Комисията за защита на потребителите засилва проверките за нелоялни търговски практики през празничния месец декември с опасения, че те могат да зачестят. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Bulgaria ON AIR по повод предстоящите празници.
„Най-важното е въпреки еуфоричното настроение хората да запазят потребителско хладнокръвие и да не се поддават на първите „супер изгодни” оферти както в конвенционалната търговия, така и в онлайн пространството, където българинът все по-често пазарува.
„Понякога зад тези гръмки надписи не стои реално намаление или пък цените не са формирани така, както ни се представя”, предупреди Маргаритов и посъветва да се правят съпоставки на повече предложения.
Той добави, че при намаления са установявани случаи на рекламиране на по-ниска цена, без стоката преди това да е продавана по-скъпо. „Това е нелоялна търговска практика, която се среща не само във връзка с големите кампании по празниците, но и в други сезони. По Коледа и Нова година допускам, че е възможно такива практики да зачестят”, каза председателят и потвърди, че точно за това ще следи Комисията в последния месец на годината.
Маргаритов коментира и гласуваните от Европарламента през миналата седмица нови правила за онлайн търговията, които да доведат до по-ефективна защита от некоректни оператори в дигиталното пространство.
„Тези промени ще дадат възможност на националните правоприлагащи органи, който в България е КЗП, да упражняват повече функции и да изискват повече информация относно интернет търговците, особено при все по-широкото навлизане на интернет пазаруването и обмен на информация през социални мрежи и други платформи”, заяви председателят и уточни, че те ще обхванат всички онлайн търговци.
Маргаритов каза, че все още у нас в процентно съотношение нарушенията в дигиталната търговия са повече спрямо тези в традиционната.
„Стандартно в около 10% от случаите се установяват нарушения, в онлайн сегмента – в около 15-17%. Най-често или търговецът отказва да уважи правото на отказ в дадени от закона 14-дневен срок, или дълго време не връща обратно парите, въпреки че клиентът е върнал стоката. Промените предвиждат да може да се изисква и информация от банки, от регистратори на домейни, а също така и да се блокират сайтове, ако се установи, че нарушават правилата и не са взели мерки”, допълни той.
Вижте още във видеото.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано