IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на Тръмп са стрували до момента 34 млрд. долара на компаниите по света

Компаниите са изправени пред несигурност, която парализира вземането на решения и засяга прогнозите им за печалбите

23:26 | 29.05.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп е струвала на компаниите над 34 млрд. долара под формата на загубени продажби и по-високи разходи, сочи анализ на Ройтерс на корпоративни отчети. Очаква се тези разходи да нараснат, тъй като продължаващата несигурност относно митата парализира вземането на решения в някои от най-големите компании в света.

В САЩ, Азия и Европа компании, сред които Apple, Ford, Prsche и Sony, оттеглиха или понижиха прогнозите си за печалбата, а преобладаващата част от тях твърдят, че непостоянният характер на търговските политики на Тръмп е направил невъзможно точното оценяване на разходите. Ройтерс е направила преглед на отчетите на компаниите, на регулаторни документи и на стенограми от конференции и медийни събития, за да онагледи за първи път разходите заради митата до момента за компаниите по света.

Сумата от 34 млрд. долара е сбор от оценките на 32 компании от индекса S&P 500, три компании от европейския индекс Stoxx 600 и 21 компании от японския индекс Nikkei. Според икономисти разходите за компаниите вероятно ще бъдат многократно по-големи от тези, които те са оповестили до момента.

„Можете да удвоите или утроите оценките си и пак ще кажем, че мащабите са много по-големи, отколкото повечето хора осъзнават“, казва Джефри Соненфелд, преподавател във факултета по мениджмънт към Йейлския университет.

Последиците може да бъдат по-тежки, допълва той, като посочва възможността за по-ниски разходи от потребителите и бизнеса, по-високи инфлационни очаквания.

Макар че неотдавнашната пауза в търговския конфликт между Китай и САЩ донесе известно облекчение, а Тръмп се отказа от заплахите за налагане на мита на Европа, все още не е ясно как ще изглеждат окончателните търговски споразумения. В сряда търговският съд на САЩ блокира влизането в сила на митата на Тръмп. Според стратезите в тази обстановка компаниите ще се стремят да укрепят веригите си за доставки, ще увеличат усилията за преместване на производството по-близо до дома и ще отдадат приоритет на нови пазари – всичко това ще доведе до повишаване на разходите.

Самите компании не са сигурни за крайните разходи. С наближаването на края на сезона на корпоративните отчети Ройтерс установи, че най-малко 42 компании са намалили прогнозите си, а 16 са ги оттеглили или замразили. Например, по-рано този месец Walmart отказа да предостави прогноза за тримесечната си печалба и заяви, че ще повиши цените, с което си навлече упрека на Тръмп. Volvo Cars, един от европейските автомобилни производители, които са най-силно изложени на американските мита, оттегли прогнозата си за печалбата през следващите две години, а United Airlines даде две различни прогнози, като заяви, че е невъзможно да се предвиди макросредата през тази година.

Но компанията предупреди, че се очаква новите ограничения, които ще спрат Nvidia да продава своя чип H20, предназначен за китайския пазар, да намалят продажбите ѝ за текущото тримесечие с 8 млрд. долара.

Тръмп твърди, че митата ще намалят търговския дефицит на Америка и ще подтикнат компаниите да преместят дейността си в страната, което ще доведе до връщане на работни места у дома. Според Тръмп митата също така ще принудят държави като Мексико да спрат притока на нелегални имигранти и наркотици към САЩ.

„Администрацията последователно твърди, че САЩ... разполагат с лостове, за да накарат търговските ни партньори да поемат в крайна сметка разходите за митата“, заяви говорителят на Белия дом Куш Десаи.

Преговори за митата

При представянето на отчетите за тримесечието от януари до март 360 компании, или 72% от включените в индекса S&P 500, са споменали митата спрямо 150 компании, или 30%, през предходното тримесечие. Ръководителите на 219 компании, включени в Stoxx 600, са споменали митата в сравнение със 161 през предходното тримесечие. Сред компаниите от Nikkei 225 в Япония този брой е 58 спрямо 12 по-рано.

„Не смятам, че корпорациите имат особено голяма ориентация за бъдещето“, казва Рич Бърнстейн, главен изпълнителен директор на Richard Bernstein Advisors в Ню Йорк. Във връзка с оттеглените прогнози той отбелязва: „Ако вземем предвид този несигурен свят и не можем да насочим никого към определено число, по-безопасно е да не го насочваме“.

По данни на LSEG Wall Street очаква нетната печалба на компаниите от индекса S&P 500 да нараства средно с 5,1% на тримесечие от април до декември спрямо ръст от 11,7% година по-рано.

Сред най-засегнатите са автомобилните производители, авиокомпаниите и вносителите на потребителски стоки. Увеличени бяха налозите върху разходите за суровини и части, включително алуминий и електроника, а митата за множество държави оскъпяват сглобяването на автомобили заради отдалечените вериги за доставки. Преместване на производство в САЩ ще повиши и разходите за труд.

Миналия месец производителят на кърпичките Kleenex, Kimberly Clark, намали прогнозата си за годишната печалба и заяви, че ще поеме разходи за около 300 млн. долара тази година, тъй като митата увеличават разходите по веригата му за доставки. Няколко дни по-късно компанията заяви, че ще инвестира 2 млрд. долара в рамките на пет години, за да разшири производствения си капацитет в САЩ – цифра, която не е включена в данните на Ройтерс. Тази година компании, сред които Apple и Eli Lilly, обявиха инвестиции в САЩ.

Производителят на уискито Johnnie Walker и на текилата Don Julio, Diageo, съобщи по-рано този месец, че ще съкрати разходи за 500 млн. долара и ще извърши значителни продажби на активи до 2028 г., тъй като се очаква митото от 10% върху вноса от места като Великобритания и Европейския съюз да нанесе удар от 150 млн. долара върху оперативната му печалба всяка година.

„Митата може да увеличат значително разходите за приятна вечер навън – или дори за уютна вечер вкъщи“, казва Зак Стамбър, анализатор в eMarketer.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:27 | 29.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още