IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Дефлацията при производителите в Китай се влошава, търсенето остава слабо

През юни фабричната дефлация се е задържала за 33-ти пореден месец, като индексът на производствените цени е спаднал с 3,6% на годишна база

10:18 | 09.07.25 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Цените на производител в Китай са отбелязали най-резкия си спад от близо две години насам, задълбочавайки дефлацията в страната и засенчвайки скромното повишение на потребителските цени, сочат нови данни, цитирани от Bloomberg.

През юни фабричната дефлация се е задържала за 33-ти пореден месец, като индексът на производствените цени е намалял с 3,6% на годишна база, съобщи Националното статистическо бюро в сряда. Това е най-сериозният спад от юли 2023 г. насам и е по-рязък от очакванията на всички икономисти.

Индексът на потребителските цени неочаквано се повиши с 0,1% и сложи край на четиримесечната си низходяща серия, въпреки че това вероятно отразява по-скоро краткосрочния ефект от държавните субсидии, отколкото трайно възстановяване на доверието.

Все още слабата инфлация може да запази натиска върху политиците да увеличат стимулите, за да избягат от порочния кръг на спад на цените. Тя също така изостря и без това жестоката конкуренция между компаниите, стимулирайки ценовите войни, които сега управляващите се опитват да ограничат.

На този фон търговското напрежение, предизвикано от митата на американския президент Доналд Тръмп, натежава върху секторите с най-голям износ. Производствените цени на компютърното, комуникационното и друго електронно оборудване са ускорили спада си спрямо предходния месец. Несигурността, свързана с търговския режим на Вашингтон, допълнително замъглява перспективите пред компаниите, зависими от световните пазари, тъй като вътрешното търсене остава слабо.

Повишението на потребителските цени се дължи главно на възстановяването на цените на петрола и другите промишлени потребителски стоки, които ограничиха годишния си спад от 1% на 0,5%. Цените на златните и платинените бижута са се повишили със съответно 39% и 16%. Цените на домашния текстил и домакинските уреди също са нараснали, а спадът на цените на автомобилите се е свил.

Икономистите обаче предупреждават, че Пекин се нуждае от по-устойчиви мерки, за да съживи доверието сред гражданите. Новият индекс на потребителското доверие на Bloomberg Economics показва, че по-силната политическа подкрепа от края на 2024 г. насам не е успяла да повиши значително доверието, главно защото подобрението на перспективите за работа и ръстът на доходите са били ограничени.

Дефлационният натиск се засилва и от свръхкапацитета в различни отрасли. Макар че китайските лидери обещаха да намалят производството в някои браншове, анализаторите предупредиха, че ценовите войни ще продължат с години, тъй като местните власти се стремят да избегнат загубата на работни места.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:18 | 09.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 3
khao
преди 4 месеца
ето ти производство, бътер пръч.... коментирай тази статия! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още