Почти половината от всички нови градски автобуси, продадени в Европейския съюз (ЕС) през 2024 г. са без емисии. Това превръща автобусите в един от първите успехи на блока по отношение на реализирането на т.нар. Зелена сделка, пише Clean Technica.
Продажбите на нови автобуси без емисии засенчиха прогнозите на Transport&Environment от миналата година. Това се дължи на по-бързото от очакваното навлизане на автобусите с горивни клетки, съставляващи 3% от новите градски автобуси в ЕС през 2024 г. Задвижваните с батерии автобуси доминират на пазара с 46-процентен дял.
Този успех се дължи както на новата европейска регулация, която изпрати ясен пазарен сигнал, че дните на дизеловите автобуси са преброени, но на политиките на ниво град, като обособяването на зони с нулеви емисии. В резултат на това пазарът на градски автобуси се пренасочва много по-бързо към екологични решение от това, което се изисква съгласно Директивата за чисти превозни средства на ЕС и стандартите за въглероден диоксид за камиони и автобуси.
При този темп на растеж градските автобуси ще постигнат пълна електрификация до 2027 г. За жителите на градовете това означава по-тихи улици и по-чист въздух, изтъква Clean Technica.
Европейският пазар на нови градски автобуси е воден от Нидерландия, Финландия и Исландия, където 100% от продажбите представляват електрически превозни средства през 2024 г.
При най-големите пазари (с продажби над 1000 автобуса за годината) Испания е лидер с 57-процентен дял, изпреварвайки Италия с 44%. След тях се нареждат Франция (33%) и Германия (25%).
Водородните градски автобуси с горивни клетки напредват, удвоявайки пазарния си дял от 2023 г. до близо 3% през 2024 г. Интересното е, че навлизането им през 2024 г. беше ограничено на основните пазари, докато същите отбелязаха известен напредък на по-малките пазари през последните години. В Нидерландия водородното задвижване представлява 20% от новите градски автобуси през 2021 г., но делът им намаля до 13% през 2022 г., на 5% през 2023 г., като през 2024 г. няма нито един нов водороден автобус.
Класиране за периода 2021-2024 г.
България се нарежда на седмо място по дял на електрическите градски автобуси в региона за периода 2021-2024 г. Това задвижване представлява 67% от продажбите на нови автобуси в страната.
Нидерландия води в Европа, като в страната по-малко от 1% от новите градски автобуси са дизелови. След нея се нареждат Финландия, Норвегия и Дания с дял на електрическите автобуси от съответно 97%, 95 на сто и 93%. На пето и шесто място са съответно Исландия (82%) и Люксембург (81%).
Точно след България, на осмо място, е Румъния с 64-процентен дял на електрическите градски автобуси.
Шест страни преминават значително по-бавно към градски автобуси без емисии, отколкото останалата част от Европа: Австрия, Чехия, Унгария, Естония, Словакия и Хърватия.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа