Кметът Джеф Грегъри стои в центъра на това, което скоро ще бъде нова пожарна в неговия град с население от около 33 хил. души. Още преди циментът да изсъхне, тази малка общност в централната част на щата Кентъки вече планира още две пожарни. Работи се и върху надграждане на градската пречиствателна станция срещу 150 млн. долара, докато десетки жилищни сгради се издигат върху бивши земеделски земи, пише Wall Street Journal.
Градът се подготвя за бум на работните места заради двете фабрики за електромобилни батерии, издигащи се в покрайнините на Глендейл, Кентъки, една от които е планирано да започне производство през следващите месеци.
Ford Motor изгражда и двете съоръжения. Подобно на много автомобилни производители, компанията очаква известна помощ от правителството на САЩ, когато навлезе в бизнеса с батерии.
„Инвестирахме, разчитайки на техния успех“, обяснява Грегъри, имайки предвид подготовката на града около новите фабрики.
Сега десетки милиарди долари федерална помощ за повече от десетина нови заводи за батерии в САЩ са изложени на риск, тъй като новоизбраният президент Доналд Тръмп и някои републиканци в ръководения от Републиканската партия Конгрес заплашват да премахнат федералното финансиране за електромобилите.
Комплексът, който Ford изгражда с южнокорейския си партньор, производителя на батерии SK On, е част от най-мащабния индустриален тласък за автомобилния сектор за последните десетилетия в САЩ, след като концерните и доставчиците прекараха известно време в пренасочване и изнасяне на производството към Мексико и други страни.
Очаква се колективна инвестиция от около 133 млрд. долара да създаде повече от 109 хил. работни места в Америка, голяма част от които във фабрики за батерии в южните и централните щати, става ясно от данни на Центъра за автомобилни изследвания. Поредицата от обекти за производство на батерии, простиращи се от Джорджия до Мичиган, станаха известни с общото географско название „Пояс на батериите“.
Федералните данъчни стимули, предназначени за изграждане на верига на доставки на батерии в САЩ, играят важна роля тук. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) от 2022 г. предоставя десетки милиарди долари под формата на данъчни облекчения за компании, които произвеждат батерии.
Федералните субсидии намаляват разходите за производство на батерии в страната с около 4000 долара на електрическо превозно средство, въз основа на средния размер на батерията на наличните в САЩ електромобили, изтъква Сам Адам, ръководител на отдела за анализ на материалите за батерии в консултантската фирма CRU Group.
Очаква се правителството да предостави на компаниите около 78 млрд. долара данъчни стимули до 2028 г.
Надпревара с Китай
Някои анализатори очакват финансирането на батериите да оцелее и след встъпването в длъжност на Тръмп, защото програмата подпомага работни места в американското производство. Въпреки че нито един републиканец не гласува за IRA, някои депутати от Републиканската партия, които представляват щати с големи проекти за електромобилни съоръжения, защитиха аспекти на закона.
„Това са огромни инвестиции на места, които са гръбнакът на автомобилното производство от десетилетия“, коментира Албърт Гор от Zero Emission Transportation Association, която представлява Tesla, Rivian и няколко производителя на батерии.
Тръмп заяви по време на предизборната си кампания, че иска да се откаже от IRA, въпреки че това ще изисква действия от страна на Конгреса. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, близък съветник на новоизбрания президент, посочи от своя страна, че би искал всички федерални стимули за електромобилите да бъдат премахнати.
Някои производители на автомобили представиха планове за навлизане в бизнеса с батерии, преди IRA да бъде обявен, по време на изблик на потребителски и инвеститорски ентусиазъм в началото на това десетилетие. Но търсенето на електромобили се забави и представители на индустрията казват, че се нуждаят от федерални субсидии, които да ги компенсират за загубите.
Батериите са най-скъпият компонент в електрическото превозно средство и тази висока цена не позволява на голяма част от компаниите в сектора да излязат на печалба.
Ford, например, обяви, че бизнесът му с електромобили вероятно ще запише годишна загуба от около 5 млрд. долара през 2024 г.
General Motors заяви, че е получил около 800 млн. долара чрез IRA за производство на батерии през 2024 г. и очаква по-големи суми през следващите години. Федералните субсидии са част от плана на компанията да реализира печалба от бизнеса си с електромобили, изтъкна главният изпълнителен директор на GM Мари Бара през декември.
Автомобилните лобисти твърдят пред законодателите, че федералната подкрепа за електромобилите е необходима като част от по-широката индустриална политика, за да се предотврати изоставането на индустрията на САЩ от тази на Китай, след като последната се превърна в глобална електромобилна фабрика.
Обратно в Кентъки
Отвъд автомобилните производители от Детройт, базирани в чужбина автомобилни компании като Honda Motor и BMW също инвестират смело в нови фабрики в САЩ, съвместно със самите производители на батерии.
Hyundai Motor Co. наскоро отвори фабрика на стойност 7,6 млрд. долара близо до Савана, Джорджия, която произвежда електромобили и батерии. Южнокорейският автомобилен производител заяви, че ще работи с администрацията на Тръмп по политики, които подкрепят американските фабрики и веригите на доставка.
Toyota Motor Corp. междувременно планира скоро да отвори комплекс за батерии на стойност 14 млрд. долара в Северна Каролина. Японският автомобилен производител казва, че ще произвежда батерии за електромобили и плъгин хибридни превозни средства, които отговарят на условията за субсидии, заложени в IRA, както и такива за конвенционални хибриди, които не отговарят на изискванията.
Говорител на концерна посочва, че Toyota не основава инвестиционните си решения на държавни субсидии и че подкрепя усилията на САЩ за осигуряване на верига на доставки на батерии и създаване на работни места.
В Кентъки нестабилността на пазара на електромобили оказва своето влияние и върху комплекса на Ford, където се намират двата завода. Ford замрази за неопределено време работата по втория завод, като се позова на по-слабото от очакваното търсене на електромобили.
BlueOval SK, съвместното предприятие между Ford и SK, е в процес на наемане на служители, докато се подготвя да пусне в експлоатация първия завод, в който ще работят общо 2500 души. Местните власти са убедени, че и двата завода в крайна сметка ще заработят, осигурявайки обещаните 5000 работни места.
преди 2 седмици За надеждността: РАЗБИРА СЕ, когато няма риба, и ракът е риба и народът кара, с каквото му инсталират. КАТО. ЕДИНСТВЕНА "ОПЦИЯ', по липса на други. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици Къде се изгуби, Гъбалинчо? Дойде яйцето до г**а, а? Кофти. Ще ти олекне, кога снесеш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: mr. Yoda : Учител., на него и други работи му бият. Без вазелин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: гъбко : Да, сложна е. И капризна и опасна и непомерно скъпа и поне с 20% по-тежка, отколкото би могла да бъде С НАСТОЯЩИТЕ си енергийни показатели, + по-слаба като товарен ток, по-силно загряваща се при работа, по-сложна за логистика и замяна (при доставчици и в сервизи и даже за рециклиране), по-чувствителна към ЕМИ, и т.н.и т.п. Т.е., ВСИЧКО ТОВА спира мен и поне още 200 млн.европейци да си ги купят, а Решението е В МОИТЕ ръце. Само си представи. И виж там все пак, да не умреш от завист. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: гъбко : Плесенко/Мухълчо, колата, която карам, ми е само 6-та поред. Винаги съм поддържал поне по една и си я карам ежедневно. Само дето, електричка скоро не планирам да купувам поради недостатъчно развита зарядна инфраструктура и други лични виждания за свободата на придвижване и за времето за заряд а също, за пожарната безопасност на онова, в което качвам децата си. Мисля, обясних: АЗ имам ТОВА, от което те (производителите на EV) се нуждаят, докато те още нямат това, което аз искам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: mr. Yoda Върви ли бизнеса с отвари? Купуват ли пенкилера? Оная гнъс митронекаква си от амбасадата спре сребърниците и са зор с прехраната, а? тошко_стоте_акаунта си запълва времето кат ме дебне и щрака минуси, това му е останало кат радост в мизерното животче между две вливания, на мен ми е през (цензура) ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: Pyramid Пхах ... Сложни за експлоатация ... :))) ... Без коментар дори!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: Pyramid Пхах ... Що се пънеш под тема за коли, при условие, че дори не притежаваш кола? По 1,5млн чисти електрички се продават на година вече в ЕС. Това според теб ненадеждни таралясници ли са? Ами ти въобще не си карал електричка за да се упражняваш! Де ги тез камари от захвърлени коли, че ми станА интересно? Щото гледам по автоборсите де що има електричка се продава, пък дизелите нещо си стоят, що така? Интересно ми е колко "увредени" батерии си виждал!? Ти лично!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: гъбко: Отровната гъба, на теб ти бият минуси като на краставо куче тояги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: гъбкоАко биха били идеални,щяха и да се продават, и да се произвеждат повече. И. Ямаше да има вече толкова много гробища за изоставени електрички, хората щяха просто да си ги карат, да заменят евтино и лесно увредените батерии. И да продължават в този дух. Вместо това, растат камерите изхвърлени таралясници: Скъпи, ненадежден, сложни за експлоатация и т.н. Изход има, предложен им е, трябва само да придобият права. Лесно е, ама насила не става. отговор Сигнализирай за неуместен коментар