Шведският производител на стомана SSAB заяви, че си партнира с луксозната автомобилна марка Mercedes-Benz, собственост на германския концерн Daimler AG, за разработването на стомана без използването на изкопаеми горива, която да се вложи в производството на превозни средства. Първите прототипи на автомобилна каросерия са планирани за следващата година, съобщава Ройтерс.
SSAB планира да достави на пазара "зелената" стомана в търговски мащаб през 2026 г., като използва системата HYBRIT, за да замени коксовите въглища, традиционно използвани в производството на стомана при обработката на руда, заедно с електричество и водород.
Съвместното предприятие за "зелена" стомана HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) е създадено и притежавано от SSAB, шведското държавно дружество Vattenfall и шведската миннодобивна компания LKAB.
Mercedes-Benz очаква, че до 2039 г. новият му автопарк от леки коли ще бъде въглеродно неутрален по цялата верига на стойност.
През юни SSAB обяви, че съвместно с Volvo Cars е успяла да произведе „първата в света стомана без изкопаеми горива“ посредством HYBRIT.
„Първата стомана без фосилни горива е пробив не само за SSAB, това е доказателство, че е възможно да се направи преходът и значително да се намали глобалният въглероден отпечатък от стоманената индустрия“, коментира Мартин Линдквист, президент и главен изпълнителен директор на SSAB.
Стоманопроизводството е един от многобройните индустриални процеси, които са узрели за подобрения от гледна точка на въглеродни емисии и други показатели, свързани с устойчивостта.
Предизвикателството обаче е голямо.
По данни на Международната агенция за енергия (МАЕ) производството на желязо и стомана е отговорно за 2,6 гигатона директни въглеродни емисии всяка година. През 2019 г. цифрата беше по-висока, отколкото директните емисии от производството на цимент и химикали.
МАЕ допълва, че стоманената индустрия е „най-големият индустриален потребител на въглища, който осигурява около 75% от търсенето на енергия“.
HYBRIT не е единственият проект, целящ да смекчи последиците от производството на стомана. Друг проект, H2 Green Steel, планира изграждането на инсталация за производство на стомана в северната част на Швеция, която ще бъде захранвана от „зелен“ водороден завод.


Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад