Няма отговор на въпроса дали България има нужда от анонсирания от президента Румен Радев петролопровод "Бургас - Александруполис", а еднократното решение на една институция по такъв проект не е добра практика в европейското пространство. Този коментар в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи доц. д-р Косьо Стойчев, ръководител катедра "Регионална и политическа география” към СУ "Св. Климент Охридски". Според него трябва да се проведе подробно проучване и да има някаква яснота кой ще плаща за изграждането на проекта, какво той ще допринесе за българската икономика и дали в него няма да има намеса на руски интереси.
"Трябва да бъдем убедени, че на корабите им е по-изгодно да спрат и разтоварят нефта на Алкесандруполис и той да се изпомпва към Бургас. Без да видим детайлен анализ на разходи и ползи, поставям този проект като изключително съмнителен по отношение на пазарната му устойчивост – на този етап няма пазарна логика", изрази мнение той.
Стойчев описа идеята за проекта като "изненадваща" в сегашната ситуация, тъй като България разполага с пристанище Росенец край Бургас, което е адекватно за доставките на суров петрол, и посочи, че преминаването на танкери през Босфора ще е по-изгодно.
Според него, ако се търсят доставчици извън Черно море, "Лукойл Нефтохим" ще трябва първо да е готов да използва този неруски петрол и да има инфраструктура за транспорт на продуктите, какво тя има само в България, но не и към съседни пазари като Румъния и Украйна.
Стойчев смята, че по отношение на петрола Румъния е в пъти по-независима от България и доставките на нефтопродукти към съседната страна ще е „малко сложно“. „Те са на нашия пазар със светли горива, но ние не сме на техния –- точно това е пазарната логика", обясни анализаторът.
„Цената на такъв петролопровод (Бургас - Александруполис - б.р.) ще бъде няколко милиарда лева и без анализ не може да се прогнозира дали тази инвестиция ще се възвърне. Подобен анализ се прави минимум две години и трябва да бъде направен от няколко световни и български независими консултантски компании, за да не се изпада отново в зависимости“, посочи анализаторът.
По думите му, вместо да се залага толкова много на диверсификация на източници на суров петрол за преработка, трябва да се наблегне на доставка на готови горива от места като Гърция или Румъния, което в определени моменти е по-изгодно и може да стане по-бързо.
„Няма как в момента да се знае дали няма да има руски интереси в предложения проект чрез регистрирани извън Русия компании“, отбеляза Косьо Стойчев.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Сарвагя Сингх Кушваха - тригодишното дете чудо в шаха
Травис Келси и Тейлър Суифт никога не са се карали
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
преди 2 години кратко и ясно ... резидента има пряка жица към решетников и митрофанова ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар