IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германската автомобилна индустрия е притисната в капан 

Планираното от ЕС поетапно спиране на колите с двигателите с вътрешно горене застрашава позицията на страната

08:43 | 27.03.23 г. 6
Автор - снимка
Създател
Снимка: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa
Снимка: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa

Няма съмнение: за индустриалния гигант Германия упадъкът на автомобилната индустрия би бил фатален. Растежът и просперитетът на германската икономика до голяма степен зависят от нейното благополучие и неблагополучие. Автомобилната индустрия, с всички нейни дълбоки и широко разклонени етапи на доставки - включително всички услуги и дейности в периферията - представлява една пета от брутния вътрешен продукт на Германия. Това я прави двигател на германската икономика. По данни на експертите по пазара на труда приблизително всяко седмо заето лице работи в и за автомобилната промишленост, като 780 000 души работят пряко за нея. Или поне все още. 

Две трети от всички автомобили, продавани от германските производители, се произвеждат извън Германия, като половината от тях са само в Китай. И тенденцията продължава да се засилва. Това е една от причините реномирани производители като VW, BMW и Mercedes-Benz да продължават да отчитат рекордни резултати. Тези цифри обаче са подвеждащи за благосъстоянието на германската икономика, тъй като съдбата ѝ зависи основно от останалата част от автомобилната индустрия - от многото малки и средни доставчици и дълбоката взаимозависимост на добавената стойност с други сектори. А някои от доставчиците са в тежко финансово състояние. Хиляди работни места вече са загубени, а след това ще последват още.

Спиране на колите с двигателите с вътрешно горене от 2035 г.

Планираното от ЕС поетапно спиране на колите с двигателите с вътрешно горене застрашава позицията на Германия като център на автомобилната индустрия, а с това и просперитета на настоящото и бъдещите поколения. Решението на Парламента на ЕС, Европейската комисия и Съвета на министрите заплашва с край на технологиите с вътрешно горене от 2035 г. За да се намалят вредните за климата емисии на CO2 в транспортния сектор до равнището на международното задължение, тогава вместо автомобили с ДВГ ще могат да се регистрират само електрически автомобили с акумулаторна батерия (BEV), които не отделят CO2. И то само в Европа! В световен мащаб автомобилите с вътрешно горене ще продължат да бъдат разрешени - дори „без алтернатива". Нито един индустриален регион в света, особено Китай, не се е присъединил към тази забрана, пише в своя месечен обзор за автомобилния пазар за ntv.de Хелмут Бекер, бивш главен икономист в BMW и сегашен ръководител на „Института за икономически анализи и комуникации (IWK)". 

Предпоставка за това BEV да бъдат без CO2 обаче е наличието на „зелена" електроенергия, генерирана устойчиво от вятъра и слънцето, за работата на батериите. Това няма да се случи нито в ЕС, нито в Германия до 2035 г. В резултат на това, докато на хартия транспортният сектор може да изпълни целите си за климата благодарение на електрическите автомобили, енергийният сектор ще се размине с целите си още повече, като произвежда повече електроенергия от въглища. 

Енергийната 2023 г. ще остане в германските летописи като образец на това разминаване между климатичните стремежи и климатичната реалност: Останалите три ядрени реактора ще трябва да бъдат затворени на 1 април по идеологически причини; те ще бъдат заменени от пускането в експлоатация на електроцентрали, работещи с каменни въглища.

За германската автомобилна индустрия спирането на производството в ЕС означава загуба на изключителната ѝ конкурентоспособност, на технологичното ѝ лидерство на световния пазар на двигателите с вътрешно горене. Вместо това тя ще бъде принудена да изгради новата водеща позиция на страната в електромобилността.

Сложна ситуация

А това е трудно, защото конкурентите вече са си извоювали тази позиция. В резултат на това германската автомобилна индустрия се намира в „стратегическа позиция на сандвич“. От една страна, тя е лишена от основната си компетентност на родния си пазар в Европа поради забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене. От друга страна, тя не може да изгради нова превъзхождаща ключова компетентност спрямо конкурентите от Азия и пионера в бранша Tesla и техния опит в областта на батериите и електрическото задвижване, които междувременно са придобили. За разлика от двигателя с вътрешно горене, електрическото задвижване не предлага никакви първокласни технологични характеристики. 

В областта на батериите и технологията на батериите Tesla и китайските производители на автомобили сега са лидери: Tesla във високия пазарен сегмент, а китайските производители като Nio, BYD или Great Wall в по-ниските ценови сегменти. Понастоящем германските производители почти не се появяват там с реални моделни предложения. 

Германия като място за производство на автомобили става все по-лош избор 

Сега клещите на стратегията се затварят! Германия като място за производство на автомобили става все по-лош избор. Автомобилната индустрия е застрашена да попадне в капана на сандвича: На дъното се губи огромен пазар поради липсата на евтини електрически модели. В горната част на премиум-сегмента се печели малко или нищо поради ожесточената конкуренция - особено от страна на Tesla. Само за справка: Tesla планира да продаде 20 милиона електрически автомобила на световния пазар до 2030 г. Това би било една четвърт от днешния световен пазар.

От друга страна, китайски производители на автомобили като Geely или BYD са напът да навлязат на германския и европейския пазар. С огромни инвестиции в търговията, например чрез сътрудничество с големи вериги автосалони или чрез спонсорирано навлизане в бизнеса с автопаркове. Не може да се изключи успех на малките и евтини модели. Времената, в които китайските автомобили като Landwind и Brilliance се проваляха с гръм и трясък, определено са отминали, предупреждава още Хелмут Бекер. 

Последна актуализация: 07:42 | 27.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 6
khao
преди 2 месеца
До: 0pk абе да се оправят тия бени европейци, ти нали скоро емигрираш на висок стандарт в русия.... чух че новите москвичи били с нормални цени и много вървяли... а бензина у раша е по евтин от водката!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 11
zelka007
преди 2 месеца
До: 0pk... никой никъде не е казал , че всеки трябва да притежава кола ... :))) ... огромна част от трошляците на чайниците не могат да покрият елементарни норми в краш тестовете , за иранските па въобще не пишем ... нито еко норми ... как ще ги внасяш ?! то вноса на коли е така , поръчваш си по алиекспрес и айде ... фащайте се да бачкате нещо добре платено , не ривете ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 9
zelka007
преди 2 месеца
До: sssaaa... във всеки голям град на Европа , а и не само вече в Европа , има забрани за влизане на стари дизели в централните части , като през няколко години се увеличава и обхвата на зоните и годините на дизелите . След 2035 дизела ще си го ползваш само за междуградско ... докато има чарколяци за него ... виж колко от вносителите в БГ държат на склад леки коли с дизелов двигател , после се упражнявай ... :))) ... същото е и по света ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 5
0pk
преди 2 месеца
До: zelka007, евтиното било новото модерно, според бързообедняващия европейски потребител - така писаха в Стандарт. Тъй че на запад ще произвеждат електрички за все по-ограничен кръг от хора, а за останалите модерни ще си внасят коли от Китай и Иран :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 13 rate down comment 6
sssaaa
преди 2 месеца
Зелкич, пак не си спал добре. Няма да има никакъв проблем да си купиш личен автомобил след 2025г. Лесните пари в развитите икономики приключиха, а това пряко влияе на Иновациите. Така че зеления прехид ще се отлага до следващия икономически булрън.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 17
zelka007
преди 2 месеца
Няма индустриална и/или развита държава в света , която да няма план за отказ от ДВГ , само сроковете са различни и варират от 2030 до 2040 - вижте декларацията от Глазгоу . Реално на много места , след 2025 ще е много трудно да си купиш личен автомобил с дизелов двигател . Даже не говоря за сервизна поддръжка на такива след 2040г - нито части ще има , нито някой ще прави такива .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още