IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Балонът на китайския пазар на електромобили скоро може да се спука

В центъра на тази ситуация е BYD, която трябва да се справи с огромен свръхкапацитет и стратегия за износ, която се сблъсква с търговски бариери

09:13 | 19.07.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Електрическите автомобили се разглеждат като революция в автомобилната индустрия, но пазарът в Китай изпраща първите предупредителни знаци. Това би трябвало да накара чуждестранните играчи да се замислят, пише Handelsblatt.

Пазарът на електрически автомобили в Китай е най-големият в света – и може би най-крехкият. През 2024 г. в страната са продадени над 12 млн. електрически и хибридни превозни средства. Цената на този растеж е висока: субсидии, безмилостна конкуренция и съмнителни търговски практики.

Докато западните автомобилни производители все още обсъждат доминацията на китайски производители като BYD, отдавна нещо друго е ясно: системата е прегряла. И големият взрив тепърва предстои.

Огромен свръхкапацитет

Ситуацията с BYD е най-явният симптом на това развитие. Най-големият производител на електрически автомобили в света е изградил стратегия за растеж, която е все по-колеблива. Но въпреки намаляващия импулс производството продължава с пълна пара.

Резултатът е огромен свръхкапацитет – също толкова катастрофален в автомобилния бизнес, колкото и празните производствени линии. Само до края на май 2025 г. BYD е произвела над 340 хил. автомобила, които не са могли да бъдат продадени.

Голяма част от този излишък е предназначен за износ. Но предвид наказателните мита на Европейския съюз (ЕС) и налозите на САЩ, както и скептицизма относно автомобилите, произведени в Китай, ситуацията е допълнително помрачена.

В същото време нови конкуренти като Xiaomi навлизат на пазара. Компанията отчете стотици хиляди предварителни поръчки само за няколко часа. Резултатът: още по-голямо пренасищане, още по-ожесточени ценови войни. И точно в центъра на всичко това е BYD, която не може да забави темпа, без да навреди на собствената си стратегия на растеж.

Това напомня на предишни цикли на хиперболизиране в китайската индустрия: соларни панели, вятърна енергия, недвижими имоти. Все пазари, които се развиваха бързо – докато не се сринаха. Някои анализатори и бизнес личности вече правят паралели с Evergrande, строителната компания, чийто фалит продължава да хвърля сянка върху китайската икономика. Възможно е това да е само временно явление, но когато Китайската комунистическа партия сигнализира, че има проблем, може би трябва да започнем да приемаме по-сериозно ситуацията.

Чуждестранните автомобилни производители трябва да се научат да работят на пазар, който може да се срине всеки момент. Партньорствата, съвместните предприятия и локализацията не са защита срещу това; те създават допълнителна зависимост. Въздействието ще се усети по целия свят, особено когато китайският балон при електромобилите се спука.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:03 | 19.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още