Кметът Джеф Грегъри стои в центъра на това, което скоро ще бъде нова пожарна в неговия град с население от около 33 хил. души. Още преди циментът да изсъхне, тази малка общност в централната част на щата Кентъки вече планира още две пожарни. Работи се и върху надграждане на градската пречиствателна станция срещу 150 млн. долара, докато десетки жилищни сгради се издигат върху бивши земеделски земи, пише Wall Street Journal.
Градът се подготвя за бум на работните места заради двете фабрики за електромобилни батерии, издигащи се в покрайнините на Глендейл, Кентъки, една от които е планирано да започне производство през следващите месеци.
Ford Motor изгражда и двете съоръжения. Подобно на много автомобилни производители, компанията очаква известна помощ от правителството на САЩ, когато навлезе в бизнеса с батерии.
„Инвестирахме, разчитайки на техния успех“, обяснява Грегъри, имайки предвид подготовката на града около новите фабрики.
Сега десетки милиарди долари федерална помощ за повече от десетина нови заводи за батерии в САЩ са изложени на риск, тъй като новоизбраният президент Доналд Тръмп и някои републиканци в ръководения от Републиканската партия Конгрес заплашват да премахнат федералното финансиране за електромобилите.
Комплексът, който Ford изгражда с южнокорейския си партньор, производителя на батерии SK On, е част от най-мащабния индустриален тласък за автомобилния сектор за последните десетилетия в САЩ, след като концерните и доставчиците прекараха известно време в пренасочване и изнасяне на производството към Мексико и други страни.
Очаква се колективна инвестиция от около 133 млрд. долара да създаде повече от 109 хил. работни места в Америка, голяма част от които във фабрики за батерии в южните и централните щати, става ясно от данни на Центъра за автомобилни изследвания. Поредицата от обекти за производство на батерии, простиращи се от Джорджия до Мичиган, станаха известни с общото географско название „Пояс на батериите“.
Федералните данъчни стимули, предназначени за изграждане на верига на доставки на батерии в САЩ, играят важна роля тук. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) от 2022 г. предоставя десетки милиарди долари под формата на данъчни облекчения за компании, които произвеждат батерии.
Федералните субсидии намаляват разходите за производство на батерии в страната с около 4000 долара на електрическо превозно средство, въз основа на средния размер на батерията на наличните в САЩ електромобили, изтъква Сам Адам, ръководител на отдела за анализ на материалите за батерии в консултантската фирма CRU Group.
Очаква се правителството да предостави на компаниите около 78 млрд. долара данъчни стимули до 2028 г.
Надпревара с Китай
Някои анализатори очакват финансирането на батериите да оцелее и след встъпването в длъжност на Тръмп, защото програмата подпомага работни места в американското производство. Въпреки че нито един републиканец не гласува за IRA, някои депутати от Републиканската партия, които представляват щати с големи проекти за електромобилни съоръжения, защитиха аспекти на закона.
„Това са огромни инвестиции на места, които са гръбнакът на автомобилното производство от десетилетия“, коментира Албърт Гор от Zero Emission Transportation Association, която представлява Tesla, Rivian и няколко производителя на батерии.
Тръмп заяви по време на предизборната си кампания, че иска да се откаже от IRA, въпреки че това ще изисква действия от страна на Конгреса. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, близък съветник на новоизбрания президент, посочи от своя страна, че би искал всички федерални стимули за електромобилите да бъдат премахнати.
Някои производители на автомобили представиха планове за навлизане в бизнеса с батерии, преди IRA да бъде обявен, по време на изблик на потребителски и инвеститорски ентусиазъм в началото на това десетилетие. Но търсенето на електромобили се забави и представители на индустрията казват, че се нуждаят от федерални субсидии, които да ги компенсират за загубите.
Батериите са най-скъпият компонент в електрическото превозно средство и тази висока цена не позволява на голяма част от компаниите в сектора да излязат на печалба.
Ford, например, обяви, че бизнесът му с електромобили вероятно ще запише годишна загуба от около 5 млрд. долара през 2024 г.
General Motors заяви, че е получил около 800 млн. долара чрез IRA за производство на батерии през 2024 г. и очаква по-големи суми през следващите години. Федералните субсидии са част от плана на компанията да реализира печалба от бизнеса си с електромобили, изтъкна главният изпълнителен директор на GM Мари Бара през декември.
Автомобилните лобисти твърдят пред законодателите, че федералната подкрепа за електромобилите е необходима като част от по-широката индустриална политика, за да се предотврати изоставането на индустрията на САЩ от тази на Китай, след като последната се превърна в глобална електромобилна фабрика.
Обратно в Кентъки
Отвъд автомобилните производители от Детройт, базирани в чужбина автомобилни компании като Honda Motor и BMW също инвестират смело в нови фабрики в САЩ, съвместно със самите производители на батерии.
Hyundai Motor Co. наскоро отвори фабрика на стойност 7,6 млрд. долара близо до Савана, Джорджия, която произвежда електромобили и батерии. Южнокорейският автомобилен производител заяви, че ще работи с администрацията на Тръмп по политики, които подкрепят американските фабрики и веригите на доставка.
Toyota Motor Corp. междувременно планира скоро да отвори комплекс за батерии на стойност 14 млрд. долара в Северна Каролина. Японският автомобилен производител казва, че ще произвежда батерии за електромобили и плъгин хибридни превозни средства, които отговарят на условията за субсидии, заложени в IRA, както и такива за конвенционални хибриди, които не отговарят на изискванията.
Говорител на концерна посочва, че Toyota не основава инвестиционните си решения на държавни субсидии и че подкрепя усилията на САЩ за осигуряване на верига на доставки на батерии и създаване на работни места.
В Кентъки нестабилността на пазара на електромобили оказва своето влияние и върху комплекса на Ford, където се намират двата завода. Ford замрази за неопределено време работата по втория завод, като се позова на по-слабото от очакваното търсене на електромобили.
BlueOval SK, съвместното предприятие между Ford и SK, е в процес на наемане на служители, докато се подготвя да пусне в експлоатация първия завод, в който ще работят общо 2500 души. Местните власти са убедени, че и двата завода в крайна сметка ще заработят, осигурявайки обещаните 5000 работни места.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат


преди 10 месеца До: Pyramid Ами то хамериканските субсидии не са баш даване на пари на калпак. Там ти опрощават частично некакви данъци, след като си продал вече нещо ... :))) ... И кво не им е ефективно на текущото поколение батерии? Спокойно можеш цяла седмица да си караш колата градско без да я зареждаш, а в събота я включваш за 8-10 часа на обикновен контакт и от понеделник пак отначало. Ти каква ефективност искаш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца "В американския Пояс на батериите вярват, че Тръмп няма да ги загърби. Федералните субсидии намаляват разходите за производство на батерии в страната с около 4000 долара на електрическо превозно средство, изчислява анализатор." ЛУКАВСТВО: Субсидиите НЕ намаляват разходите, а ги покриват от друг източник. Нещо като ФЕЦ и енергийна ефективност - Намира се кой да покрива разходите, и самата ефективност, бива забравена, загърбва и т.н., спират да я споменават и продължава да може и така. отговор Сигнализирай за неуместен коментар