IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Япония повдигна въпроса за икономическото въздействие на автомобилните мита пред САЩ

Икономисти изчисляват, че въздействието от налозитеще бъде значително, като се има предвид, че автомобилите съставляват най-големия компонент в износа на Япония

10:30 | 19.02.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Япония повдигна въпроса за автомобилните мита пред САЩ, след като американският президент Доналд Тръмп заплаши да наложи 25% налог върху вноса на автомобили - ход, който вероятно ще нанесе голям удар на японската икономика, вторият по големина износител на автомобили в света, пише Bloomberg.

Токио следи отблизо всяко потенциално въздействие, произтичащо от по-високите налози, за които Тръмп каза, че може да бъдат въведени веднага след 2 април. Икономистите изчисляват, че въздействието от новите търговски бариери ще бъде значително, като се има предвид, че автомобилите съставляват най-големия компонент в износа на Япония, като САЩ са пазар номер едно за островната страна.

„Повдигаме въпроса пред правителството на САЩ, като се има предвид значението на японската автомобилна индустрия“, обяви главният секретар на японския кабинет Йошимаса Хаяши по време на пресконференция в сряда. „Япония първо ще проучи внимателно конкретните подробности около мерките, които ще бъдат обявени, и тяхното въздействие върху Япония, след което ще реагира по съответния начин“, добавя Хаяши.

Забележките му са предхождани от коментарите на външния министър Такеши Ивая, който повдигна въпроса пред своя американски колега Марко Рубио миналата седмица, когато Токио също поиска изключване от реципрочните мита на Тръмп. Азиатската страна търси и начин да заобиколи американските налози върху стоманата и алуминия.

„Като се има предвид, че около една трета от износа за САЩ са автомобили, въздействието върху японската икономика ще бъде значително“, посочва Харуми Тагучи, главен икономист в S&P Global Market Intelligence. „Ако бъде въведено 25-процентно мито за всички страни, цените на автомобилите в САЩ ще се повишат и ако търсенето не се поддържа, това също ще означава, че търсенето на японския износ ще спадне“, добавя Такучи.

Не е ясно дали Япония също търси освобождаване от автомобилните мита, тъй като министърът на търговията Йоджи Муто не отговори на въпрос по темата.

Японските фирми също могат да бъдат засегнати от 25% мита върху чиповете и фармацевтичния сектор, въпреки че подробностите тук все още са оскъдни.

Износът на чипове и оборудване за производство на чипове представлява само 3,7% от общите доставки на Япония за САЩ през 2024 г. Медицинските артикули представляват само 1,9% от общия обем. Като отражение на опасенията относно ключовите индустрии на Япония, всички подгрупи в рамките на референтния индекс Topix, представляващи производители на автомобили, фармацевтични продукти и прецизни машини, се представят по-слабо от общия  индекс.

Въздействието от митата ще бъде много по-голямо за японския автомобилен сектор в сравнение с други индустрии, тъй като автомобилите и автомобилните части представляват малко над една трета от износа на Япония за САЩ за миналата година. Има голям шанс японските автомобили да бъдат обложени с допълнителни данъци, като се има предвид, че Япония е сред най-големите износители на автомобили за САЩ, прогнозират анализатори.

Това би било удар за много работници в Япония, тъй като компаниите, свързани с автомобилите, включително доставчиците на материали, осигуряват работа за 5,58 млн. души в страната, или 8,3% от общата ѝ работна сила, става ясно от данни на Японската асоциация на автомобилните производители (JAMA).

Миналата година износът на автомобили представлява 17% от всички изходящи доставки от Япония, като повече от една трета от тях са насочени към САЩ. Това изигра голяма роля за поддържането на високо ниво на търговския излишък на Япония със САЩ - факт, който рискува да предизвика гнева на Тръмп, тъй като президентът цели да използва мита, за да намали търговския дефицит на САЩ и да окаже натиск върху други страни да строят фабрики в САЩ.

Все пак Япония вече произвежда повече коли в Америка, отколкото изнася, показват оценки на JAMA. През 2023 г. японските автомобилни компании са произвели 3,3 млн. коли в САЩ, над два пъти повече от 1,5 млн. превозни средства, които са изнесли за страната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 19.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още