IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автомобилното бъдеще по света и у нас: Иновации, електрификация и битка за таланти

Представители на сектора коментираха актуалните теми и предизвикателства

14:54 | 11.06.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Автомобилната индустрия е един от водещите сектори в България, в който през последните две години са реализирани сертифицирани инвестиции за около 2 млрд. лв. чрез различни мерки, подкрепени от държавата. Това заяви заместник-министърът на иновациите и растежа Мартин Дановски по време на международната конференция Automotive Forum 2025.

По думите му секторът е увеличил десетократно основните си показатели – броя на компаниите, заетостта, инвестициите и броя на развойните центрове.

Според Дановски, за да продължи този напредък, е необходимо да се увеличи броят на инженерно-техническите специалисти поне десет пъти. Това е област, в която България изостава, въпреки че 17 висши учебни заведения подготвят такива кадри. В страната има и 103 професионални гимназии, професионален колеж и пет основни училища с техническа насоченост. Въпреки това е нужно значително разширяване на подготовката на висококвалифицирани кадри, за да се поддържа растежът на сектора.

Дановски посочи, че иновациите са основен двигател на промяната. Светът се променя експоненциално, а иновациите оказват влияние върху всички сфери на живота, включително върху автомобилната индустрия. Технологичното лидерство дава възможност автомобилният сектор да подпомага развитието и на други отрасли.

Технологичният трансфер е друг ключов фактор, върху който трябва да се постави акцент. Според Дановски е необходимо да се обърне по-голямо внимание на резултатите от българската научноизследователска дейност. Той обяви, че Министерството на иновациите и растежа си поставя за цел 2025 г. да бъде повратна година за технологичния трансфер в страната. В тази посока предстои да бъдат въведени нова мярка за изграждане на технологичен трансфер с високи европейски стандарти, нов фонд за финансиране на стартиращи и растящи компании чрез Фонда на фондовете, както и фонд за подкрепа на проекти на докторанти и студенти в сферата на технологичния трансфер.

Развитие на пазара на електрически превозни средства

Според изпълнителния директор на "Аутомотив Клъстер България" Любомир Станиславов продажбите на електрически автомобили нарастват значително.

"В момента се намираме във втория етап на електрифициране. Процесът вече се развива от години и има сериозен ръст на електрическите автомобили", отбеляза Станиславов. Според него това се дължи и на подкрепата на Европейската комисия в тази насока. Ръстът се наблюдава и в България.

Той прогнозира, че след само 2–3 години в Европа и България ще се предлагат около 100 различни марки електрически автомобили, като приблизително половината от тях вероятно ще бъдат китайски. В същото време европейските производители също реагират активно и успешно се конкурират с китайските марки, допълни Станиславов.

Той подчерта още, че придвижването с електрически автомобил вече може да бъде по-изгодно от използването на обществен транспорт – особено ако колата се зарежда у дома, през нощта. "С тези нови технологии е по-евтино да се движиш с личен автомобил, отколкото с градски транспорт", коментира Станиславов. По думите му в бъдеще пътуването от една точка до друга с електрически автомобил ще бъде "почти безплатно" – промяна с голямо значение.

Глобалната политика също оказва сериозно влияние на бранша, коментира още Станиславов.

Изкуствен интелект

Управителят на Melexis България Георги Костадинов междувременно подчерта, че неговата компания е неделима част от автомобилната индустрия особено при фаровете и светлината, разработвайки продукти в тази област. По думите му изкуственият интелект доближава нужното ниво, за да бъде фундаментална част от колата и тя трябва да бъде изградена около този софтуер.

"Нашите сензори трябва да поддържат редовни обновления през безжичния интернет, което ще даде възможност новите софтуерни системи на колите да бъдат създадени и пуснати без необходимост от посещение до сервиз", посочи Костадинов.

Друга насока в работата на компанията е автономно шофиране според стандартите за безопасност, както и оптимизация на времето и разходите.

По отношение на осветлението Костадинов каза, че то се превръща във все по-функционален елемент, започва да комуникира с външната среда чрез прожектори, комуникация с пешеходци, а в интериора марките успяват да засилят своята разпознаваемост чрез него.

Перспективи

Прогнозите за световното производство на автомобили към 2030 г. са то да достигне 96 млн. коли годишно, от които около 24-25 процента да са електрически. Очаква се производителите на електрическите автомобили да продължават да растат и да заемат все по-голям пазарен дял. Това сподели генералният секретар на Асоциацията на автомобилопроизводителите в Румъния Адриан Санду.

Той цитира данни, според които през 2024 г. почти 249 млн. леки автомобила са се придвижвали по пътищата в Европа. Заводите за автомобили в Европейския съюз (ЕС) и Великобритания са 98. Над 4,5 млн. автомобила са били изнесени от блока през миналата година. Данните показват, че през 2023 г. в Европа са били произведени около 12 млн. автомобила, като около 10 млн. са регистрирани в ЕС.

Санду отбеляза, че все пак се регистрират много коли, които идват от страни извън Европа като Япония, Южна Корея и Китай.

Почти 20 на сто от всички автомобили, произведени в света през 2024 г., са от Европа, което поставя континента на второ място като регионален производител след Китай.

Санду посочи, че в ЕС Румъния е на шесто място по производство с почти 560 хил. автомобила за миналата година.

През 2024 г. автомобилната индустрия в северната ни съседка е създала около 13 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Общият износ е на стойност 25 млрд. евро. Около 33 на сто от общия национален износ и трите най-големи румънски дружества износители са автомобилопроизводители, подчерта Санду.

Санду посочи, че най-големият играч в страната е френската компания Renault с три завода – един за сглобяване на коли с капацитет от над 350 хил. автомобила годишно, друг за скоростни кутии и трети за двигатели, както и логистична мрежа от доставчици на части и ремонти.

Вторият голям играч в Румъния е Ford Otosan с два завода в Крайова, които са с капацитет над 350 хил. автомобила годишно.

Санду подчерта, че автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред много затруднения към днешна дата. На първо място това е промяната на начина на мобилност, начина, по който се движим – преминаваме от традиционни двигатели с вътрешно горене към хибридни и изцяло електрически коли. Също така има движение от четири колела към две или три с електрически скутери и други нови транспортни средства. Навлизат свързани автономни превозни средства, което е голяма промяна за индустрията и за потребителите.

Друг фактор, който Санду изтъкна, са растящите цени – през последните 5-6 години цените на всички материали са нараснали значително, както и цените на енергия и други разходи. Освен това трябва да бъдат намалени нивата на емисиите на въглероден диоксид от производствата и новите коли. Това е свързано с нужда от важни инвестиции, посочи Санду.

(по БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:55 | 11.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още