Стойността на бранда Tesla е намаляла с 26% през 2024 г., втори пореден годишен спад, а сред факторите са остаряваща линия от автомобили и „антагонизмът“ на главния изпълнителен директор Илон Мъск, съобщава консултантската компания Brand Finance, цитирана от CNBC.
Сега стойността на бранда на Tesla достига 43 млрд. долара и е намаляла спрямо 58,3 млрд. долара в началото на 2024 г. и 66,2 млрд. долара в началото на 2023 г., съобщи компанията в годишната си класация.
Toyota е най-скъпият бранд при автомобилните компании с 64,7 млрд. долара, следвана плътно от Mercedes с 53 млрд. долара, допълни тя.
Базираната в Лондон Brand Finance провежда обхватни допитвания сред потребителите и анализира финансовото представяне на хиляди компании, като следи приходите, споразуменията за предоставяне на лиценз, маржовете и други, за да пресметне паричната стойност на брандовете. Оценките включват корпоративни брандове и подбрандове, свързани с отделни продуктови линии.
Като част от класацията на компанията тази година Brand Finance е анализирала отговори от около 175 хил. участници в допитвания в цял свят, включително около 16 хил. души, които са споделили мнението си за Tesla.
Резултатите показват, че начинът, по който потребителите виждат Tesla, е много различен от оценката на Wall Street.
Цената на акциите на Tesla е нараснала с 63% миналата година, достигайки рекорд през декември, след като инвеститорите купуваха акции след изборната победа на Доналд Тръмп предходния месец. Мъск предостави дарения на стойност 277 млн. долара, за да помогне на Тръмп и други кандидати на Републиканската партия да победят, и ще може да оказва влияние в администрацията в полза на своите компании.
Що се отнася до по-широката публика, политическата реторика и поведението на Мъск в обществото имат своите недостатъци, казва главният изпълнителен директор на Brand Finance Дейвид Хайг.
„Има хора, които смятат, че той е чудесен, но мнозина не смятат така. Ако купувате електромобил, личността му вероятно ще повлияе на мнението ви дали искате, или не, да купите кола от неговата компания, но това е само един от много фактори“, отбелязва Хайг.
По ключови показатели като „репутация“ и „препоръка“ резултатите на Tesla са намалели на всички големи пазари, където тя има заводи и продава коли – САЩ, Европа и Азия, съобщава Brand Finance.
Оценката за репутация показва доколко високо анкетираните ценят средно даден бранд по скала от едно до десет. Оценката за препоръка показва дали хората биха говорили положително за бранда, или не.
Оценките на Tesla са намалели значително в Европа. Конкурентите Mercedes и BYD побеждават компанията на Мъск извън САЩ. В същото време Tesla запазва висока оценка за лоялност от 90% в САЩ. Това означава, че клиенти, които вече са притежавали кола на Tesla, е вероятно да продължат да шофират такава през следващите 12 месеца. Но оценката за препоръки на Tesla в САЩ е намаляла.
Хайг отбелязва, че спадащите оценки и стойността на бранда на Tesla са признак, че влиянието на компанията отслабва. Има риск „Tesla да не успее да продаде толкова много продукти и няма да може да продава на толкова високи цени като преди“, коментира Хайг.
Вече има смущаващи признаци. Доставките на Tesla за 2024 г. са намалели с около 1% до 1,79 млн., въпреки че търсенето на електромобили нарасна в света. В САЩ пазарният дял на компанията е спаднал до 49% спрямо 55% година по-рано, сочат данни на Cox Automotive.
Силата на бранда на Tesla също е намаляла от малко над 80 на малко под 65, съобщава Brand Finance. Оценката показва доколко добре се справя брандът в сравнение с конкуренти по нематериални показатели.
„Ако Tesla не представи цяла гама нови продукти, които ще са наистина вълнуващи за потребителите, и ако не смекчи част от антагонизма, породен от ръководителя ѝ, тя ще достигне връхната си точка и ще започне да упада“, коментира Хайг.
Brand Finance е оценила и други брандове под ръководството на Илон Мъск, включително Х, аерокосмическата и отбранителна компания SpaceX и за първи път бизнеса с интернет сателити Starlink.
Общата стойност на бранда на Х е намаляла с 26% до 498 млн. долара спрямо 673 млн. долара година по-рано, сочат данните на компанията. Преди Мъск да придобие Twitter и да прекръсти компанията на Х, стойността на бранда ѝ е била 5,7 млрд. долара през 2022 г.
Промяната на името е причината за част от общия спад, но също и загубата на потребители, рекламодатели и приходи, отбелязва Brand Finance.
За SpaceX, която Brand Finance започна да оценява в началото на 2024 г., стойността на бранда е нараснала с 11% до 3,8 млрд. долара. Около 45% от хората в САЩ, които са участвали в допитването, са заявили, че знаят за SpaceX, което е висок резултат за аерокосмическа и отбранителна компания.
Брандът Starlink, оценен отделно от SpaceX, има стойност от 2,4 млрд. долара. Очаква се тя да нарасне, тъй като компанията продължава да добавя нови потребители и показва последователно по-високи приходи от месечни абонати.
Brand Finance ще публикува изследването си Global 500 за 2025 г. на брандовете с най-висока стойност в света днес в Давос.