На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство.
За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил.
Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.
Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:
1. Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?
До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.
Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.
2. Каква е цената?
При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.
батерии
Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.


Спецов: Доставките на горива няма да бъдат прекъсвани
Тъжна вест! Почина актрисата Елена Жандова
Александър Димитров поиска спокойствие от футболна България
Бивш президент призова за оставка на правителството на Украйна
Тежка катастрофа затвори пътя Варна - София
Кийнън изследва абсурдите на инвестиционното банкиране
Африка се нуждае от 1 млрд работни места, за да има ръст
София напредва в борбата с мръсния въздух, но ѝ трябва по-ефективна комуникация
Семейство Обама ни напомнят как изглежда лидерството
Япония и Китай се скараха за Тайван, Токио има малко варианти за деескалация
Китайски SUV спечели 4 от най-престижните награди за дизайн
BMW пуска юбилейно издание на 3-Series
Експерти се обявиха срещу запазване на хибридите PHEV и EREV
Защо първото Mitsubishi Eclipse има гърбица на капака
Мистерия с десетки коли, оставени на паркинга на летище
Скочиха на Ники Минаж, сподели "про-Тръмп" пост
САЩ извършват обратно инженерство на извънземни технологии ВИДЕО
Влакове нарушават спокойствието и луксозния живот на Зукърбърг и гражданите на Пало Алто
Пуснаха билетите за концерта на Деспина Ванди
Разкриха какво е казал Барън Тръмп на Байдън по време на инаугурацията на баща си
преди 4 години ето ти нещо , което ще те размисли , поне предполагам ... задаваш пр.о.ст въпрос , който има мнго сложен отговор ... и отваря един куп други въпроси ... https://***.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Аз бих питал защо всичкото им останало е толкова евтино, ама няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Много неясно сте писали. Не мога да разбера мисълта Ви. Дайте някъкъв линк към този анализ, за който Вие пишете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години направено е ... и екологично е по-добре за всички и икономически и ефективността е по-добра ... импа се е нагласил да гувичка здраво в следващите години от добивни компании ти са черти те първа ще теглиш ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Защо не се направи подробен анализ, какви са екологичните проблеми при добива на металите при използвани за такива батерии, производсвото им и какво е кпд-то при зареждане и активиране на заредената ел. енергия. Допълнително, какви са екологичните разходи за производстмото на тази ел. енергия, необходима за зараждането. Само вятърна и слънчева енергия не стига. а, като теглиш чертата, не само цената, но и еко ефективността трябва да се анализира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Потому что если https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery не дорогие U-6 rate вспыхнет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар