IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".

Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.

Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000  в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000. 

Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.

Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.

Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа". 

Марк Андреасен: Uber е софтуер, който яде таксита

Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.

Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.

Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката. 

Собственикът на Uber Травис Каланик  категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.

„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society. 

Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".

Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).

Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.

Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.

Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?

В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.

Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.

Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.

Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 4 rate down comment 3
studioaa
преди 8 години
Не съществува такова нещо свободия, нещо може да или позволено или забранено, а не полу-позволено. Ако Uber бива забранен, това значи, че например аз не мога да ползвам услугите на някой приятел или познат да ме докара с колата му до работа понякога, защото този приятел не е сключил трудов договор с НОИ. Такив аргумент е смешен, даже не е жалък. Аз не съм твърд противник на неолиберализма, защото неолиберализъм = мултикултурализъм = социализъм, а аз мразя социалистите и твърдо вярвам, че те винаги грешат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 3 rate down comment 1
abdul
преди 8 години
Абсолютно точно!Освен това Uber си прибира парите от сметката с около седмица закъснение :-).Ха познай дали може данъчен да му направи клопка :-)..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 10 rate down comment 3
man4ester
преди 8 години
Мизантроп, заради глупостта ти, си направих профил в сайта, за да ти отговоря и барем попиеш нещо. Не е проблемът в Юбер. Той просто свързва шофьорите с търсещите превоз. Ако търсиш проблеми, те са при шофьорите, които работят без лиценз (макар сам по себе си лицензът да е ***) или не плащат данъците за приходите, които получават. Защото можеш да си сигурен, че Юбер си плаща данъците върху комисионната, която прибира за това, че е свързал въпросните страни. По същата логика трябва да забраним сайтовете за доставка на храна, които ни свързват с ресторантите, защото откъде знаем, че въпросните ресторанти си плащат данъците? Разбира се, това няма никакво значение, защото си е лична отговорност на ресторанта, или на шофьора на Юбер. По същият начин негова отговорност е колата му да е изправна, както на всеки друг личният автомобил е изправен, за което минава съответните проверки. Макар че и тук Юбер се презастрахова като не свърза с клиенти шофьори, които нямат ГТП, ГО или книжка ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 12 rate down comment 2
studioaa
преди 8 години
Тази статия доказва за пореден път тезата ми, че свободния пазар е мъртъв. Цялата социалдемократическа ***, която доминира Западна Европа, а вече и САЩ, измисля какви ли не безумни причини, за да ограничи свободата на избор. Тази съпротива срещу Uber и други компании като Google, Microsoft в ЕС винаги е оправдавана със "социална справедливост", а не с някакви реални нарушения или престъпления. А това нещо, "социална справедливост" не само, че не може да се дефинира ясно, а дава възможност на власт-имащите да оправдават абсолютно всичко чрез нея и да изнудват "неудобните".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 10 rate down comment 2
abdul
преди 8 години
1. "Uber или ще умре, или ще се кооперира с нормалните таксита или ще се превърне самата тя в такси компания.. "Ами пак не позна! Не Uber, а нормалните таксита ще се кооперират с Uber, и за да ти го обясня нагледно, като на ***, такси компаниите започнаха да пускат приложения с рейтинги, а до колкото знам Uber лиценз още няма. Тъй, че интуитивно би трябвало да усещаш, кой кого следва в еволюционния процес.2. Ами тя държавата нали уж го "спря"?. Ей сега ако искаш мога да си извикам един Uber :-), и няма да имам ама никакъв проблем, въпреки че "държавата го е СПРЯЛА" :-D3. Това за данъците е съвсем отделна тема, която е много далече от темата за Uber, и предлагам да не се налага и нея да ти разяснявам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 6
misanthrope
преди 8 години
Ха да видим. Аз се обзалагам, че до 10 год. Uber или ще умре, или ще се кооперира с нормалните таксита или ще се превърне самата тя в такси компания.. Разбра ли, ***!И да, държавата може да спре Uber точно за 2 дена, НО някой друг работи с лобитата, не само мразените от тебе бакшиши.А държавта се опитва да наложи на всички, да си плащат данъците и осигуровките и хората, които не го правят са.. престъпници да
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 13 rate down comment 4
abdul
преди 8 години
Хахахах, не разбирам ли? :-)Виж сега, ШИШО, изобщо не ме интересува кое се регулира от държавата.Интересува ме личната ми сигурност, и НЕ държавата, а АЗ преценявам на какво ниво да бъде тя.Проблема е, че държавата се опитва да ми наложи ниво на лична сигурност, което аз НЕ одобрявам.Ясно е, че държавата няма как да спре приложения подобни на Uber.Ясно е също, че ще има съботажи, когато преминат в нелегалност.Ясно е също, че ще има бити не клиенти на Uber, а таксиджии и Uber шофьори.Ясно е също и кой ще е победителя от цялата тази работа и уверявам те, това няма да е копър-технологията на OKей-супершанс.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 17
misanthrope
преди 8 години
Виж какво, абсолютно не разбираш за какво иде реч. Разбрахме, че си клиент на Uber, който си умира от кеф, че си вика такси от мобилния телефон и се кефи че е прецакал бакшишите. Таксиметровата дейност се лицензира от държавата и за този лиценз се плаща, какъвто лиценз Uber няма. Всеки шофьор му се плащат данъци, осигуровки, има фискален апарат, минава технически прегледи два пъти годишно и др. каквито Uber няма. Такива ми ти работи, господине.Бъди си доволен от Uber, това ще продължи, докато не бъдеш бит и ограбен, или размазан в някой стълб, от возещия те психопат, с регистрация в Uber
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 13 rate down comment 4
abdul
преди 8 години
Услугата на Uber използва друг механизъм на регулация, който е много по-добър от съществуващия в момента, а именно - възможността за информиран избор кой те вози и колко е добър, като точно оценката за това колко е добър е много по-обективна, ТОЧНО заради рейтингите (демек системата за регулация на Uber.Я обясни, как точно Uber сваля цените?"събирани в полза на държавата," - Кои са тези такси бе другарю?Абсолютно аналогичен пример е Airbnb. Тези системи използват интернет, като поле в което много бързо се обменя информацията, както са добрите, така и за лошите играчи в бизнеса. Каква по-добра регулация от това, да знаеш кой е измамник и кой е читав в бизнеса? Държавната регулация може би? Лицензионнен режим (за който впрочем се плащат точно онеззи държавни такси) ?!Сериозно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 15 rate down comment 2
abdul
преди 8 години
Защото:1. Мързи ги да се променят и да си подобряват услугите.2. Защото са мафиотски бизнес и знаят, че могат да имат протекция от високо.И все пак, дори и при бакшишите има фирми, които вместо да ходатайстват чрез (през) ВАС, си направиха доста читави приложения. Протестират единствено ОК, чиято услуга е все по-лоша.Не забравяй, че твърдението "Uber-ите не плащат данъци" не е вярно! Всеки, който получава доходи е отговорен да ги декларира, а задължението за следене на изпълнението е на данъчните служби, нито на ВАС, нито на КЗК..А освен това има и адски много бакшиши, които:1. са копърки, които лъжат повече от нормалните таксита + Uber.2. изобщо нито плащат данъци, нито осигуровки и крият обороти.Е, питам аз, технологията Uber ли е проблема, или мързела на властите да прилагат закона?И пак, не са проблема данъците! Проблема са регулациите, там е спора и точно там по-добри според мен са Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още