Още откакто електрическите автомобили станаха център на внимание в медиите преди няколко години, възникнаха въпроси дали тези превозни средства са действително по-безвредни за околната среда.
Често се чуват аргументи, че електрическите автомобили са също толкова големи замърсители, колкото и двигателите с вътрешно горене, защото електроенергията, с която се задвижват, се създава с изгарянето на въглища, при което се отделят въглеродни газове.
Близо половината от електричеството в САЩ например се произвежда от въглища, което прави разумен въпроса дали наистина има полза от електромобилите, пише CNN.
Вярно е, че колите на електричество не са напълно безвредни за околната среда, но все пак проучванията показват, че електрическите автомобили, взети като цяло, са по-чисти в сравнение с обикновените бензинови или дизелови превозни средства.
Разликата се очаква да се увеличава с подобряването на технологиите.
Електрическите автомобили предизвикват два проблема със замърсяването на въздуха. Единият от тях е свързан с праховите частици и изгорелите газове от електроцентралите, където се произвежда тяхното гориво – електроенергията. Другият е въглеродният диоксид, който е основен причинител на глобалното затопляне, според учени.
Изгарянето на въглища, които са основен източник на електрическата енергия в САЩ, произвежда около три пъти повече въглероден диоксид, отколкото бензинът. Това прави бензиновите автомобили по-добра алтернатива на пръв поглед. Една електрическа кола обаче, която има по-ефективен двигател, може да измине три пъти по-голямо разстояние със същото количество енергия.
Това означава, че ако цялото електричество се произвеждаше от въглища, то ефектът за околната среда би бил сходен при използването на електромобили или бензинови автомобили.
Но не цялото електричество в САЩ, а и по света, се произвежда от въглища. Другата половина идва от други източници - природен газ и ядрена енергия, които са много по-чисти от въглищата.
В дългосрочен план преминаването към електромобили почти със сигурност ще доведе до намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Много от новите производствени мощности за електроенергия разчитат именно на природен газ или възобновяеми енергийни източници, които са по-щадящи околната среда.
Друго предимство на електромобилите е, че често замърсяването, което се причинява при производство на нужното им електричество, е локализирано в съответните електроцентрали, които обикновено са на километри извън градовете.
В същото време колите с вътрешно горене отделят своите вредни газове директно в градовете и колкото са повече, толкова е по-голямо замърсяването.


Хиляди протестираха в Румъния против корупцията
Румен Радев на Ханука: Да помним поуките от миналото
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Рекордна цена на медта: Идва криза в предлагането точно когато пристига AI бумът
Нещата не вървят добре за Netflix и Елисън в битката им за Warner Bros.
Как Toyota се оказа изключение от тенденцията в Китай
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Украйна предлага да се откаже от исканията си за членство в НАТО
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели
Поредното изискване на ЕС вдига цената на новите автомобили
Археолози откриха огромна подводна структура край Франция
Експерти изследват слънчевото магнитно поле с помощта на AI
Доц. Николай Димитров: Българинът е песимист по природа
9 храни против деменция
Нумерологична прогноза за 15 – 21 декември