Хоризонтът пред европейската автомобилна индустрия не е светъл. Една от причините е изместения център на автомобилното потребление на изток и по-конкретно в Китай. Това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Европейците сами се отказаха от лидерството си при двигателите с вътрешно горене – технология, в която бяхме световен номер едно, заяви той.
През последните години европейският пазар се свива – от 15 млн. продадени автомобила през 2019 г. на 12 млн. продадени автомобила. В същото време Китай произвежда над 30 милиона автомобила годишно – почти една трета от световното производство, коментира гостът, според когото понижението от 3 млн. означава излишни капацитети, които носят огромни разходи.
„Не само, че генерират огромни загуби, а на хоризонта не се вижда възстановяване на този липсващ капацитет“, посочи той.
„Всичко, което вещае дългосрочен успех на Изтока и дългосрочно пренареждане и пренасочване на балансите от запад към изток, е в посока Китай. Това е дългосрочно и трайно явление“, категоричен бе той.
Китайските марки вече имат пазарен дял над 5,5% в Европа – при едва 3% миналата година. Това е ръст от близо 200%, заяви Желев. Той допълни, че вече не продават само електромобили – около една трета от продажбите им в Европа са бензинови автомобили, а останалите са хибриди.
А каква е реакцията на европейските производители: смяна на мениджъри, което говори, че промените в дълбочина тепърва започват, като това се дължи в голяма степен на охладения интерес към електроавтомобилите, обясни експертът.
„Търсенето е на нива далеч по-ниски от тези, които се очакваха и които бяха планирани за 2025 г. Причината е много проста – поскъпването на крайния продукт“, заяви Желев.
„Оскъпяването на автомобилите ще продължи, а това води до отказ от потребление и застаряване на автопарка. Ние трансформираме автомобилната си индустрия от водеща в технологично, пазарно и репутационно отношение в един догонващ сектор“, допълни гостът.
На този фон в България няма някакво развитие и макар да виждаме повече електромобили по софийските улици, на национално ниво делът им е под 1% от автопарка, стана ясно от разговора. Причините за това са липсата на стимули, като дори безплатното паркиране в „синя зона“ скоро ще отпадне, както и насищането на пазара – който е имал интерес вече си е закупил електрически автомобил, допълни гостът.
Целия разговор може да гледате на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ