IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобили срещу хибриди – коя технология ще доминира на пазара?

Въпреки пандемията, която удари транспортния сектор през тази година, автомобилната индустрия прави поредната крачка към пълна електрификация

17:30 | 01.01.21 г. 31
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Хибрид или електромобил?

Бързият възход на електрическите превозни средства, вървящ ръка за ръка с пазарната експанзия на Tesla, се изправя срещу устойчивостта на хибридите, водени от Toyota, която популяризира технологията още преди повече от две десетилетия.

Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.

И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota. 

Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.

Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент.

Светкавичното нарастване на пазарната капитализация на производителя на електромобили се дължи на по-широкото приемане на електрическите превозни средства в глобален мащаб, подкрепено от иновациите и самия образ на Илон Мъск като технологичен революционер. Tesla създаде набор от автомобили с привлекателна визия, които спечелиха голяма база от поддръжници, готови да инвестират в подобна технология и дори да си плащат, за да участват в процеса на реализирането ѝ като бета тестъри.

Това позволява на Tesla да избегне пускането на продукт с (фатални) дефекти, възползвайки се от обратната връзка с потребителите. Това плюс големите депозити при поръчките дават възможност на концерна да ускори разработването на електромобили по отношение на производителността, ефективността , разходите и батериите.

В същото време традиционните автомобилни производители продължават да усъвършенстват своите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридните технологии.

Предвид тази динамика изглежда, че електромобилите вече успяват да изпреварят конвенционалните превозни средства по отношение на техния краен потенциал. Дори при производителността и ефективността електрическите автомобили имат малко място за развитие. Разходите при батериите могат да спадат още, но абсолютните годишни свивания на разходите се забавят като електромобилите ще се сблъскат с проблеми при прекратяването на държавните субсидии при покупките.

От друга страна конвенционалните превозни средства разполагат с допълнителен потенциал за развитие – най-вече чрез хибридните технологии, които позволяват допълнително намаляване на разходите и подобрения при производителността.

tesla tesla

Toyota вече работи по увеличаване на капацитета на батерията при своите хибриди, което ще доведе до нарастване на мощността на електрическия мотор и понижаване на разходите, както и подобряване на динамиката на шофиране. Концернът търси подобряване и на ефективността на двигателя с вътрешно горене чрез усъвършенстване на технологията за стартиране на двигателя чрез компресия. Към това може да се прибави и постепенното въвеждане на системи за оползотворяване на отпадъчната топлина, което ще даде предимство на хибрида пред електромобила по отношение на характеристиките на шофиране.

Победителят на пазара

През 2020 г. производителите на автомобили са продали повече от 500 000 електромобила само в Европа, което за пореден път подчертава започналото отдалечаване на автомобилната индустрия от изкопаемите горива. В същото време продажбите на автомобили с алтернативно задвижване надхвърлят 1 милион превозни средства на 18-те най-големи европейски пазара, според данни на Schmidt Automotive Research.

хибриди хибриди

Само през третото тримесечие на 2020 г. почти всеки десети автомобил, продаден в ЕС, е превозно средство с електрическо зареждане (9,9%), в сравнение с 3,0% през същия период на миналата година, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. Регистрациите на нови автомобили, ползващи електричество, нарастват с над 211%, като делът на този тип превозни средства се увеличава до 9,9%. Продажбите на нови плъгин хибриди отчита ръст от 368,1% до 138 348 превозни средства.

АСЕА АСЕА

Хибридните автомобили остават най-добре представящият се сегмент от колите с алтернативно задвижване, като продажбите им нарастват с 88,8% до 341 092 автомобила.

Краят на двигателя с вътрешно горене

Редица пазарни анализатори продължават да предричат краха на конвенционалните автомобили, които ще бъдат тотално засенчени от електрическите превозни средства.

Една от причините за подобни твърденията е концепцията за батерия, чийто живот ще има продължителност от един милион мили (1,6 млн. километра). Една такава батерия ще даде голяма преднина на електромобилите, при които този компонент остава основен проблем за по-мащабното налагане на технологията поради високите разходи за производство и ограниченият пробег. Но подобна идея може да бъде наложена и при хибридите, стига да се появи такава необходимост. С подобряването на хибридната технология ще намалява натоварването на двигателя, което ще ограничи и амортизацията.

Идеята за батерия от един милион мили би имала приложение при автономните технологии и по-специално автономните таксита. Но дори тук съществуват проблеми пред реализацията. Техническото предизвикателство за безопасна и ефективна експлоатация на голям автопарк от таксита без шофьори в обща градска среда е огромно. Пълната автоматизация ще отнеме значително повече време, отколкото анализаторите и представителите на индустрията първоначално са предполагали, като ползите тук ще са минимални преди всички превозни средства на пътя да възприемат технологията.

Тази идея все пак може да се сблъска с конкуренцията в лицето на малките електрически превозни средства, като скутери и тротинетки, които започват да играят все по-важна роля в новата урбанизационна среда, където кръговата икономика, възобновяемата енергия и зелените площи ще наложат употребата на по-компактни средства за придвижване в градски условия. На фона на тази тенденция автомобилите все повече ще бъдат пренасочвани към междуградските пространства и магистралите.

Последна актуализация: 11:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 8
Императорът
преди 3 години
Въпросът в заглавието е интересен само на пръв поглед, но погледнато макроикономически е, откровено казано: ***. При оформящия се на 99% сигурен перманентен недостиг на електроенергия - при спирането на електроцентралите, правещи ток от изкопаеми горива или въглища, тия дето са си купили чисто електрически коли ще се прецакат по неописуем начин - защото: за чий ти е кола, която можеш да караш 2-3 пъти годишно?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 2
mrynmryn
преди 3 години
Познат има шкода, купи я през 2005-та, до момента е правил само един по сериозен ремонт, за ~1500лв.. Тогава даде 35к лв., едва ли в следващите 5г., ще я ремонтира за останалите 33.5к, при това колата е карана редовно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
хибридните системи са по-скъпи от само електрическите . логика . поддържаш две системи за задвижване в колата , износват се почти едновременно . ти май беше писал , че поддържаш няколко коли , предполагам си покарваш , не е като диванните анализатори дето туканка пиша за коли . та , колко ти струва поддръжката на колите от 10 до 200х.км , преполагам караш по читави , колко започва да ти струва м/у 200х и 350х , и колко струва м/у 350х. и 600х. , над 600х. е за маниаци ... та да не го обсъждаме ... :))) ... щото не е само нафтата или бензина и гумите и филтрите , има си неща дето си вървят с годинките , ходова част , уплътнения по помпи и двигатели , свещи , дюзи , изпускателни тръби , ако е по-засукана от към електроника и разни скъпарски ремонти започват на компютри и екстри ... та се понатрупват нещата ...щото колко струва подръжката на една тесла на половин милион километра започнаха да излизат данни и е доста сериозна разликата с ДВГ колите ... :))) ... в пъти и в порядък , а не само с някакви % ...ако гледаш продажбите в Европа , да . тук има установени марки и сервизната им мрежа . теслата няма сериозна база , няма и сервизни бази . те си гледат основно техният пазар и азиатския . на европейският ще му е доста трудно . и си го знаят . освен това те никога не са се целили в масовия пазар на малките коли . досега . тяхната дългосрочна цел е 20 милиона автомобила годишно производство до 2030г . масовата кола е в разработка . няма я още ... но другите ги е настъпил сериозно и ги води по показатели всичките . засега . мъск никога не е бил играч за малко , всичките му планове са дългосрочни и обмислени . не разчита на случайност никъде , поне от техническа гледна точка , мога да го твърдя отговорно .за цената на акциите не разбирам в детайл нещата , но му дава рамо да се финансира по-лесно в строителството и инструменталната база и зверските разходи за R&D ... :))) ... абе прецака ги убаво европейските готованковци с талигите им ... :)))кое не и разбра на графиката ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 6
ing5rov
преди 3 години
"да не говорим че няма как един дизел да издържи 20 г. без да го платиш 3 пъти в ремонти. "В твоите кунки и 5 г няма да издържи ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 3
khao
преди 3 години
Според мен е по-скоро идеята, за мен тесла е точно като епъл - 1 продукт, много маркетинг.---и след тоя много маркетинг, какво се случи? няма ги и оше си цъкаме на старите или Нокия умре...?да не говорим че няма как един дизел да издържи 20 г. без да го платиш 3 пъти в ремонти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 3
khao
преди 3 години
не цитирай цео-та, ами се запознай по добре с технологията... ще останеш приятно изненадан и ако имаш тех. познания ще си промениш мнението за секунди...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 6
mrynmryn
преди 3 години
Според мен е по-скоро идеята, за мен тесла е точно като епъл - 1 продукт, много маркетинг. Не виждам как ел.автомобилите ще се наложат, поне в следващите 30г., има твърде много въпросителни при тях. Един дизеляк и след 20г., ще си върви, без да си сменял нищо повече от обичайното, докато една нова батерия на ел.кола е доста пари, което ги прави изкл. неизгодни за препродажба. Цената на ел.автомобилите също е доста висока все още, в Европа горивото е скъпо и вероятно ще я избиеш след 10г., но отново опираме до това, колко години батерията може да живурка. В САЩ обаче горивото е по-евтино, как ще накараш дори хората там, да карат ел.кола, вместо техните танкери, дето харчат 20/100.Преди мн години един СЕО на голяма ИТ компания каза - ако колите се развиваха със скоростта на компютрите, веднъж годишно една щеше да избухва и да убива всички в нея. Та нещата при колите няма да станат изведнъж.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 4
kane
преди 3 години
не разбирам графиката рав4 с/у тесла унякой ще ни зарясни ли?да разбирам ли че и след 100 години рав4 ще е по икономически изгодния автомобил с тези ниски цени на петрола? :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 4
kane
преди 3 години
Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент."Тесла не е дори в топ 10 на елетрик продажбите в европа. Старите автомобилопроизводители мнго бързо скасиха дистанцията. Акционерите на тесля ги очкава огромно количество зелев сок за изтрезняване. Тесла е стотици пъти по малка от тойота и фоксваген копманиика, а е два пъти по слъпа/заега/, всичко ще си дойде на мястото тая година. телса ще е надолу с 100%. Никой който може да използва калкулатор не иска да купува електрик!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 5
kane
преди 3 години
Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota. "Според мен ако тесла беше японска компания, а тойота американска, тази аномалия в цената нямаше да я има. Всичко идва от огромного печатане на пари в сащ и това че марухуаната е лагазлизирана в канада и сащ/в много щати/ тея се напушват и се кефят, че не сменят маслото вече и не са клиенти на мобил и шел и бп, ама пропускат, че стават клиенти на гудияр, мишлен и токоразпределителните и центраслите за ток :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още