IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".

Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.

Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000  в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000. 

Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.

Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.

Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа". 

Марк Андреасен: Uber е софтуер, който яде таксита

Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.

Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.

Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката. 

Собственикът на Uber Травис Каланик  категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.

„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society. 

Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".

Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).

Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.

Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.

Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?

В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.

Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.

Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.

Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

46
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 8 години
прав си нема такова чудо, а непреките данъци и такси ? ... че май и такова чудо нема по Европа...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
45
rate up comment 5 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
И явно, продължавайки да съм *** . в ЕС данъците са огромни в сравнение с БГ, Юбер както става ясно, е забранен ама яко, не като тук - глобен 50 000 лева. За неплащане на данъци и работа в сивия сектор, се лежи в затвора. Е.. улиците им по-хубави ли са? По-чисто ли е? Болниците им по-модерни ли са? Пенсионерите им по-добре ли живеят? Образованието им по-добро ли е? Ние ли искаме да ходим там или те идват тук на ниски данъци?Е ЗА ТОВА СПОРИМ ама на младите меринджеи име трудно да си извадят носа от смартфоня и форума
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
44
rate up comment 2 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Ше знаеш аз съм много *** човек. Написах му на човека, че няма смисъл да се обяснява, ама е и аз, въпреки ника си продължавам да вярвам явно в човека
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
43
rate up comment 3 rate down comment 3
Miraka
преди 8 години
По-качествен ли е превоза на Uber? По-качествен е! По-ниски ли са цените? По-ниски са! По-удобен ли е? По-удобен е! За какво спорим изобщо? Че трябва да се возим по-скъпо на раздрънкани мърливи кокошарници при типове с залепнал за *** анцуг? И това с едничката цел държавата да си прибере рекета? Не, мерси! Хубавото на новите технологии е, че освобождават хората и реално (а не на хартия) либерализират пазара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
42
rate up comment 4 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Че те са минимални бе. 10% е ДОД такова чудо нема в цела Европа! Ама вие и това не искате да плащате. После, нема лошо да си намалява човек данъците, но не и да работи само кеш и да не плаща нищо, даже да взема помощи, а после да вика "Изтече ми мозакааааа, а тука доктора го немааааа" ми нема го, щот е излязъл завалия да закара един Uber клиент, че и децата на доктора искат ЛЕБ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
41
rate up comment 3 rate down comment 3
Miraka
преди 8 години
.. и да осигуряват единствено базовото съществуване на държавата. За всичко над това - има си застраховки и прочие. Ама тва е за друга тема де.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
40
rate up comment 2 rate down comment 1
Miraka
преди 8 години
Правя евалата на всеки, който успява да плаща по-ниски данъци :) Данъците трябва да са минимални
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
39
rate up comment 1 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Правя евалата на всеки, който успява да плаща по-ниски данъци :) Данъците трябва да са минимални
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 5 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
,, Защото можеш да си сигурен, че Юбер си плаща данъците върху комисионната, която прибира за това, че е свързал въпросните страни"В действителност, както Юбер, така и Booking осъществяват търговска дейност чрез регистрирани в офшорната зона на Холандия дружества и данъците, които заплащат са нищожни и несъпоставими с тези, които дружствата с аналогична дейност заплащат в държавите от ЕС. Примерно търговският посредник Booking получава между 20 % и 50% от стойността на всяка резервация, направена през системата. Данъците, които заплаща са 2-3%.Един търговски посредник, регистриран в държава в ЕС за същата дейност трябва да заплаща, дори в държавите с най-ниски данъци, поне 10%. Да не говорим, че в някои държави в ЕС дейността на търговския посредник се облага и с косвени данъци, примерно ДДС. Не виждам как може да съществува истинска конкуренция, ако икономическите субекти са неравнопоставени по отношение на данъчната тежест, т.е ако едните заплащат 3% , а другите 30%
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 8 rate down comment 1
misanthrope
преди 8 години
Виж, нема смисъл да обясняваш. На всички хора, които слушат и разбират нормалната икономическа, правна и данъчна логика, и имат 2 грама акъл, отдавна им е ясно за какво иде реч.Тези на които обясняваш, са млади меринджеи, които сега откриват света на технологиите и си мислят, че интернет и смартфоня ще спасят света. Твоите аргументи не достигат до тях. За тях това е един свят на некви гадни там данъчни дето само дерат хората и некви гадни бакшиши, дето не ги е срам и пари да искат....За тях е важна технологията - да мое да цъкнеш бутона и да си гледаш Убера на GPSа как те приближава ИИИИИИИИИ нема такъв кеф. И най-важното - да има рейтинг, че е и по-евтино.... какво повече. Неща като здравеопазване, пенсия, инфраструктура.. те някак си съществуват, неясно от къде се вземат. Хората, които ги правят, само дразнят породата "млад меринджей" те разкопават улиците и правят кал, те създават некви мизерни болници и карат младия да виси в тях, като се наложи, вместо да си поръчва по Uber
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още