IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".

Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.

Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000  в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000. 

Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.

Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.

Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа". 

Марк Андреасен: Uber е софтуер, който яде таксита

Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.

Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.

Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката. 

Собственикът на Uber Травис Каланик  категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.

„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society. 

Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".

Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).

Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.

Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.

Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?

В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.

Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.

Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.

Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

56
rate up comment 5 rate down comment 0
redcretin
преди 8 години
Леко встрани обаче, и в Гърция - и в Германия примерно за храни се плаща 7% ДДС и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
55
rate up comment 6 rate down comment 0
khao
преди 8 години
прав си, това в западна Европа не е социална система, а чист комунизъм. Незнам кой им е внушил че социално значи да се вземат едни пари от някой и да се преразпределят към друг.За мен социално е като научиш един безработен на занаят, а не да му даваш едни пари , социално е да направиш здравеопазването и образованието достъпно и качествено,а не по големи пенсии.Пра дядо ми който е роден през Балканските войни да не е взимал пенсия или детски, а е имал 5 деца и никога не е мрънкал че държавата не се е грижила за него, сам се е грижил
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
54
rate up comment 5 rate down comment 0
Miraka
преди 8 години
От друга страна огромен процент от емиграцията към Западна Европа е съставена от хора, стремящи се именно към социалните системи, а не към плащането на данъци. За това като кажеш, че си българин в Европа и се чудят защо си толкова бял. Това няма как да успешна политика в дългосрочен план.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
53
rate up comment 3 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Именно! И емиграцията е от Западна Европа към САЩ, а не обратното. Аз лично не съм се засилил да живея в Западна Европа, където да ми прибират половината доход, за да хранят щедрите социални системи. Специално социалната система трябва да е изцяло на доброволен принцип.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
52
rate up comment 5 rate down comment 1
khao
преди 8 години
и я ми кажи що в САЩ пак са уредени улиците, а данъците не са им толкова кожодерски като в Европа... как са го направили те, щом данъчната тежест е в основата.... идеята ми е че аргумента ти че ТЕ плащат повече данъци и за това живеят по добре не е вярна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
51
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 8 години
числата могат да се интерпретират както си искаш, което и правиш .... и аз съм присъствал на менджърски срещи, виждал съм как се твори булшит.... дай ми числа и по кви такси се плащат по различните институции и какъв процент от средния доход са щом си тръгнал числа да даваш, дай ги всичките....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
50
rate up comment 1 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
От друга страна, от трета страна... аз ти давам числа, ти.. от друга страна.Не е само ДДСто но ДДСто е основното.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
49
rate up comment 2 rate down comment 1
khao
преди 8 години
все си мисля че не е само ддс-то ... ама ае карай ... :)от друга страна като цяло данъците в западна европа са доста предобрени зада се плащат щедрите помощи, които тук ги няма никви ... ама пак леко се отклоняваме от темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
48
rate up comment 1 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf LIST OF VAT RATES APPLIED IN THE MEMBER STATESBelgium BE - 21 Bulgaria BG - 20 -Czech Republic 21 -Denmark DK - - 25 -Germany DE - 19 -Estonia EE - 20 -Greece EL - 23 -Spain ES 21 -France FR 20 -Croatia HR - 25 -Ireland IE 23Italy IT 22 -Cyprus CY - 19
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
47
rate up comment 1 rate down comment 2
khao
преди 8 години
а смятай колко по хубави щяха да са ако не ги деряха толкова с данъци на запад :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още