IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Разработчиците на батерийни клетки търсят алтернативи за производство на по-евтини и безопасни продукти с по-голяма енергийна плътност

09:44 | 19.09.21 г. 6
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

3. Как батериите ще поевтинеят?

Основният фокус на производителите на автомобили пада върху най-скъпите суровини и по-специално върху кобалта. Единият вариант е да замените метала с никел, който е по-евтин и предлага повече енергия. Това обаче изисква корекции по отношение на безопасността, тъй като предимството на кобалта е, че той не прегрява и не се запалва лесно. Друг вариант е да се използват алтернативи, които изобщо не съдържат кобалт, като евтини литиево-железни фосфатни клетки, някога критикувани заради слабата си ефективност, които сега отново привличат вниманието сред разработчиците заради промените в дизайна. Опростяването на дизайна на батерията и използването на стандартен продукт за редица превозни средства - вместо пакет, пригоден за всеки отделен модел - ще осигури допълнителни спестявания. 

4. Има ли опасност от пожар?

Литиево-йонните батерии, независимо дали се използват в съоръжения за съхранение на енергия, включени към мрежата, автомобили или устройства като смартфони, могат да се запалят, ако са произведени некачествено, повредени при инцидент или софтуерът, който ги управлява, не е проектиран правилно.

Инцидентите все пак са рядкост, но водят до засилен контрол в сектора. Регулаторно решение от август принуди General Motors Co. да извърши сервизна акция на стойност 1,8 млрд. долара, засягаща повече от 100 000 автомобила Chevrolet Bolt в резултат на дефекти на батерията.

Инцидентите с прегряване или запалване през тази година повлияха и на някои големи проекти за съхранение на енергия в Австралия и Калифорния. И тези пожари не са лесни за гасене; на пожарникарите им отне четири часа и над 113 000 литра вода, за да потушат огъня в Tesla Model S след фатална катастрофа в Тексас. От Tesla настояват, че инцидентите с електрически коли привличат ненужно внимание. Според доклад от 2020 г.  колите с двигатели с вътрешно горене могат да се възпламенят значително по-често. От 2012 г. до 2020 г. електромобил Tesla се е запалвал на всеки 330 млн. изминати километра в сравнение с конвенционален автомобил, където пожар възниква на всеки 30,4 млн. километра.

5. Кои са най-големите производители?

Азия доминира при производството на литиево-йонни клетки, като е отговорна за над 80% от наличния глобален производствен капацитет.

Китайската компания Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) е доставила най-големия обем батерии през 2020 г., завладявайки почти една четвърт от пазара. До септември тази година тя разшири лидерството си до 30%, следвана от базираната в Южна Корея LG Energy Solution и японската Panasonic Corp.

Tesla и съвместното ѝ предприятие на Panasonic е най-големият производител на батерии в САЩ. В списъка с нови разработчици попадат имена като шведската Northvolt AB и китайската Gotion High-tech Co.

6. По какво се различават отделните видове батерии?

Батериите имат едни и същи основни компоненти: два електрода - катод и анод - и електролит, който помага за прехвърляне на заряда между тях. Но има разлики в използваните материали и това е причината за различните нива на енергийна плътност. Системите за съхранение на енергия към мрежата или превозните средства, пътуващи на къси разстояния, могат да използват по-евтина и не толкова мощна катодна химия, която комбинира литий, желязо и фосфат. За превозни средства с по-висока производителност автомобилните концерни предпочитат батерии с по-голяма енергийна плътност, като LMNO батериите (литий, манган, никелов оксид) или LNCAO клетките (литий, никел, кобалт алуминиев оксид). Допълнителните усъвършенствания целят да подобрят размера на пробега на превозното средства.

Последна актуализация: 12:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 2
zelka007
преди 2 години
ето ти нещо , което ще те размисли , поне предполагам ... задаваш пр.о.ст въпрос , който има мнго сложен отговор ... и отваря един куп други въпроси ... https://***.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 2
abdul
преди 2 години
Аз бих питал защо всичкото им останало е толкова евтино, ама няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 2
evtimvz
преди 2 години
Много неясно сте писали. Не мога да разбера мисълта Ви. Дайте някъкъв линк към този анализ, за който Вие пишете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 3
zelka007
преди 2 години
направено е ... и екологично е по-добре за всички и икономически и ефективността е по-добра ... импа се е нагласил да гувичка здраво в следващите години от добивни компании ти са черти те първа ще теглиш ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 6
evtimvz
преди 2 години
Защо не се направи подробен анализ, какви са екологичните проблеми при добива на металите при използвани за такива батерии, производсвото им и какво е кпд-то при зареждане и активиране на заредената ел. енергия. Допълнително, какви са екологичните разходи за производстмото на тази ел. енергия, необходима за зараждането. Само вятърна и слънчева енергия не стига. а, като теглиш чертата, не само цената, но и еко ефективността трябва да се анализира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 5
mikimaus
преди 2 години
Потому что если https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery не дорогие U-6 rate вспыхнет.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още