През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".
Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.
Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000 в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000.
Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.
Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.
Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа".
Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.
Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.
Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката.
Собственикът на Uber Травис Каланик категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.
„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society.
Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".
Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).
Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.
Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.
Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?
В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.
Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.
Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos


преди 10 години Разбира се, че е доказателство. В Търговския закон са определени изчерпателно кои дейности не са търговски.Примерно не е търговска дейност, когато отдаваш стаи под наем в СОБСТВЕНОТО си жилище; което ОБИТАВАШ.Всяка дейност, чието извършване изисква търговска организация е търговска дейност по смисъла на ТЗ. Без значение, че в Закона за местните данъци и такси се прави изключение от общия режим , установен в ЗДДФЛ и ЗКПО от този режим чрез патентните данъци отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Добре, понеже виждам тук такава аналогия, онакава аналогия, някой спомена БГ Меню, ето ви идеяЕдна платформа, наречена Uber бабин гювеч. В нея ще се регистрират индивидуални готвачи ( например баба Гица) която, като готви гювеч за унуките, ще обели 10 картофа повече и вместо 3 ще направи 15 порции. После го снима с иФона с приложението Uber бабин гювеч и го поства в платформата - снимка, грамаж, цена и към колко часа ще е готово. Гладен работник на строеж си поръчва с мобилното приложение една порция от гювеча на баба Гицка. бЛеден студент с коуеуо минава през къщата на баба Гицка, товари гювеча и разкарва за кого стигне. Работника си е регнал кредитната карта в платформата, от нея се изтегля цената на гювеча, а баба Гица получава превод от Гибралтар или ЛИхтенщайн, по дебитната карта за пенЦията . Е те това ви е аналога на Uber с БГ Меню , ама май БГ Меню не работи точно така.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Както Booking, така и AirBnb са търговски посредници ( чл.49-51 от ТЗ) и по действащото законодателство носят отговорност при неизпълнение и лошо изпълнение, а също и когато недобросъвестно не са положили грижата на добрия търговец. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Така е, но отговорността за осигуровки и т.н. отново не пада върху Uber, а върху шофьорите. Ето друг пример (този път за труд) - купувам си ваучер за фризьор от Grabo. Grabo ли трябва да внася осигуровките на фризьора? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години защото юбер-бакшишът може изобщо да не отрича, че е бил осъществен сексуален акт между него и жалбоподателката, но същевременно да твърди и да отрича, че сексуалният акт се е осъществил чрез насилие (бел.реализиране на фактическият състав на изнасилването),а примерно да твърди, че жалбоподателката е предложила изпълнение в натура вместо дължимото вземане. Ако ли пък жалподателката впоследствие е заплатила онлайн за услугата ,,споделен транспорт'',посредством платформата на Uber юбер-бакшишът да твърди и да претрендира, че плащането в натура е особено възнаграждение за добре свършена работа !? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години обезщетение. Решава да се свърже с Uber (бел. възможността за връзка с Uber се осъществява само посредством App на Uber) и да ги информира за причинените му щети и съответно да иска обезщетение.Получава имейл от Юбер, с който компанията го информира, че тъй като не е ,,таксиметрова фирма и не предлага таксиметрови услуги" ( бел. по твърдения на основателя й) компанията не може да ,,сподели риска" от споделеното им пътуване. Потребителят тогава решава да търси правата за причинените щети по законов ред ( по реда на ГПК във връзка с ЗЗП), при което се оказва и че по законов ред потребителят не може да търси обезщетение, тъй като нито Юбер ,нито юбер-бакшишът са търговци и респективно не носят специфичната отговорност при неизпълнение или лошо изпълнение , установена в специалния по отношение на ЗЗД - ЗЗП. От друга страна, в случай на изнасилване за жертвата също ще е много трудно да докаже, че изнсилването се е случило в личния автомобил на юбер бакшиша Х. и че е действително изнасилване отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години как плащаш данъци на нещо, на което не може да приспаднеш разходите?при евентуално птп какво става? моето мнение е че трябва промяна в законодателството и съответна промяна при компанийте за споделено пътуване отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Само за протокола, не е все едно. Букинг и еърбнб са за НАЕМАНЕ на стаи а тук става дума за полагане на труд. В България специално, отдаването под наем се смята за доход от капитал, върху който не се дължат осигуровки, а само се облага с данък, за което е нужна една декларация и толкова. Виж, с трудовите доходи, нещата са по-дебели. Нужен е договор, плащат се осигуровки и данък или регистрация като ЕТ. То за това в нормалните таксиметрови компании, които работят на аренда, всеки е някакво ЕТ. Ето я и неравнопоставеността. В нормална таксиметрова компания, за да са тези неща законни, са нужни тези ЕТта докато в Убер, ние пращаме клиента и нататък да се оправя всеки сам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Uber не е таксиметрова компания! Все едно да кажете, че airbnb или booking.com са верига хотели и ако се срути мястото, където сте се настанили, те носят отговорност. Отговорността за плащане на данъци и всичко друго е директно от този, който предлага услугата. В случая това са шофьорите, но е много по-трудно да бъдат контролирани те и за това искат да прецакат посредника Uber. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За да стане ясно написаното да вземем следния пример. Потребител поръчва в 6 часа юбер такси да дойде да го вземе и да го откара на летище София.Шофьорът, обаче идва с 40 мин. закъснение и за ,,по-пряко'' кара потребителя през Перник.В багажника, където потребителят трябва да постави куфарите си има обаче освен газова уредба буркани от село и две прасета за разкош, който юбер бакшишът поставя върху куфарите на потребитля. В автомобила, обаче едното стъкло не се затваря добре и по време на ,,краткото пътуване'' към летище София през Перник потребителят се разболява. Освен това когато пристига на летище София се оказва, че самолетът е заминал, а потребителят е загубил стойността на самолетния билет плюс обичайните за пътуване разходи - стойността на резервираната стая, рентакар и.т.н, а освен това е загубил възможността да пристигне на време и всички вреди, свързани с това. Тъй като всички горепосочени вреди са резултат от лошото изпълнение на услугата, потребителят решава да търси отговор Сигнализирай за неуместен коментар