IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Volkswagen остава властелин на бензина и дизела въпреки желанието да настигне Tesla

Марките на групата имат най-голям общ дял при продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили в Германия през септември

15:52 | 23.10.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Когато говорим за електрическа мобилност, първото нещо, което ни идва наум са моделите на американския концерн Tesla и след това (вероятно) ангажиментите на големите европейски компании за постепенно и понякога твърде шумно рекламирано загърбване на изкопаемите горива и двигателя с вътрешно горене за сметка на по-чистата мобилност.

През последните няколко години германските автомобилни гиганти започнаха да предявяват претенции към водещата позиция на компанията на Илон Мъск на електромобилния пазар, която, след дебюта си в Германия малко преди коронавируса, вече трябва да се бори на няколко големи фронта, за да защити короната си.

Първи хвърли ръкавицата Volkswagen като обяви десети милиарди евро инвестиции за изграждане на портфолио от електромобили до 2030 г. В добавка към това вече бившият изпълнителен  директор на групата Херберт Дийс се закани да свали Tesla от върха до 2025 г. – нещо, което изглежда малко вероятно да се случи в рамките на графика предвид производствените проблеми, които VW изпитва както в Германия, така и на други места. Единствената надежда за групата вероятно е Porsche AG, най-рентабилната марка в кошницата на VW, която наскоро се листна на борсата във Франкфурт, сдобивайки се с оценка, по-висока от тази на компанията майка.

Но докато VW се опитва да привлече внимание със смели стратегии, последните данни за продажбите на нови автомобили в Германия показват една картина, която ни връща в годините на „Дизелгейт“ и преди това, когато електромобилността е само тема на вицове, разказвани от германските автомобилни мениджъри.

Хубавата новина като цяло е, че тези продажби се възстановяват след предходните спадове на фона на сътресенията в глобалната верига на доставки. Общо продажбите нарастват с 14,1% на годишна база, като ръстове записват всички видове задвижвания.

Продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене се увеличават с 8800 броя на годишна база, докато тези, задвижвани с бензин растат с 2000 броя, а с дизел – с 6800 броя. Увеличават се и продажбите на коли с алтернативно задвижване. Търсенето на обикновени хибриди нараства с 2800 броя, докато това при плъгин хибридите се увеличава с 5500 броя на годишна основа. Изцяло електрическите модели записват ръст при продажбите от 10 700 броя спрямо септември 2021 г.

Прави впечатление, че пазарен лидер при бензиновите коли остава Volkswagen с дял от 27,2%. Вторият, Opel, може да се похвали със значително по-скромно присъствие – 9,4%. Друга марка под шапката на VW – Skoda, е трета с дял от 9,3%. Тя е следвана от BMW (5,8%) и Seat с подобен дял.

Изводът: Три от марките в топ 5 при продажбите на нови бензинови коли принадлежат на VW с дял от над 42%.

Нещата могат да се погледнат и от друг ъгъл - германските производители представляват общо 59 процента от регистрациите на бензинови автомобили в страната.

При моделите ситуацията за VW не е по-различна:  най-успешният модел с бензинов двигател през септември е VW T-Roc с 4 548 нови регистрации. Следват го Opel Corsa (3296 броя) и VW Polo с (3118 броя), като VW Golf и Skoda Fabia заемат съответно четвърто и пето място.

Но за да бъде напълно ясна картината трябва да се разгледат и продажбите на новите дизелови автомобили. Тук VW също е лидер с дял от 31,3%. Но ако добавим факта, че втори в подреждането е Skoda (14,8%), тогава общият дял на марките от групата на VW в топ 5 достига 46%.

При моделите положението е сходно. През септември VW Tiguan не успя да защити лидерската си позиция сред дизеловите модели и отстъпи първото място на Skoda Octavia. След нея се нареждат VW Tiguan, VW Golf, VW Transporter и VW Passat. Общо шест модела в топ 15 принадлежат на марката VW, като още четири са на други марки, част от едноименната група.

Интересно е да се отбележи, че регистрациите на нови дизелови коли в Германия нарастват с 22% през септември на годишна база до 38 159 броя. Пазарният им дял също расте – до 17% спрямо 15,9% за същия месец на 2021 г.


Когато един от пионерите в глобалния електромобилен тласък владее най-големия пазар в Европа с помощта на своите конвенционални модели с двигатели с вътрешно горене, е трудно да си представим как ще успее да се пребори с международни конкуренти като Tesla или BYD. В същото време данните подчертават нагласата на германските потребители към задвижванията и тяхното колебание да направят една по-различна и все още по-рискова крачка към електричеството.

Все пак не всичко за групата на VW изглежда скрито в пушек от изгорели газове. Това се вижда от продажбите на хибриди и изцяло електрически модели.

Продажбите на обикновени хибриди (HEV) в Германия се увеличават със 7 процента на годишна база до 40 097 броя, което им осигурява пазарен дял от 18 процента Пазарният лидер Audi има 19,7-процентен дял при този тип задвижване.

Лидер при моделите е Toyota Yaris, следван от Fiat 500, Audi A6, Audi Q5 и Mercedes C-Class.

Междувременно новите регистрации на плъгин хибриди (PHEV) се увеличават с 24,1 процента в сравнение с предходната година. Пазарният им дял достига 12,6 процента, с един процентен пункт повече спрямо същия месец на миналата година, но значително изостава от стойностите от четвъртото тримесечие на 2021 г.

Mercedes (с пазарен дял от 19,9 процента) се задържа на върха в сегмента пред BMW (10,3 процента). Ford е трети с пазарен дял от 8,8 процента, следван от VW (7,9 процента) и Audi със 7,3 процента.

Девет PHEV модела от топ 15 са на германски марки. На върха е Ford Kuga пред Mitsubishi Eclipse Cross и Seat Formentor. На четвърто и пето място са съответно Hyundai Tucson и Mercedes E-Class.

Делът на германските марки в сегмента достига 59 процента.

След доста мудно представяне през първите седем месеца на предходната година, пазарният дял на изцяло електрическите превозни средства в Германия се увеличава значително спрямо август 2021 г. През декември 2021 г. продадените 48 436 електромобила осигуриха пазарен дял на това задвижване от 21,3%. След спад до 11,3 процента през януари последва леко възстановяване на пазарното присъствие. През септември делът на електрическите коли възлиза на 19,7 процента, което означава, че този сегмент се нарежда на второ място по популярност сред задвижванията в Германия, изоставайки единствено от бензиновите коли. Отчетените през септември 44 389 нови регистрации представляват ръст от 32% на годишна база.

На първо място тук е Tesla с дял от 30,9 процента, следван от VW (11,0 процента) и Hyundai с 6,6 процента. На четвърто и пето място са съответно Mercedes и Audi.

За втори пореден месец най-успешният електромобил е Model Y с 9846 нови регистрации. Над 70 процента от тези коли са закупени от частни клиенти. Това е най-големият брой нови регистрации, които електрически автомобил някога е постигал в рамките на месец в Германия. Model 3 на Tesla е на втора позиция с 3878 нови регистрации. На трето място е VW ID.4, следван от електрическата версия на Fiat 500 и VW ID.3.

Заключението, което може да се изведе от информацията, е че германските компании напредват в намеренията си да достигнат Tesla, но им предстои дълъг път и големи инвестиции, за да се преборят за първото място при глобалните продажби на екологични автомобили. И докато Mercedes залага надежди на своите супер луксозни архитектури и електрически модификации на изпитаните си модели, а Audi се готви да завладее САЩ с пет изцяло електрически модела догодина, китайските им конкуренти не стоят със скръстени ръце, а вече разширяват влиянието си в Европа и на други места по света, спонсорирани/субсидирани от Пекин. Въпрос на време е да видим как ще се развие глобалната битка за електромобилността, която сблъсква традиционните компании с новите играчи на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:53 | 23.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още