IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бутонът "Харесва ми" коства на Facebook 90 млн. долара

Подаденият през 2012 г. иск се отнася до функцията, въведена от концерна през 2010 г. под името Open Graph

11:37 | 16.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;&nbsp;EPA/JOHN G. MABANGLO</em></p>

Снимка:  EPA/JOHN G. MABANGLO

Миналото на Facebook застига Meta. Компанията постигна извънсъдебно споразумение за 90 млн. долара, за да предотврати колективен съдебен иск, който е на около десет години.

Споразумението е внесено за одобрение в окръжен съд в Калифорния. Предисторията е функция, която позволяваше на платформата да проследява потребителите в интернет дори след като те са излезли от системата. Окончателното решение на съда все още не е взето, предава Ройтерс.

Подаденият през 2012 г. иск се отнася до функцията, въведена от Facebook през 2010 г. под името Open Graph. Тя позволи на операторите на уебсайтове да интегрират бутона Like (Харесва ми) в своите предложения с цел да се даде възможност на потребителите да изразят своите предпочитания.

Според съдебните документи обаче функционалността надхвърля това. Бутонът е позволявал на Facebook да използва "бисквитки", за да събира данни за дейностите на потребителите на съответните уебсайтове - например кои уебсайтове са посетили, кои статии са разгледали или кои продукти са закупили и как са общували със съответния уебсайт. Тази функция обаче не се ограничава само до това дали бутонът е бил използван в действителност.

Facebook винаги е подчертавала, че данните на потребителите не се събират, когато те излязат от платформата. Компютърният експерт Ник Кубрилович обаче доказа, че Facebook продължава да проследява излезли от системата потребители чрез интернет. След като първоначално нарече изчисленията на Кубрилович фалшиво изявление, компанията призна грешката си и прекрати тази практика. Последва съдебно дело, което се проточи повече от десетилетие.

Постигнатото споразумение се отнася за американските потребители на Facebook, които са имали акаунт между 22 април 2010 г. и 26 септември 2011 г. и са посещавали уебсайтове, които не са на Facebook, и на които е бил показван бутонът „Харесва ми“. Като част от споразумението Meta се е съгласила да изтрие данните на потребителите, събрани чрез тази практика.

В изявление Meta заяви: „Уреждането на този случай, който е с повече от десетгодишна давност, е в най-добрия интерес на нашата общност и на нашите акционери и ние сме доволни, че можем да оставим този проблем зад гърба си“.

Стивън Григиел, адвокат на ищците, споделя: „Това е истински сигнал за тревога за интернет и рекламните компании, които събират данни за потребителите и използват разширено проследяване на браузъра“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още