Половин милион работни места ще бъдат в риск заради плановете на Европейския съюз за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Това е последното от редица предупреждения за разходите от бърз преход към технологии без вредни емисии, пише Financial Times.
Над две трети от тези 500 хил. места ще изчезнат през петте години преди 2035 г., сочи анкета сред почти 100 компании за Европейската асоциация на автомобилните доставчици Clepa, което затруднява смекчаването на „социалните и икономически“ въздействия, причинени от масова безработица.
Проучването на PwC обаче разкрива още, че 226 хил. нови работни места ще бъдат създадени в производството на електрически части, намалявайки нетния брой на изгубените работни места до около 275 хил. през следващите няколко десетилетия.
Европейската комисия обяви по-рано тази година намерението си да премахне 100% от въглеродните емисии от нови автомобили до 2035 г. Политиката на практика забранява продажбата на превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива след тази дата.
Макар че комисията не е наредила те да бъдат заменени от автомобили с батерии, производители като VW – най-големият на континента, изключват други технологии, например водород.
Clepa, която представлява над 3000 автомобилни доставчици, от дълго време твърди, че употребата на междинни технологии ще смекчи удара от прехода към по-чист транспорт.
„Нуждите на обществото са твърде разнообразни за един универсален подход“, заяви генералният секретар на организацията Сигрид де Фрис. „Употребата на хибридни технологии, зелен водород и възобновяеми устойчиви горива ще даде възможност за иновации, докато предефинираме мобилността през следващите десетилетия“.
Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, каза на конференция на Ройтерс в сряда, че скоростта на прехода към електрически автомобили „поставя индустрията на ръба на възможностите“, добавяйки, че разходите за разработване на новата технология може да доведат до сериозна загуба на работни места.
Предупреждението му последва подобно твърдение от най-голямата германска публична компания за автомобилни части Continental, която предупреди, че „социалната хармония ще бъде застрашена“, ако климатичните политики не бъдат придружени от програми за създаване на нови възможности за заетост за работещите в индустрии, зависещи от изкопаеми горива.
„Можем да се трансформираме, но не можем да имаме някакво прекъсване“, каза Ариане Рейнхарт, член на борда, отговарящ за човешките ресурси и устойчивостта, в базираната в Хановер компания. „Създаването на необходимите условия за опазване на климата означава не само ускоряване на трансформацията, но и предотвратяване на масова безработица“, добави тя.
Миналата година одобрен от правителството доклад предупреди, че близо 400 хил. работни места може да бъдат изгубени в Германия заради прехода от двигатели с вътрешно горене.
Шефът на Volkswagen Херберт Дийс заяви, че подобни апокалиптични сценарии „вероятно са малко преувеличени“.
„Голяма част от автомобила остава същата“, добави той. „Той все още има седалки, боя, каросерия, интериор, колела, оси. За някои, ако работиш в системите за впръскване на гориво или скоростните кутии, вероятно преходът ще е по-голям“, каза той. „Бих казал за 70-80% от индустрията на автомобилните доставчици преход няма“.