IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Потребителските нагласи в Германия неочаквано се влошават

Настроенията остават мрачни, но според експерти песимизмът може да бъде донякъде смекчен от перспективата за промяна в политиката след изборите

10:42 | 26.02.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Потребителските нагласи в Германия ще се влошат през март, противно на очакванията за леко подобрение, тъй като домакинствата наблюдават предпазливо икономическата и политическата ситуация в най-голямата европейска икономика, предава Ройтерс.

Индексът на потребителските нагласи, публикуван от института за пазарни проучвания GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM), спада до -24,7 пункта от регистрираните през предходния месец -22,6 пункта.

Анализаторите, анкетирани от Ройтерс, очакваха настроенията да се повишат леко до -21,4 пункта.

Експертите на DZ Bank очакваха, че настроенията ще останат мрачни, но заявиха, че песимизмът може да бъде донякъде смекчен от перспективата за промяна в политиката след предсрочните парламентарни избори на 23 февруари.

Консерваторите, водени от Фридрих Мерц, спечелиха изборите в неделя с обещания за политики в подкрепа на растежа, които да стимулират буксуващата икономика, но взеха едва 28,5% от гласовете, което създава предпоставки за трудни преговори за сформиране на жизнеспособна управляваща коалиция.

Анализаторът на NIM Ролф Бюркъл призова за бързо съставяне на правителство и бързо одобрение на тазгодишния бюджет, за да се успокоят домакинствата.

„Това би създало важни условия потребителите да бъдат по-склонни да харчат пари и да се съживи потреблението“, каза той, като добави, че настоящите данни не показват признаци на възстановяване.

Консерваторите на Мерц искат бързо да съставят правителство, но са изправени пред сложни коалиционни преговори и перспективата за блокиране на парламента, след като крайнодесните и крайнолевите партии се активизираха.

Перспективите за доходите на потребителите се понижиха до 13-месечно дъно през февруари поради по-високите цени, несигурната политическа и икономическа ситуация и недоволството от политиката.

Готовността на домакинствата да купуват също спадна до най-ниското си равнище от юни насам, а много потребители ще продължат да харчат предпазливо заради съобщенията за предстоящо закриване на фабрики, преместване на производството в чужбина и съкращаване на работни места.

Най-голямата икономика в Европа се сви за втора поредна година през 2024 г., затвърждавайки мястото на Германия като изоставаща сред големите си колеги от еврозоната, а освен това тя се сви и през последното тримесечие на миналата година, което не дава шанс за почти никакви признаци за скорошно облекчение.

Индикаторът за потребителския климат прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец.

Показание на индикатора над нулата сигнализира за нарастване на частното потребление на годишна база. Стойност под нулата показва спад в сравнение със същия период на предходната година. Според GfK промяна на показателя с един пункт съответства на годишна промяна на частното потребление с 0,1%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:42 | 26.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още