ (68 метра, 2006), „Siren“ (74 метра, 2008), „Jamaica Bay“ (60 метра, 2010) и „Sycara V“ (68 метра, 2010). През 2011 г. трябва да я последват „Mogambo“ (74 метра), както и „Graffiti“ - със същата дължина.

Защо обаче точно германците са лидери в този сегмент? Два аргумента им помагат да заемат лидерска позиция – историята им като добри корабостроители и надписа „„Made in Germany“. Или по-точно казано: „Truly made in Germany“ (Наистина произведено в Германия). Дори и при избора на доставчиците и на всички компоненти, до последната помпа, Nobiskrug се опитва да избира немското качество. „Не искам клиентите ни да се озоват на Карибите и вместо да си почиват пълноценно, да се питат защо не работи климатикът или хладилникът“, казва Виганд.

Междувременно компанията прави 75 до 80% от годишния си оборот (120 – 130 млн. евро) от бизнеса с яхти. Останалите 20-25% се разпределят по равно между ремонтни и складови дейности, както и строителството на стоманени конструкции, като мостове, врати, компоненти за нефтени платформи, понтони и др.

Мегаяхтите лесно могат да станат жертва на пирати или на други престъпници. Със средна скорост от около 17-19 морски възела (35 км/ч) всяка подобна яхта не е особено бърза, а и е лесно достъпна от горния дек. Производителите на аксесоари са се погрижили и за това – предлагат се миниподводници за разузнавателни цели, камери, които разпознават насочени към яхтата далекогледи, уреди за нощно виждане, лазерни оръдия, машини за предизвикване на изкуствена мъгла. Стандартно оборудване са радар, сонор, сензори за движение и наблюдателни камери. Добре запознати източници твърдят, че на руските мегаяхти има, разбира се, и автомати Калашников.

Германската Nobiskrug, в кооперация с британския концерн Ultra Electronics, която е специализирана във военни разработки, е изработила т. нар. „Mega Yacht Defense System“. Вече известни отбранителни компоненти са свързани със система за ранно предупреждаване, която не само алармира за потенциална опасност, но и свързва цялата информация и препоръчва защитни мерки. Ако например до яхтата се доближи плувец, пиратска лодка, подозрителен хеликоптер, ако яхтата е наблюдавана или непознат човек се качи на борда, системата се включва и препоръчва съответните действия – акустични оръдия или такива, които изстрелват лютив пипер или мощна струя вода, роботи с огнестрелни оръжия или дори спускането на обръч от мини около яхтата...

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още