IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Кофас: Автомобилният сектор в България е изложен на сътресенията от търговската война

Въпреки добрите първоначални сигнали, внимателният прочит на данните за автомобилния сектор в Централна и Източна Европа показва нестабилна финансова среда

21:27 | 19.05.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В нов доклад консултантската фирма „Кофас“ предупреждава за негативните ефекти от търговската война върху автомобилната индустрия в Българи и в други страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ).

Според последните данни от Търговския регистър в България към момента има 558 компании, чиято основна дейност попада в категорията „Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия“. Макар на пръв поглед тази цифра да не изглежда особено внушителна, тя отразява само част от по-широката картина на автомобилната индустрия в страната. В действителност още хиляди компании оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него, изтъква „Кофас“.

„За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна индустрия. Последните данни на Националния статистически институт (НСИ) отчитат рязък спад в промишленото производство до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно -3,9%, -3,3% и -3,5%). Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу, но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийният сектор (-30% на годишна база), откъдето идва и цялостният спад. На месечна база, през март производственият индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано“, подчертава „Кофас“.

Според Пламен Димитров, управител на компанията за България, няма изгледи ситуацията в европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ.

ЦИЕ се превърна във важен център за производство на автомобили и инвестиции, но е изправена пред нарастващи икономически, геополитически и специфични за сектора рискове. Нарастващите разходи, забавящото се търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността, добавят от „Кофас“.

Тенденции във финансовото здраве и риска

Макар че на пръв поглед данните за автомобилната индустрия в ЦИЕ са положителни, по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много по-сложен и все по-нестабилен финансов пейзаж. Зад ръста на приходите се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния дълг.

Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици, предупреждава „Кофас“.

Волатилност на търговията и митата

Автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. долара през 2024 г. (11% от общия ѝ износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от националния износ.

В България оперират близо 10 хил. компании, ангажирани с търговия на едро на автомобилни резервни части, както и още над 9000, които се занимават с продажба на нови и употребявани автомобили. В сектор „Производство на батерии и автомобилни акумулатори“ в страната ни са локализирани едни от най-големите производители в лицето на „Монбат“ и „Ел Бат“, а стотици други български фирми оперират в секторите „Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми“, „Производство на електрически мотори, генератори и трансформатори“ и „Производство на алуминий и други леки метали“.

Заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни сътресения в търсенето: прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по веригата на доставки могат да бъдат значителни.

Натиск върху ликвидността и кредитния риск

Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%, дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по-слабите групи.

Данните на „Кофас“ сочат, че през първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15 %.

Увеличаващи се регистрации на нови автомобили, но неравномерно възстановяване

Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в еврозоната надхвърлят като ръст 140 процентни пункта до края на 2024 г., но увеличението за ЦИЕ, макар и положително, изостава от Западна Европа по абсолютен обем и е насочено към модели с двигатели с вътрешно горене (чийто дял е 74%).

На фона на нарастващите производствени разходи, търговска несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната индустрия в ЦИЕ е изправена пред сериозни предизвикателства. В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:29 | 19.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още