IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-важните хора в автомобилната индустрия

Седем от най-добрите дизайнери в момента

17:13 | 03.01.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Колаж: Automedia.bg</em></p>

Колаж: Automedia.bg

Тези хора имат най-тежката задача в автомобилната индустрия. Защото всеки може да надраска някаква рисунка и да я хвърли на масата, но тя да не пасне на архитектурата на даден модел. Затова дизайнерите освен от хармония и изкуство, трябва да разбират и от инженерство. Освен това те трябва да могат да гледат в бъдещето, тъй като всички нови модели се одобряват години преди официалната им премиера.

С помощта на изданието Motor ви представяме 7 от най-добрите автомобилни дизайнери в момента. Макар и да се занимават с едно и също, те изобщо не си приличат. Както не си приличат и автомобилите, които създават в продължение на дълги години.

Клаус Бишоф (Volkswagen)

Компанията Volkswagen сега се намира на върха на хранителната верига. Производството на турбо-мотори, модерни трансмисии, асистиращи електронни системи, универсални платформи и тоталната унификация на моделите са не само технически решения, а тренд, който дърпа индустрията напред.

Единственият проблем на германците е дизайнът. Не в смисъл, че е лош, защото това в днешните условия би означавало провал на пазара. Не може да имаш ефективен технически автомобил, но той да има ужасен външен вид. Просто дизайнът при Volkswagen не може да си съперничи като такъв с този на някои други марки.

Това обаче е на път да се промени с новия Volkswagen Passat, чийто автор е именно Клаус Бишоф. Германецът е направил всичко възможно да съхрани естетическите принципи на марката, но и същевременно да промени някои черти.

Педантичен до мозъка на костите си, Бишоф прилича повече на шахматист, който внимателно обмисля всеки свой следващ ход. За него пропорциите са основното нещо за един дизайн и никой не може да го убеди в нещо различно. Същевременно германецът признава, че е отборен играч, което също е много важно в този бранш.

Лорънс ван ден Акер (Renault)

Напускането на Патрик льо Кеман от позицията главен дизайнер на Renault бе край на епохата на един от най-влиятелните дизайнери на 90-те години на миналия век. И изборът на негов заместник се превърна в един от най-гениалните ходове на шефовете на марката. Не по-малък от създаването на алианса с Nissan.

Всъщност по това време в бъдещия успех на Renault вярват малцина, а самият Лорънс ван дер Акер е звезда в бранша, още преди да започне да работи във Франция. Работил е последователно за Bugatti, където прави интериора на EB110, за Audi и Mazda, като навсякъде прави впечатление с нестандартния си подход - запазена марка в облеклото му са шарените маратонки, които слага дори под модерно сако.

Ван дер Акер не се притеснява да смесва стилове, които поне на пръв поглед никак не си отиват като комбинация. Често балансира на границата между красотата и френската самобитност, която предшественикът му льо Кеман понякога прекрачваше - доказателство за това са Renault Avantime и Vel Satis.

Като Клаус Бишоф, и Ван дер Акер е син на архитект. И двамата не отричат, че са имали възможност да тръгнат по стъпките на своите родители. Работите им обаче рязко се различават и това е доказателство за различните им характери. При Volkswagen се виждат хирургически точните черти, докато при Renault впечатление правят сдържаността, плавните линии и опростените решения. Доказателството за това са новите Clio, Captur, Espace и др.

Роберто Джиолито (Fiat-Chrysler)

По време на автосалона в Париж бе показана и изложбата "Автомобили и мода", на която бе представен концептът Alfa Romeo Carabo, дело на студиото Bertone. Това е машина от 60-те години на миналия век, чийто дизайн е изпреварил времето си с поне две десетилетия. И преди нея, а и след нея италианците си остават най-добрите дизайнери в света, но напоследък това не се забелязва, тъй като работят по поръчка на китайските компании.

Fiat избра за основна стратегия развитието на ретро-линията 500, в която влязоха хечбек, микрован и кросовър. Основно житейско правило е, че в една локва не се влиза два пъти, но все още не е ясно дали новото семейство автомобили ще бъде толкова успешно колкото легендарния 500, произвеждан през 50-те години на миналия век.

Главнокомандващ на това настъпление е главният дизайнер на Fiat-Chrysler - Роберто Джиолито. За него се знае, че е прям, праволинеен и уверен човек, такъв какъвто е и ръководителят на концерна Серджио Маркионе. При Джиолито ентусиазъм и енергия има даже в излишък, като сам се определя с една дума - "мечтател". Твърди, че е съхранил детето в себе си, но от работите му се вижда, че умее да превръща мечтите си в реалност.

А всъщност той няма и особен избор в момента, тъй като със своите технически и финансови възможности германците могат да направят заводи и дилърски центрове дори на Луната. И на италианците не им остава нищо друго, освен да напомнят на света това, което могат - да създават най-красивите автомобили.

Томас Ингенлат (Volvo)

Volvo винаги е била малка и независима компания, която не е правила революции в областта на автомобилния дизайн, но в същото време е следвала своя път и неизменно е стигала там, където трябва. Затова и с външния вид на нейните модели винаги са се занимавали хора, чиито творения олицетворяват цели периоди в историята на марката. Сред тях е Стив Матин, който сега отговаря за дизайна на Lada. И дърпа цялата компания напред, като контролира и най-малката подробност. Такъв е и друг британец - Стивън Хорбъри, създал някои от най-известните модели на скандинавците.

Сега Volvo вече не е само шведска, престижна и безопасна марка, а глобална и добре структурирана и организирана компания. А мястото на британците Хорбъри и Матин е заето от вечно усмихнатия германец Томас Ингенлат, който през последните 20 години е работил за Volkswagen, Audi и Skoda.

Неговият подход е минималистичен и елегантен, но в същото време и доста демократичен. Във взимането на решения участва не само Ингелат, но и останалите хора от екипа му. Самият дизайнер признава, че любимият му проект си остава Skoda Yeti, въпреки че е автор и на далеч по-впечатляващото Volvo Concept XC Coupe. Като цяло обаче Ингенлат е човек, който не обича да бъде в центъра на вниманието. Както и да разкрива бъдещите си планове.

Тиери Метроз (Citroen)

Французите казват, че на марката Citroen й е позволено повече, отколкото на останалите. При нея даже творческият процес е построен различно - ако немците разработват дизайн, като се ръководят от реалността, то французите първоначално рисуват нещо космическо и нереално, което няма как да бъде направено. Ясно е, че автомобилът във всички случаи ще има 4 колела, но фундаменталната разлика в подхода ражда и противоположни резултати.

Самият Тиери Метроз обича свободата на действие. Доказателство е Renault Avantime - кола, която до ден-днешен предизвиква уважение и завист у колегите му. В същото време обаче тя бе тотален търговски провал и сега Метроз, който отговаря за дизайна на Citroen DS, трябва да внимава да не премине линията, разделяща вкуса от творческата лудост, характерна за френските творци.

Джери Макгавърн (Land Rover)

Британците обичат да казват, че скърцащите врати служат най-дълго време. Тяхната автомобилна промишленост е доказателство за това - само погледнете как изглеждат Jaguar XJ-S, Range Rover, Lotus Esprit и Mini. В същото време останалият свят е на съвсем различно мнение.

Сега обаче британският дизайн е в подем, въпреки че местните марки вече не са независими. Вижте обаче колко успешно се представя Range Rover Evoque, в чиято основа е виновникът за този подем - Джери Макгавърн, главен дизайнер на Land Rover. Типичен британец с остър език и харизмата на надут аристократ, който обаче прави впечатление със своята целеустременост и перфекционизъм.

Интересното е, че Макгавърн е женен за рускиня, темата за която се повдига във всяко негово интервю. Топ дизайнерът обича да казва, че тя е един от малкото хора, които успяват да го извадят от кожата му. Причината е, че по време на скандал съпругата му започва да говори на руски език, който той не разбира. Цялата страст между кавгата и любовта, естествено, намира отражение в работата му. Доста успешно, особено напоследък.

Масаши Накаяма (Mazda)

Mazda е компания, нетипична дори за самите японци. Тя няма огромни позиции на вътрешния пазар и залага на различен от този на останалите автомобилни производители от Острова подход. Неслучайно преди да отиде в Renault, Лорънс ван дер Акер работи именно тук.

Автомобили като Mazda6 не прави никой в Азия и почти никой в Япония не ги приема като свои. Затова и пред Масаши Накаяма, главният дизайнер на новата Mazda MX-5, стои тежката задача не само да създаде красива по европейски машина, но и да поддържа връзката с прословутия J-фактор - смесица от мотиви и традиции в японската култура. Като цяло дизайнерът е типичен японец - търпелив и отговорен, а любимото му занимание извън работа е поддържане на градината пред дома му.

В същото време Накаяма кипи от невероятна творческа енергия и страст, с която се захваща за всеки нов автомобил. Ако го питате коя е любимата му кола, без да се колебае ще посочи Lamborghini Miura. А за новата Mazda MX-5 твърди, че е резултат от това, което самият той чувства. Остава да видим как ще я оценят и клиентите.

Още любопитни статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:54 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още