"Символичният" автомобилен пазар в България страда от много устойчиви недъзи, които не подлежат на краткосрочно решаване. Тук обаче има добра новина и тя е, че автомобилната индустрия у нас надмина 10-те процента от брутния вътрешен продукт (БВП), като има изглед да се доближи и дори надмине енергетиката. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.
"Това е добре, защото се създава подходяща екосистема, която евентуално може да привлече и производител на краен продукт. За момента такъв не се вижда, защото освен развиващ се производствен сектор, трябва да имаш и вътрешен пазар, а ние нямаме такъв", смята гостът.
Другата добра новина е създаването на Консултативен съвет по Зелената сделка с Комисия за устойчива мобилност. "Фактът, че този разговор вече е поставен на масата, също е добра новина", коментира Желев.
Автомобилната индустрия в света минава през труден период на трансформация, каза още експертът. „Много от производителите направиха радикално преосмисляне на веригите си на доставки… Разходите за производителите, които се адаптират към тази сложна и доста разнопосочна ситуация, се консумират днес и оскъпяват крайния продукт“.
"Не виждам основания цените на автомобилите да паднат през 2023 г.", категоричен бе Желев. По думите му анализите сочат точно обратното, заради оскъпяването на енергията, а от друга страна преминаването към електрически автомобили „пренасочва търсенето към суровини, които не само са ограничени количествено, но и са неравномерно разпределени географски, което обуславя поскъпването“.
Деглобализацията и регионализацията навлиза и в автомобилната индустрия. "Държави като САЩ започват да ревнуват собсвената си индустрия, в което от една страна има логика. От друга страна, когато в продължение на десетилетия си строил една индустрия с философията тя да е глобална, ти трябва да пренастроиш всичко и това също струва пари и оскъпява продукта", коментира експертът.
Според него автомобилният пазар е гръбнакът на европейската икономика, "но ние рискуваме да се лишим от нея, като я отслабваме".
Възможно ли е бъдещо отдръпване от Китай, след като превръщането му в производствения цех на света бе плод на 4-десетилетно усилие? Едно връщане на производството в Европа няма ли да оскъпи и без това повишените цени на автомобилите? Ще се справи ли с много сложните решения, които предстоят, елитът ни, „който е подготвен да управлява само в лесни времена, а водите сега са бурни и студени“? Как може да се случи ускореното пускане на нови автомобили в Европа? Защо големите в бранша „изсипват“ всички големи европейски производители?
Вижте целия коментар във видеото.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР