IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Европейската автоиндустрия има шанс да възстанови производството до предпандемични нива

Това може да стане, само ако ЕС заложи на по-ангажирани с бизнеса и зелените технологии политики и запази целта за електрификация при автомобилите за 2035 г.

17:30 | 13.07.25 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ново проучване установява, че производството на европейската автомобилна индустрия може да се възстанови до ниво от 16,8 млн. превозни средства годишно – което се равнява на пика след кризата през 2008 г. Това обаче може да стане, ако Европейският съюз (ЕС) запази целта си за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. и засили индустриалните политики.

Всичко това би довело до запазване на работните места в автомобилната верига на стойност на днешните нива, изтъка доклад на Европейската федерация за транспорт и околна среда, известна като Transport & Environment (T&E).

Докладът моделира въздействието от поддържането на целта на ЕС за нулеви емисии до 2035 г. и прилагането на нови индустриални политики за стимулиране на вътрешното производство на електрически превозни средства, като например цели за електрификация на корпоративните автопаркове и подкрепа за автомобили и батерии, произведени в ЕС.

При този сценарий приносът на автомобилната верига на стойност към европейската икономика би се увеличил с 11% до 2035 г. в сравнение с настоящите нива.

Проучването установява, че съкращенията на работните места в производството на автомобили биха могли да бъдат компенсирани чрез създаването на повече от 100 000 нови работни места в производството на батерии до 2030 г. и 120 000 места в сферата на зарядните станции до 2035 г.

ЕС би могъл да произвежда до 900 гигаватчаса (GWh) батерии годишно (спрямо 187 GWh в момента) до 2030 г., ако се придържа към целта си за нулеви емисии и приложи подкрепящи промишлени стратегии. Икономическата стойност на сектора на зарядните устройства би могла да се увеличи почти пет пъти до 79 млрд. евро до 2035 г., изтъква T&E.

Засилените политики в областта на електрификацията и индустрията, както и запазването на целите за автомобилите ще спасят европейската автомобилна индустрия. Графика: T&E Засилените политики в областта на електрификацията и индустрията, както и запазването на целите за автомобилите ще спасят европейската автомобилна индустрия. Графика: T&E

Но разхлабването на целите за електрификация на сектора и невъзможността за въвеждане на всеобхватни индустриални политики биха могли да доведат до намаляване на приноса на европейската верига на стойност в автомобилната индустрия с 90 млрд. евро до 2035 г. Това би създало риск от загуба на до 1 милион работни места в сравнение с днешните нива на заетост. До две трети от планираните инвестиции в производство на батерии в ЕС също могат да бъдат загубени, докато индустрията за зарядни станции ще бъде лишена от 120 млрд. евро потенциални приходи през следващите 10 години.

„Това е момент от решаващо значение за европейската автомобилна индустрия, тъй като световната конкуренция за лидерство в производството на електрически автомобили, батерии и зарядни устройства е огромна. Успехът на Европа зависи от пътя, който политиците на ЕС поемат днес. Спазването на целта за нулеви емисии до 2035 г., наред с приемането на силни промишлени политики, е най-добрият шанс на ЕС да се върне към по-голямо производство на автомобили, да запази нивата на заетост и да увеличи икономическата стойност на своята автомобилна индустрия“, изтъква Юлия Полисканова, старши директор в T&E.

От T&E добавят в своя доклад, че ЕС трябва да даде приоритет на лидерството в индустрията за електрически автомобили в своите политики, ако иска да запази икономическия принос на автомобилния сектор и нивата на заетост и да увеличи максимално новите инвестиции и работните места в секторите на батериите и зарядните устройства.

Мерките включват:

- запазване на целите за въглеродните емисии от автомобилите за периода 2030-2035 г. в предстоящия регулаторен преглед, съпътствано от мерки в целия ЕС за подкрепа на търсенето;.

- осигуряване на помощ за производство на батерии за електрически превозни средства както в европейските, така и в националните потоци на финансиране, наред със стимули за снабдяване с компоненти и материали, произведени в ЕС;

- прилагане на Регламента на ЕС за инфраструктурата за алтернативни горива и реформите на пазара на електроенергия и плановете за мрежите с цел ускоряване на внедряването на зарядни устройства, свързването към мрежата и издаването на разрешителни;

- включване на социалните условия за качествени работни места и засилване на разпоредбите за трансфер на технологии и умения в преките чуждестранни инвестиции.

Три индустриални асоциации са прегледали доклада и подкрепят неговото послание на високо ниво относно икономическия и трудовия потенциал на прехода към електрически превозни средства в Европа – който изисква както стабилни цели, така и по-силни индустриални и политики за търсене.

„Все още има стотици, дори хиляди нови работни места, с които Европа може да разполага в прехода си към електрически превозни средства, но само чрез политическа смелост и решителност. Глобалната надпревара за лидерство в областта на електрическите автомобили вече е в ход и не можем да позволим на други региони да ни задминат. Европа трябва да запази твърдост относно целта за 2035 г. да насочва инвестициите в електрически превозни средства, батерии, материали и зарядна инфраструктура. Но тя се нуждае и от осезаеми промени в своите индустриални политики, за да докаже на компаниите, че наистина мисли сериозно“, посочва Крис Херон, генерален секретар на асоциацията E-Mobility Europe.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:42 | 13.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 1
evlogi
преди 4 месеца
Значи ако запазим и засилим политиките,които намалиха с една трета производството на автомобили в Европа, има шанс да възстановим производството. Аха. Разбрах. То това малко като моите напъни да си върна килограмите до нивото на което бях преди пандемията...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
aldy
преди 4 месеца
Германската се изнесе от юропата. Кой остана? И пак натискат за електрокари при абсолютно недостатъчно производство на електроенергия. Дурдом, дорде не речеш!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още