IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".

Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.

Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000  в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000. 

Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.

Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.

Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа". 

Марк Андреасен: Uber е софтуер, който яде таксита

Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.

Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.

Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката. 

Собственикът на Uber Травис Каланик  категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.

„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society. 

Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".

Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).

Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.

Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.

Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?

В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.

Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.

Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.

Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

36
rate up comment 2 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
Разбира се, че е доказателство. В Търговския закон са определени изчерпателно кои дейности не са търговски.Примерно не е търговска дейност, когато отдаваш стаи под наем в СОБСТВЕНОТО си жилище; което ОБИТАВАШ.Всяка дейност, чието извършване изисква търговска организация е търговска дейност по смисъла на ТЗ. Без значение, че в Закона за местните данъци и такси се прави изключение от общия режим , установен в ЗДДФЛ и ЗКПО от този режим чрез патентните данъци
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 4 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Добре, понеже виждам тук такава аналогия, онакава аналогия, някой спомена БГ Меню, ето ви идеяЕдна платформа, наречена Uber бабин гювеч. В нея ще се регистрират индивидуални готвачи ( например баба Гица) която, като готви гювеч за унуките, ще обели 10 картофа повече и вместо 3 ще направи 15 порции. После го снима с иФона с приложението Uber бабин гювеч и го поства в платформата - снимка, грамаж, цена и към колко часа ще е готово. Гладен работник на строеж си поръчва с мобилното приложение една порция от гювеча на баба Гицка. бЛеден студент с коуеуо минава през къщата на баба Гицка, товари гювеча и разкарва за кого стигне. Работника си е регнал кредитната карта в платформата, от нея се изтегля цената на гювеча, а баба Гица получава превод от Гибралтар или ЛИхтенщайн, по дебитната карта за пенЦията . Е те това ви е аналога на Uber с БГ Меню , ама май БГ Меню не работи точно така....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
Както Booking, така и AirBnb са търговски посредници ( чл.49-51 от ТЗ) и по действащото законодателство носят отговорност при неизпълнение и лошо изпълнение, а също и когато недобросъвестно не са положили грижата на добрия търговец.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 2 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Така е, но отговорността за осигуровки и т.н. отново не пада върху Uber, а върху шофьорите. Ето друг пример (този път за труд) - купувам си ваучер за фризьор от Grabo. Grabo ли трябва да внася осигуровките на фризьора?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
защото юбер-бакшишът може изобщо да не отрича, че е бил осъществен сексуален акт между него и жалбоподателката, но същевременно да твърди и да отрича, че сексуалният акт се е осъществил чрез насилие (бел.реализиране на фактическият състав на изнасилването),а примерно да твърди, че жалбоподателката е предложила изпълнение в натура вместо дължимото вземане. Ако ли пък жалподателката впоследствие е заплатила онлайн за услугата ,,споделен транспорт'',посредством платформата на Uber юбер-бакшишът да твърди и да претрендира, че плащането в натура е особено възнаграждение за добре свършена работа !?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 2 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
обезщетение. Решава да се свърже с Uber (бел. възможността за връзка с Uber се осъществява само посредством App на Uber) и да ги информира за причинените му щети и съответно да иска обезщетение.Получава имейл от Юбер, с който компанията го информира, че тъй като не е ,,таксиметрова фирма и не предлага таксиметрови услуги" ( бел. по твърдения на основателя й) компанията не може да ,,сподели риска" от споделеното им пътуване. Потребителят тогава решава да търси правата за причинените щети по законов ред ( по реда на ГПК във връзка с ЗЗП), при което се оказва и че по законов ред потребителят не може да търси обезщетение, тъй като нито Юбер ,нито юбер-бакшишът са търговци и респективно не носят специфичната отговорност при неизпълнение или лошо изпълнение , установена в специалния по отношение на ЗЗД - ЗЗП. От друга страна, в случай на изнасилване за жертвата също ще е много трудно да докаже, че изнсилването се е случило в личния автомобил на юбер бакшиша Х. и че е действително изнасилване
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 1 rate down comment 0
ceneto
преди 8 години
как плащаш данъци на нещо, на което не може да приспаднеш разходите?при евентуално птп какво става? моето мнение е че трябва промяна в законодателството и съответна промяна при компанийте за споделено пътуване
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 7 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Само за протокола, не е все едно. Букинг и еърбнб са за НАЕМАНЕ на стаи а тук става дума за полагане на труд. В България специално, отдаването под наем се смята за доход от капитал, върху който не се дължат осигуровки, а само се облага с данък, за което е нужна една декларация и толкова. Виж, с трудовите доходи, нещата са по-дебели. Нужен е договор, плащат се осигуровки и данък или регистрация като ЕТ. То за това в нормалните таксиметрови компании, които работят на аренда, всеки е някакво ЕТ. Ето я и неравнопоставеността. В нормална таксиметрова компания, за да са тези неща законни, са нужни тези ЕТта докато в Убер, ние пращаме клиента и нататък да се оправя всеки сам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 3 rate down comment 1
Miraka
преди 8 години
Uber не е таксиметрова компания! Все едно да кажете, че airbnb или booking.com са верига хотели и ако се срути мястото, където сте се настанили, те носят отговорност. Отговорността за плащане на данъци и всичко друго е директно от този, който предлага услугата. В случая това са шофьорите, но е много по-трудно да бъдат контролирани те и за това искат да прецакат посредника Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 1 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
За да стане ясно написаното да вземем следния пример. Потребител поръчва в 6 часа юбер такси да дойде да го вземе и да го откара на летище София.Шофьорът, обаче идва с 40 мин. закъснение и за ,,по-пряко'' кара потребителя през Перник.В багажника, където потребителят трябва да постави куфарите си има обаче освен газова уредба буркани от село и две прасета за разкош, който юбер бакшишът поставя върху куфарите на потребитля. В автомобила, обаче едното стъкло не се затваря добре и по време на ,,краткото пътуване'' към летище София през Перник потребителят се разболява. Освен това когато пристига на летище София се оказва, че самолетът е заминал, а потребителят е загубил стойността на самолетния билет плюс обичайните за пътуване разходи - стойността на резервираната стая, рентакар и.т.н, а освен това е загубил възможността да пристигне на време и всички вреди, свързани с това. Тъй като всички горепосочени вреди са резултат от лошото изпълнение на услугата, потребителят решава да търси
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още