IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Проучване на iBanFirst: 5 критични предизвикателства пред компаниите от ЦИЕ, разширяващи дейността си

Наблюденията от третото издание на CEE Business Summit тази пролет подчертават стратегическия подход към глобализацията, който използва силните страни на региона

11:54 | 08.05.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Международният валутен фонд (МВФ) прогнозира 2,7% ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) за България и 3,1% за страните от развиваща се Европа, което надхвърля прогнозирания ръст от 1,7% за развитите икономики, поставяйки Централна и Източна Европя (ЦИЕ) на хоризонта като ключов регион за разширяване на бизнеса в международен план. Тъй като пионерите от региона в глобалния бизнес се развиват, те са в изключителна позиция да напътстват следващото поколение. Наблюденията от третото издание на CEE Business Summit тази пролет подчертават стратегическия подход към глобализацията, който използва силните страни на региона и превръща предизвикателствата във възможности за разширяване. Глобалният доставчик на валутни услуги и международни плащания iBanFirst, който подкрепи Срещата на върха, обобщава тези наблюдения в петте най- важни предизвикателства, пред които са изправени компаниите от ЦИЕ, когато стават глобални, и предлага стратегии за ефективното им преодоляване.

1. Негативен образ на региона: Регионът често се сблъсква с възприятия за повишен риск и по-ниско качество поради по-достъпните цени на продуктите. Като дават приоритет на висококачествените предложения и ги популяризират, компаниите могат да коригират тези погрешни разбирания, да подобрят репутацията си в световен мащаб и да увеличат перспективите си за международно разширяване.

2. Достъп до капитал и финансиране: Ликвидността е от ключово значение, капиталът е изложен на риск, а осигуряването на финансиране може да бъде предизвикателство. Макар че има възможности при "ангели инвеститори", рисков капитал и фондове за дялово участие, достъпът до тях изисква солидни бизнес предложения и способност за ориентиране в международния финансов пейзаж.

3. Придобиване и управление на кадри: С разширяването на компаниите намирането и задържането на подходящите кадри, които да подпомагат растежа на новите пазари, е от решаващо значение. Това включва не само набирането на местни експерти, които разбират пазара, но и управлението на разнообразна работна сила в различни държави, като гъвкавостта остава ключова.

4. Привличане на клиенти: Това изисква задълбочено познаване на поведението и предпочитанията на местните потребители. Това включва адаптиране на маркетинговите стратегии и продуктовите предложения специално, за да се отговори на уникалните изисквания на всеки пазар, като се гарантира, че ангажираността на клиентите и обслужването са както културно, така и езиково достъпни.

5. Управление на финанси и валути: Фирмите трябва да се справят с колебанията в обменните курсове, които могат да повлияят на рентабилността и приходите. Интегрирането на финтех решения улесни някои аспекти на този процес, но сложността на финансовото управление на различни пазари остава сериозна бариера, така че намирането на правилния партньор е наложително.

Както подчерта Йохан Габриелс, регионален директор в iBanFirst, основните съставки на успеха включват способността да устоиш на променящите се условия и да се приспособиш към тях, да използваш човешката креативност и да поддържаш гъвкавост при вземането на решения и стратегическото планиране. Тези елементи са от ключово значение за навигирането в непредсказуемия пейзаж на световната търговия и технологичния напредък. Като насърчават здравите взаимоотношения с клиентите и остават ангажирани с иновативни решения, предприятията могат да процъфтяват въпреки сложността на разширяването на нови пазари.

Йохан Габриелс. Снимка: iBanFirst Йохан Габриелс. Снимка: iBanFirst

Българските пионери

В България компании като Grainstore и SUNOTEC илюстрират динамичните стратегии, необходими за успешно разширяване на пазара.

Основана през 2013 г., Grainstore бързо се позиционира като основен играч в търговията със зърнени култури, разширявайки дейността си в Гърция и Румъния с 20 складови помещения до момента. Стоян Вълев, основател и главен изпълнителен директор, наблегна на финансовата стратегия, необходима за подобни начинания, като заяви: "Важно е, когато навлизате на нов пазар, да разполагате с капитал и ликвидност. И трябва да поемете риска, че влагате някакви пари, които може да загубите".

Стоян Вълев. Снимка: iBanFirst Стоян Вълев. Снимка: iBanFirst

SUNOTEC следва стратегически своите клиенти на нови пазари, като укрепва дейността си чрез вертикална интеграция и стратегическо придобиване, с над 2 GW в процес на разработка и 3,5 GW в областта на съхранението на батерии. Александър Захариев, ръководител на отдел "Стратегия", набляга на непрекъснатите иновации: "Много е важно да не стоите на едно място; трябва да подобрявате портфолиото си и качеството на услугите си. В противен случай, конкуренцията ще ви изпревари."

Александър Захариев. Снимка: iBanFirst Александър Захариев. Снимка: iBanFirst

Западът срещу Изтока: двете страни на успешните бизнес истории в Европа

По време на панела, модериран от Вероника Денизова, водеща в Bloomberg TV Bulgaria, Пиер-Антоан Дюсулие, основател и главен изпълнителен директор на iBanFirst, и Раду Джорджеску, председател на управителния съвет на SeedBlink, ярко откроиха контрастните предприемачески стратегии в Западна и Източна Европа.

Пиер-Антоан Дюсулие, основател и главен изпълнителен директор на iBanFirst, подчерта необходимостта да се мисли отвъд географските ограничения: "Като предприемач никога не съм обичал границите, особено менталните… Трудно е за една компания да се развива в страната си на произход, особено ако страната е малка, като много от страните в региона на ЦИЕ. Това е и причината, поради която основах iBanFirst, предоставяйки валутни услуги, които всъщност са паспортът за правене на международен бизнес".

Междувременно Раду Джорджеску се противопостави на стереотипа, че източноевропейските продукти са по-некачествени поради по-ниските разходи, като заяви: "Трябва да преодолеем тази идея, че ако продуктите от Източна Европа са по-евтини, то те са с още по-ниско качество". Подходът му е насочен към осигуряване на качество, за да превърне своите предприятия в успешни европейски структури.

И двамата лидери подчертаха значението на стратегическия пазарен фокус и визионерското мислене за преодоляване на традиционните бизнес граници и постигане на успех в разширяването, което е в основата на увеличаването на пазарния дял на местно, регионално и глобално ниво, независимо от произхода на бизнеса.

Последна актуализация: 11:54 | 08.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още
Финанси виж още