Ново проучване установява, че производството на европейската автомобилна индустрия може да се възстанови до ниво от 16,8 млн. превозни средства годишно – което се равнява на пика след кризата през 2008 г. Това обаче може да стане, ако Европейският съюз (ЕС) запази целта си за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. и засили индустриалните политики.
Всичко това би довело до запазване на работните места в автомобилната верига на стойност на днешните нива, изтъка доклад на Европейската федерация за транспорт и околна среда, известна като Transport & Environment (T&E).
Докладът моделира въздействието от поддържането на целта на ЕС за нулеви емисии до 2035 г. и прилагането на нови индустриални политики за стимулиране на вътрешното производство на електрически превозни средства, като например цели за електрификация на корпоративните автопаркове и подкрепа за автомобили и батерии, произведени в ЕС.
При този сценарий приносът на автомобилната верига на стойност към европейската икономика би се увеличил с 11% до 2035 г. в сравнение с настоящите нива.
Проучването установява, че съкращенията на работните места в производството на автомобили биха могли да бъдат компенсирани чрез създаването на повече от 100 000 нови работни места в производството на батерии до 2030 г. и 120 000 места в сферата на зарядните станции до 2035 г.
ЕС би могъл да произвежда до 900 гигаватчаса (GWh) батерии годишно (спрямо 187 GWh в момента) до 2030 г., ако се придържа към целта си за нулеви емисии и приложи подкрепящи промишлени стратегии. Икономическата стойност на сектора на зарядните устройства би могла да се увеличи почти пет пъти до 79 млрд. евро до 2035 г., изтъква T&E.
Засилените политики в областта на електрификацията и индустрията, както и запазването на целите за автомобилите ще спасят европейската автомобилна индустрия. Графика: T&E
Но разхлабването на целите за електрификация на сектора и невъзможността за въвеждане на всеобхватни индустриални политики биха могли да доведат до намаляване на приноса на европейската верига на стойност в автомобилната индустрия с 90 млрд. евро до 2035 г. Това би създало риск от загуба на до 1 милион работни места в сравнение с днешните нива на заетост. До две трети от планираните инвестиции в производство на батерии в ЕС също могат да бъдат загубени, докато индустрията за зарядни станции ще бъде лишена от 120 млрд. евро потенциални приходи през следващите 10 години.
„Това е момент от решаващо значение за европейската автомобилна индустрия, тъй като световната конкуренция за лидерство в производството на електрически автомобили, батерии и зарядни устройства е огромна. Успехът на Европа зависи от пътя, който политиците на ЕС поемат днес. Спазването на целта за нулеви емисии до 2035 г., наред с приемането на силни промишлени политики, е най-добрият шанс на ЕС да се върне към по-голямо производство на автомобили, да запази нивата на заетост и да увеличи икономическата стойност на своята автомобилна индустрия“, изтъква Юлия Полисканова, старши директор в T&E.
От T&E добавят в своя доклад, че ЕС трябва да даде приоритет на лидерството в индустрията за електрически автомобили в своите политики, ако иска да запази икономическия принос на автомобилния сектор и нивата на заетост и да увеличи максимално новите инвестиции и работните места в секторите на батериите и зарядните устройства.
Мерките включват:
- запазване на целите за въглеродните емисии от автомобилите за периода 2030-2035 г. в предстоящия регулаторен преглед, съпътствано от мерки в целия ЕС за подкрепа на търсенето;.
- осигуряване на помощ за производство на батерии за електрически превозни средства както в европейските, така и в националните потоци на финансиране, наред със стимули за снабдяване с компоненти и материали, произведени в ЕС;
- прилагане на Регламента на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива и реформите на пазара на електроенергия и плановете за мрежите с цел ускоряване на внедряването на зарядни устройства, свързването към мрежата и издаването на разрешителни;
- включване на социалните условия за качествени работни места и засилване на разпоредбите за трансфер на технологии и умения в преките чуждестранни инвестиции.
Три индустриални асоциации са прегледали доклада и подкрепят неговото послание на високо ниво относно икономическия и трудовия потенциал на прехода към електрически превозни средства в Европа – който изисква както стабилни цели, така и по-силни индустриални и политики за търсене.
„Все още има стотици, дори хиляди нови работни места, с които Европа може да разполага в прехода си към електрически превозни средства, но само чрез политическа смелост и решителност. Глобалната надпревара за лидерство в областта на електрическите автомобили вече е в ход и не можем да позволим на други региони да ни задминат. Европа трябва да запази твърдост относно целта за 2035 г. да насочва инвестициите в електрически превозни средства, батерии, материали и зарядна инфраструктура. Но тя се нуждае и от осезаеми промени в своите индустриални политики, за да докаже на компаниите, че наистина мисли сериозно“, посочва Крис Херон, генерален секретар на асоциацията E-Mobility Europe.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 4 месеца Значи ако запазим и засилим политиките,които намалиха с една трета производството на автомобили в Европа, има шанс да възстановим производството. Аха. Разбрах. То това малко като моите напъни да си върна килограмите до нивото на което бях преди пандемията... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца Германската се изнесе от юропата. Кой остана? И пак натискат за електрокари при абсолютно недостатъчно производство на електроенергия. Дурдом, дорде не речеш! отговор Сигнализирай за неуместен коментар