От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община, в която са участвали общински съветници, Центъра за градска мобилност, Пътна полиция и др.
Проектоконцепцията, която предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта, се очаква да влезе в сила от есента. Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.
В момента паркирането в синя зона в центъра (единственият вид зона за краткотрайно паркиране) е 1 лев на час.
В аргументация срещу промените, които значително ще оскъпят паркирането в столицата, се казва, че положителен ефект ще бъде усетен от софиянци дори и при само 5% намаление на автомобилния поток.
„Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра. Смятаме, че подобна финансова мярка ще гарантира ефективност на усилията ни и резултатите, които хората очакват. Такава е практиката не само в България, но и по цял свят”, коментира Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност.
„В други държави мерките са далеч по-рестриктивни, като в някои се плаща автоматично такса при влизане в центъра. Ние избрахме по-умерен подход, като предложената цена от 3 лева е определена, така че да бъде сериозен стимул за промяна, но и да не бъде абсолютно непосилна в изключителни ситуации”, допълва Елен Герджиков, общински съветник от ГЕРБ и член на работната група.
Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено, да бъдат създавани бус ленти, за да може да се повиши скоростта на движение на градския транспорт.
За улесняване на движението се предвижда и обособяване на трамвайните трасета, както и оптимизирането на такси стоянките. За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите.
„Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото, където хората да могат да оставят колите си и да продължат пътуването си с обществения транспорт по-бързо. Такива паркинги вече са заложени в плановете и се строят, като този до Интерпред, например, вече е готов. На завършен груб строеж са тези до метростанциите Сливница, Сердика, Интерпред и Националния стадион „Васил Левски” с общо около 1200 места. При разширяването на маршрутите на метрото в момента вече се строят и паркингите на Цариградско шосе до ИнтерЕкспо Център, до Централна гара, на Ломско шосе и бул. Черни връх с общ планиран капацитет близо 2700 места”, обясни Доковски.
Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, следва да покрие стойността за издаването и обслужването на процеса, като очакванията са тя да бъде до 10 лева на месец. Направени са и съответните постъпки за промени в Закона за движение по пътищата, които ограничават паркирането в този тип зони до 3 часа.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?