IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През юни Uber отбеляза едва петия си рожден ден. Но това не ѝ пречи вече да се оценява на 18 млрд. долара и да има щатен персонал от над хиляда души. И да предизвиква многохилядни протестни митинги в много европейски градове, чиито таксиметрови шофьори твърдят, че тя им отнема хляба. Дори и в България Комисията за защита на конкуренцията глоби холандските дружества, през които услугата се предлага у нас, с 50 000 лева за "нелоялна конкуренция".

Във френските Париж, Лион, Ница и Страсбург клиенти и шофьори на Uber бяха атакувани в края на юни, като сред пострадалите се оказа и американската рок звездна Къртни Лав. Услугата бе забранена в Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, в цяла Белгия, в Тайланд, в щата Невада и в индийската столица Делхи.

Донякъде критиките са оправдани - Uber наистина отнема работата на такситата. Компанията вече има 22 000 шофьори в Сан Франциско и 26 000  в Ню Йорк. В Лондон бройката бе достигнала 15 000. 

Но е вярно и ответното твърдение на компанията, че тя не е в таксиметровия бизнес и съответно не може да е нелоялна конкуренция. Фирмата не притежава таксита и изобщо автомобили, няма шофьори като щатни служители, а само играе ролята на „посредник“ - matchmaker - като улеснява комуникацията между клиенти, които искат да пътуват, и частни собственици на автомобили, които биха могли да им осигурят тази услуга. Поради липсата на междинни структури – диспечерска служба, щатни контрольори, финансова служба, техническа служба – разходите са минимални. И това е добре за клиента, защото услугата е по-евтина и удобна.

Проблемът е, че в случая с Uber се сблъскваме с един изцяло нов модел икономика - т. нар. икономика на споделянето (The sharing economy). Той се различава от традиционния бизнес по това, че вместо от покупки, продажби или отдаване и вземане под наем, при него основни са сътрудничеството, удобството, доверието.

Моделът, който се мъчат да наложат Uber и другите подобни компании (примерно Airbnb, която осигурява нощувки, онлайн-трудовата борса TaskRabbit, или услугата Instacart – за покупки по домовете от супермаркетите Instacart), е базиран върху заобикалянето на остарелите бюрократични регулации. Вместо тях идва принципът „каквото искаш, когато го искаш“ - залегнал в основата на икономиката на новото време. Икономика, която Брад Стоун от Bloomberg Businessweek определи като “изнурителна и вадеща душата ниско платена слугинска работа". 

Марк Андреасен: Uber е софтуер, който яде таксита

Това е икономическа реалност, която задълбочава неравенството, фрагментира пазара на труда, изолира работниците и намалява заплатите. Гай Стендинг, професор от университета SOAS и един от създателите на мрежата за базов доход (Basic Income Earth Network), направо говори за раждането на една нова класа нископлатени и беззащитни работници в проектите peer-to-peer, която той нарича „прекариат“.

Думата идва от латинското precarium - нестабилен, построен на пясък, съмнителен, опасен, и означава хора, които работят без никаква правна или социална гаранция, които могат да бъдат изхвърлени от работа по всяко време, без никаква гаранция за бъдещето.

Така навлизаме в новия етап на „Направи-си-сам капитализма" (DIY capitalism), който набира влияние и мощ благодарение на интернет икономиката. 

Собственикът на Uber Травис Каланик  категорично не приема тези категории и твърди, че неговият софтуер позволява да се реализира либертарианската мечта - за първи път пазарът да коригира и развива икономиката. „Uber е пространството, където начинът на живот се среща с логистиката“, така той определя мисията на своята компания.

„Стилът на Uber е създаден, за да решава всички проблеми на 20-годишните с пари в джоба", отговаря проф. Стендинг. Това наистина става много лесно: само вадиш смартфона, и тези компании веднага ти доставят каквото си поискаш: лимузина, работници, учители, електронни пари... Така те реализират фантазиите на Айн Ранд за свободния пазар и радикалната приватизация: частен самолет за всеки. Каланик го нарича "частното общество на всеки" - everybody’s private society. 

Той е обсебен от тази идея още от студентските години в Калифорнийския университет (UCLA), когато подобно на гении като Бил Гейтс и Стив Джобс зарязва ученето, за да започне бизнес. И създава една от първите мрежи за обмен на музикални файлове Scour, която заедно с Napster доведе до сгромолясването на музикалната индустрия, позволявайки на всеки да сваля безплатно каквато иска музика от интернет. Подобно на създателя на Napster Джон Фанинг, и Каланик е изправен пред съда. Музикалната индустрия му отправя иска за колосалната сума от 250 млрд. долара. Естествено, нищо драматично не се случва, освен че фирмата му е закрита, но неговите думи пред съда днес се цитират като фраза на шоузвезда: "250 милиарда? Вие луди ли сте? Това е повече от брутния продукт на Швеция!".

Мотото при Uber съвсем логично е „Личен шофьор за всеки“ (макар че в Ню Йорк компанията предлага и услугата UberCHOPPER - частен хеликоптер срещу 3000 долара).

Марк Андреасен, рисков инвеститор и създател на позабравения вече интернет-браузър Netscape, сполучливо определи Uber като „софтуер, който яде таксита“.

Но компанията не яде само таксита. Докато гледате на картата на смартфона си как поръчаният автомобил се приближава до вас, с него се задава и още нещо: онова, което Йозеф Шумпетер наричаше „вечния ураган на творческото разрушение“.

Засега традиционният бизнес се съпротивлява на това чрез съда. Но дали това е достатъчна защита?

В началото на юли властите в Калифорния решиха, че Uber Technologies трябва да плаща данъци като „работодател“, защото шофьорът, който комуникира с клиентите чрез чрез онлайн приложението на компанията, е нейн „служител “. Това означава, че Uber ще трябва да плаща на своите шофьори гарантирана минимална заплата, да ги компенсира в зависимост от това колко мили са изминали и да им внася социални осигуровки.

Компанията обжалва това решение и настоява, че тя няма щатни служители, а поддържа само доброволни шофьори на договор. Окончателното решение на съда в Сан Франциско е изключително важно за бъдещето на Uber, която вече завоюва сериозни позиции в седмия по оборот бизнес в света. Но то е изключително важно и изобщо за бъдещето на подобни новаторски бизнес модели.

Всъщност в момента срещу Uber в САЩ се водят над 50 подобни дела. Макар говорителят на компанията Кристин Карвел да продължава да твърди, че претенциите към фирмата идват само от един-единствен шофьор и неговите претенции противоречат на предишни решения на съда. „Първата и основна причина, поради която шофьорите избират да използват Uber, е защото имат пълен контрол и гъвкаво работно време“, коментира Карвел. „Повечето от тях могат и са избрали да печелят пари от различни източници“.

Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

26
rate up comment 1 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
Сред коментарите има истински бисери:,, Тази съпротива срещу Uber и други компании като Google, Microsoft в ЕС винаги е оправдавана със "социална справедливост", а не с някакви реални нарушения или престъпления."В нормалния свят антипазарните договорки (злоупотреба с доминиращо положение; за каквото разследват Google в ЕС или злоупотреба с авторски права, заради каквото забраниха Google в Русия се смятат ако не за престъпления, то за тежки нарушения.Очевидно е, че разследванията срещу посочените компании не са мотивирани от никаква ,,социална справедливост", а от пазарна справедливост!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
И за какво си направи профил? За да ме обиждаш и да напишеш точно това, което и аз казвам. Обаче все пак.. шофьорите си получават парите от Uber нали? Uber може и да е законна, но определено е изключително неморално да подбуждаш хората да нарушават закона. А като казвам, че държавата може да ги спре за два дена, имам предвид точно това. 1 ден за да установи сметките на шофьорите по които Uber превежда пари и втори ден, да ги блокира по подозрения в данъчни измами и пране на пари.А ,.,пардон и трети ден, в който 80% от шофьорите на Uber вече няма да са шофьори на Uber по собствено желание
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 10 rate down comment 2
redcretin
преди 8 години
Аз пък предлагам да избесим всички тия, които налагат акцизи, лицензи и данъци с единствената цел да ги "усвоят".Юбер прескача посредниците и синдикатите - т.е. всички които оскъпяват и влошават услугата. Затова е тоя жалък плач, но сме в ерата на информацията и номерът вече не минава - хората ясно правят разлика и изборът на Н.В. Клиента е очевиден!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 5 rate down comment 4
studioaa
преди 8 години
Заплащането не е доказателство за извършване на търговска дейност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 10 rate down comment 4
studioaa
преди 8 години
ШОФЬОРИТЕ НА UBER НЕ УПРАЖНЯВАТ ТЪРГОВСКА ДЕЙНОСТ, за да отговарят на законови изисквания за такава. За да е валидна тезата ти трябва първо трябва да докажеш противното. Уверявам те, че това е почти невъзможно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 6 rate down comment 0
studioaa
преди 8 години
Схемата на Uber НЕ Е "търговска дейност", само самия Uber. Много от ползвателите на услугата не печелят нищо от нея след като платят комисионната си. Системата се основава принципа на взаимна изгода за всички участници, за разлика от нормалната търговска дейност, при която печели единствено продавача. Подобна схема на тази на Uber, при която участниците в дадена дейност печелят е съвместното съжителство на една двойка. Тук връзката не е "официално" призната с документ и не съществува начин, по който участниците да бъдат принудени да я легализират, без да се погазят човешките им права. Така отношенията между хората минават "под радара" на законодателството и това е неизбежно също като схемата на Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 8 rate down comment 1
studioaa
преди 8 години
Ако всички щофьори на Uber са регистрирани като таксиджии, това означава, че първо трябва да си боядисат колите в жълто, да им сложат специални маркировки. Освен това трябва или да регистрират търговски дружества или да сключат трудови договори и да плащат принудително пенсионни и здравни осигуровки освен данъка върху дохода 10%. Всичко, което описах, не само, че не е практично, но е абсолютно неприемливо. Може ли например един хазаяин да бъде принуден да плаща пенсионни и други социални осигуровки принудително при положение, че услугата му няма нищо общо с трудовите взаитмотношения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 3
abdul
преди 8 години
И двете са търговска дейност."И изобщо не ми говори за по-добрия начин за регулиране"Ми и аз искам ВАС да не ми говори за "по-добрия" начин, ама нейсе."Кое пречи да изпълняват изискването да са регистрирани като таксита?"- Ами не искам колата да ми е жълта например :-). Което впрочем е поредната ИДИОТЩИНА на същия този регулатор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 3
abdul
преди 8 години
Глупости пишеш ти.Темата за данъците няма нищо общо с Uber, защото и Uber и всеки който извършва някаква търговия трябва да плаща данъци.Регулацията е проблема.Проблема е, че държавният регулатор не иска да признае, че рагулаторната система на Uber е по-добра от неговата.Причината: причината да не иска да го признае е, че защитава интересите на ВНИМАВАЙ! ИНТЕРЕСИТЕ НА ТАКСИДЖИИТЕ, НЕ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ!И да съвършено нормално е да си делите разходите, когато сте се разбрали да пътувате заедно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 3 rate down comment 1
studioaa
преди 8 години
Ами за самата услуга не, но горивото и някой други разходи за колата си ги делим да. И ако човек има допълнителни доходи може просто да си подаде данъчна декларация за тях и да си плати данъците. Абсолютно излишно е да се замесват трудови договори, работодатели и работници, защото те не съществуват в такава ситуация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още